Spring schoenen nodig, maar springt beter zonder.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SCR

Spring schoenen nodig, maar springt beter zonder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 17:49

Hallo,

Ik ben bezig met het springen met mijn pony, omdat zij dat leuk vind en ik dat ook vind. (Maar houden natuurlijk ook nog dressuur bij! :D)
We zijn nu best veel aan het trainen en dat gaat ook heel goed, dus heb ik spring schoenen voor haar gekocht, maar het probleem is dat ze minder goed loopt en springt met spring schoenen dan zonder. Zoals elk paard raakt zij ook wel een balk of gaat de balk eraf, dus lijkt mij het beter dat ze de spring schoenen wel om heeft. Ik denk dat ik haar het beter kan laten wennen door ze soms om te doen met dressuur, maar hoe denken jullie hier over?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 13-06-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief uit de tekst gehaald voor een betere leesbaarheid.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:52

Wat voor nut hebben springschoenen dan bij het aftikken van een balk? Dat de balk een keer tegen haar hoeven aankomt daar lijd ze niks van, als de balk hoger komt tegen het been dan beschermen je springschoenen niet...dus ik snap het punt niet helemaal waarom je ze aan hebt?

Bellissima_

Gooi haar eens in de paddock met die springschoenen aan. Kan er aan wennen. Die idngen wegen niks, zou klets zijn dat ze ineens alle balken eraf stoot ivm de springschoenen. Tenzij ze ze niet gewend is. :)

En verder ga ik met _Esther_87_ mee. :)

Concorde

Springen kan ook uitstekend zonder springschoenen hoor. Ik gebruik ze eigenlijk meer om te voorkomen dat ze de ijzers aftrappen, of bij paarden die nog zo slap zijn dat ze zichzelf wel eens op de voorvoeten stappen. Een normaal 'gecoordineerd' paard doet dat niet zo vlug.
Voor het aftikken van balken hoef je de springschoentjes niet om te doen, haar hoeven vallen er niet af als ze het hout een keer aantikt ;-)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:07

ik gebruikte ook springschoenen meestal om te voorkomen dat ze haar ijzers niet aftrapte omdat ze daar nogal problemen mee had in de weide.

ik zou haar dus ook laten wennen aan de schoenen tijdens het rijden, op de weide, in de wasbox, dat het een gewoonte wordt, ze moet het gewoon leren zien als een stuk van de uitrusting.

springschoenen zijn idd niet altijd nodig tijdens het springen, maar ik gebruikte ze ook vaak ;)

SCR

Re: Spring schoenen nodig, maar springt beter zonder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 18:31

Oke bedankt, ik zal haar er zeker op zo'n manier er aan laten wennen!:)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:12

RT-->HAR.

MichelleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:00

Ik rijd zelf altijd met springschoenen, maar de reden is meer dat hij ze er zelf regelmatig afslaat in een gekke bui. Maar het is niet erg als je pony bij het springen met zijn hoef tegen een balk aanslaat. En als je ze toch wil gebruiken moet je ze gewoon omdoen als je pony in buiten staat en met dressuur rijden.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:02

Ik zou wel uitkijken met springschoenen, mijn pony kreeg er lelijke wonden van.

SCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:09

Mijn pony is gevoelig voor het aantikken van de balk, ze krijgt daar blauwe plekken van onder de hoeven en kan dan moeilijker lopen. Dus ze zal ze wel om moeten, ik ga ze om doen met dressuur en als ze een buiten staat om haar te laten wennen!
Bedankt voor de tips. :D
Dit topic kan dus gesloten worden. ;)

shelty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:40

Je moet jezelf afvragen wat het nut is van springschoenen.
Voor als je dat nog niet wist... Springschoenen zijn bedoelt ter bescherming van de hoefballen. Zodat de achter hoef de voor hoef niet beschadigt.

Voor jou heeft springschoenen geen effect.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:31

SCR schreef:
Mijn pony is gevoelig voor het aantikken van de balk, ze krijgt daar blauwe plekken van onder de hoeven en kan dan moeilijker lopen. Dus ze zal ze wel om moeten, ik ga ze om doen met dressuur en als ze een buiten staat om haar te laten wennen!

Blauwe plekken onder de hoeven?? Sorry maar dat is echt onmogelijk. Een blauwe plek (die je sowieso al niet kan zien bij een paard) is een bloeduitstorting. En een bloeduitstorting ontstaat niet op een hoef, die is namelijk hard.

Verder blijf ik erbij dat springschoenen niet kunnen beschermen tegen het aantikken van een balk. Aantikken met de hoeven voelen ze wel, maar geeft geen beschadiging (echt niet) en hoger aantikken daar zitten je springschoenen niet....

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:35

Ik bne het met Esther eens.

Ik vond springschoenen ook geweldig en heb ze op mijn verjaardag gekregen, paar keer omgehad eerst alleen met de dressuur maar pony ging er niet fijner door lopen dus sindsdien gebruik ik ze helemaal niet meer.

Dat de hoef blauw word, kan dat niet komen door de kleur vna de balk? Dat heeft die van mij ook wel eens.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:15

SCR schreef:

Meid, wie heeft je die koeiepoep verteld :+
Daar klopt echt geen bal van. Een paard kan bloeduitstortingen krijgen op de zool van het lopen over steentjes en dergelijke, maar blauwe plekken door balken aantikken... Da's de eerste die ik tegenkom dan (en ik heb een hoop springpaarden in mn handen gehad)