een zadel voor mijn pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovesemmie

een zadel voor mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 16:55

Hallo! ik heb een vierjarige new forest pony, hij is nog niet echt ingerede daar ga ik binnenkort mee beginnen maar heb natuurlijk een zadel nodig.
Nou ben ik benieuwd wat voor maat zadel hij zou moeten hebben, want ik ben nogal in de war, als ik op internet kijk. is inch nou je beenlengte (dat zou bij mij 17 inch zijn) maar moet ik dan medium, small, of large ofzo nemen?
en als je een zadel hebt hoe weet je dan of hij goed past, (ik weet dat je dan misschien het beste een zadelmaker kan laten komen, maar je zal het vast zelf wel een beetje kunnen zien)
en wie weet waar je "goedkope"zadeltjes kan halen , veelzijdigheids.
tweede hands is ook zeker een optie.

bedankt! :D
Afbeelding

lemanthia

Re: een zadel voor mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:57

de inch heeft met de zitvlak te maken.
de boom (smal/medium/breed) kan ook met cijfers aan gegeven worden. heft betrekking met de schoft/bouw van ej paard/pony

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:59

wintec is over het algemeen niet duur, en het past op veel paarden geloof ik.
kijk anders is op marktplaats. ;)

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 17:00

lauraP schreef:

ja daar ben ik al aan het kijken, bedankt maar dan moet ik wel een beetje weten naar wat voor maat ik moet kijken , snap je ?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:01

naar een goede zadelpasser gaan en laten komen met verschillende zadels en maten!

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 17:02

marise83 schreef:
naar een goede zadelpasser gaan en laten komen met verschillende zadels en maten!

weet je toevallig wat dat ongeveer kost als er zo iemand langs komt om te passen

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:03

lovesemmie schreef:
lauraP schreef:

ja daar ben ik al aan het kijken, bedankt maar dan moet ik wel een beetje weten naar wat voor maat ik moet kijken , snap je ?

ja, ik snap je :D
zoals eerder gezegt, inchmaat heeft met je eigen zit te maken, niks met het paard.
ik zou persoonlijk een zadelmaker laten komen, maar dat is ieder zijn keus natuurlijk

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:03

Standaard zit je vaak goed met een medium boom.
Ik zou je aanraden om een paar tweedehands zadels te kiezen en ze te verzamelen. Je kan je dan laten adviseren door een professional.
Een goed passend zadel daar begint het allemaal mee, geen overbodige luxe om er geld voor uit te geven om te kijken of het wel degelijk past.

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 17:04

Inez_25 schreef:
Ik zou je aanraden om een paar tweedehands zadels te kiezen en ze te verzamelen. Je kan je dan laten adviseren door een professional.
Een goed passend zadel daar begint het allemaal mee, geen overbodige luxe om er geld voor uit te geven om te kijken of het wel degelijk past.

dus je bedoelt ze gewoon als een soort proeftijd nemen een aantal zadels en dan laten kijken door een zadelmaker, welke het beste is?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:05

een zadelmaker laten komen hoeft niet veel te kosten. vaak willen ze foto's van je paard. van de schoft van boven en zijkant (voordat ze naar je toe komen dus). dan weten ze wat ze ongeveer mee moeten nemen.
google gewoon even een zadelmaker in je buurt en bel. dan vraag je meteen wat het kost!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:06

ligt er helemaal aan wie je laat komen en met wat.
veel zaken doen ook passen op locatie , weet niet of ze dat ook met 2dehands doen?

ik heb zelf een wintec zadel gekocht en daarna laten ankijken door een zadel maker. die raade een andere boom aan. was 40 euro kwijt omdat hij de boom kom omruilen gezien mijn boom nog nieuw was

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:07

verschilt een beetje per winkel/persoon. Ik was 75 euro aan paskosten kwijt, maar zij is wel een van de beste ;)
Het is heel moeilijk zeggen wat voor maat je nodig hebt vanaf een foto. Ik heb een volbloed en helemaal niet breed, maar er moest wel een medium wijde boom is, terwijl ik dacht dat medium goed was..
Een goed passend zadel is zo belangrijk! Wintec en thorowgood zijn niet zo duur in aanschaf en makkelijk en veel aan aan te passen, KN ook dat is de leren versie van thorowgood..

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:08

Inez_25 schreef:

onzin,
je zit pas goed met een medium boom als medium de maat is.
met kleding is het toch ook niet zo dat medium voor iedereen goed is?
en met kleding heb je nog het voordeel dat je er geen rugklachten van kan krijgen;)

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:09

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:09

Het beste vind ik altijd om een wintec zadel met verwisselbare boom. Is je paard uitgegroeid of heeft hij bijv. spieren opgebouwd kan je er een andere boom in zetten om het zadel passend te maken. En hoef je niet meteen een ander zadel te nemen.\
Maar het is wel belangrijk dat je zadel goed past en ligt. Dus ik zeg laat een zadelmaker langs komen.

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:12

Een zadelmaker verzamelt zadels voor jou en kijkt dan wat het beste voor je past. Eventueel kan hij het beste zadel nemen en dit lichtjes aanpassen.

Als je zelf tweedehands zadels verzamelt via marktplaats vraag je aan die mensen of je het zadel mag passen op je paard. Je leent ze bvb een week en laat de Master Sadle Fitting Consultant komen. Die geeft je dan advies over het best passende zadel.
Voordeel met Wintec is dat deze een verwisselbare boom heeft en je hebt levenslange garantie op je boom.

Je hebt ook nog als optie dat je naar een paardenwinkel gaat waar ze zadels verkopen. Die hebben soms ook als service dat je de zadels mag proberen en ze je deskundig advies geven hierin.

Ik denk dat optie 2 en 3 het goedkoopste zijn. En optie 1 en 2 het beste omdat deze mensen dag in dag uit hier mee bezig zijn.

Ik heb trouwens op mijn New forest een Dirk Demeersman liggen (17 inch en medium boom), past perfect.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:13

Als je al deze vragen op Bokt moet stellen heb je zeker niet genoeg kennis in huis om zelf een zadel te passen en te beoordelen. Ik zou gewoon een goede zadelmaker laten komen. Die weet wat je nodig hebt en kan je goed adviseren. Door zelf te gaan prutsen en goedkoop uit willen zijn verknoei je in het ergste geval de rug van je paard. En geloof me, van de kosten die je dan hebt kun je een aardig zadel aanschaffen.. ;)

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:16

Princesspres schreef:
Inez_25 schreef:

onzin,
je zit pas goed met een medium boom als medium de maat is.
met kleding is het toch ook niet zo dat medium voor iedereen goed is?
en met kleding heb je nog het voordeel dat je er geen rugklachten van kan krijgen;)

Ik zeg niet dat elke paard goed is met een medium boom, daarom geef ik ook het advies van advies in te winnen van een prof.
Wou gewoon zeggen dat de meerderheid van de paarden een medium boom hebben.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:37

tja inez. de gemiddelde nederlandse vrouw heeft kleding maat 40.... zegt niks dus..

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:54

suuzepuus schreef:
tja inez. de gemiddelde nederlandse vrouw heeft kleding maat 40.... zegt niks dus..

Bedoelde er ook niks mee. Miscommunicatie van mijn kant.

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:43

Heb zelf goede ervarigen met een zadel van www.interhippique.nl.
Heb daar een zadelset gekocht voor mijn pony aan een zeer leuke prijs en ook nog eens splinter nieuw.
Je hebt daat volledige sets om meteen aan de slag te kunnen.
En ook zadels die je appart kunt kopen en allemaal goed te doen qua prijs.

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 07:02

helene_daems schreef:
Heb zelf goede ervarigen met een zadel van http://www.interhippique.nl.
Heb daar een zadelset gekocht voor mijn pony aan een zeer leuke prijs en ook nog eens splinter nieuw.
Je hebt daat volledige sets om meteen aan de slag te kunnen.
En ook zadels die je appart kunt kopen en allemaal goed te doen qua prijs.

ik zag het toevallig gisteren avond, ik ga straks even bellen voor een afspraak om te komen kijken voor zo'n set ook inderdaad! hardstikke bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:09

Kijk eens hier op Bokt? Er staan genoeg 2dehandse zadels op, heb je ook nog een beetje een degelijk merk ;)

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 07:23

hebben andere mensen nog ervaring met interhippique,en helene_deams ben je daar eerst naartoe geweest, en wat voor zadel heb jij als ik vragen mag daar gekocht :D

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:50

Heb eerst gemaild of ze het nog hadden het zadel.
En mijn zusje is toen naar de winkel gegaan om het te gaan halen.
Dus je kan het gewoon zien en de mensen geven je goed advies.
Ze komen ook passen als je dat wil of je mag ruilen als je het niet past geloof ik.
Zij was het gaan halen omdat ik zelf elke dag moet werken als de winkels open zijn.
Heb het micky blue set voor mijn pony.
Maar denk dat dat set wat te klein gaat zijn voor jouw pony die van ons is een B pony en past goed.
We hebben er veel plezier van eigenlijk de kinderen die wij ermee laten rijden vinden het ook gewoon fijn zitten.
En het past goed op onze pony we hebben een maat medium van schoft genomen.
Als je daar in de winkel bent heb je nog meer keuze als op de site, je weet niet wat je ziet zoveel zadels en spulletjes.
Ik ga volgende maand ook een tweede zadel kopen voor mijn grote paard bij hun.