Ik vroeg me af, als je een 2e hands zadel koopt, hoe doen jullie dat dan met passen? Ik kan zelf niet echt zien of een zadel goed ligt of niet. Ik heb hier in de buurt mooie zadels te koop gezien op marktplaats maar ik zie niet goed voor me hoe ik dat dan ga doen, vragen of ik zadel tegen borg mee mag nemen, afspraak maken met zadelpasser?
Aangezien er zo veel mensen zijn die tweedehands zadels kopen en zelfs laten verzenden vroeg ik me af hoe jullie dat aanpakken. Hebben jullie zelf al een goed idee van wat past of niet, verkoop je het gewoon weer als het niet blijkt te passen, of nog anders..?
laulapaula
Geplaatst: 11-06-10 10:10
er komt vanmiddag een zadelpassen bij mijn pony en die heeft ook 2e hands zadels. persoonlijk zie ik ook nooit goed of het perfect ligt of niet. vandaar dat ik de zadelpasser laat komen en het niet koop via marktplaats
Dan nemen we het zadel mee naar huis, bellen de zadelmaker of het goed ligt, en zo niet brengen we 'm weer terug. We kopen daarom ook alleen een zadel via bijv. Marktplaats.nl als het ook weer teruggebracht kan worden.
JeaDH
Geplaatst: 11-06-10 13:38
Iemand meenemen die wel kan zien of een zadel goed ligt ?
Als ik het zo zou doen dan zou ik inderdaad of met het paard naar het zadel gaan (indien mogelijk) of het zadel enkele dagen op proef nemen. Maandag komt er iemand langs die zijn zadel verkoopt. Die woonde zo dichtbij dat ze wel langs wou komen. Dat kan dus ook. Of het zadel goed ligt kan ik zelf niet met 100% zekerheid zeggen daarom heb ik iemand van stal gevraagt die er ook veel van weet. Daarnaast heb ik de site van de zadelmaker bekeken waarop ook informatie staat. En natuurlijk laten controleren door de zadelmaker. Een zadel wat goed is en een degelijk merk kan je altijd wel weer verkopen als het niet passend te maken is.
qwertyg
Geplaatst: 11-06-10 14:46
Ik heb een keer een zadel via marktplaats gekocht. Dat was een wintec. Ik had het voordeel dat ik hetzelfde zadel van iemand anders ook even mocht passen....
Ladyson
Geplaatst: 11-06-10 14:46
Ik handel in zadels, en geef voor het aankoopbedrag de zadels mee en maak dan de afspraak dat ze het binnen 3 dagen weer terugbrengen als het niet past, gebeurt het niet binnen 3 dagen dan is het zadel dus verkocht
Als ik dichtbij wil ik ook met een zadel langskomen, maar dan moet de zadelpasser wel tegelijkertijd aanwezig zijn dus dat is vaak lastig. Er zijn trouwens ook genoeg mensen die een zadel kopen zonder zadelpasser, maar dat wil ik je niet aanraden..
Claudia78
Geplaatst: 11-06-10 14:51
Ik heb ook een paar zadels in de verkoop. Ook ik geef de zadels tegen het aankoop bedrag mee. Mochten deze niet passen dan kunnen ze hem binnen 1 a 2 dagen terug brengen (ongeschonden) Ik heb het ook een keer zo gedaan dat er een gelijkwaardig zadel + borg achterbleef. Misschien wel even handig om dan een contractje op te maken
Zou mooi zijn als dat hier ook kan, het is wel dichtbij wat ik op het oog heb. Als je 3 dagen de tijd hebt ofzo is het idd makkelijker een zadelpasser te vragen. Ik heb geen bekenden met verstand van zaken voorhanden, en mijn eigen kennis van zadels passen is helaas vrij minimaal, ik kom niet veel verder dan dat het niet op schoft of ruggegraat moet drukken.
Fairytail
Geplaatst: 11-06-10 15:09
Er zijn een aantal tip[s/weetjes die ik je kan geven.
Rijd zonder dekje of met een schoon wit dekje kun je zijn of de druk gelijk verdeeld is. (Ik heb laatst het zadel van mijn stalgenoot er op gehad en na 10 min rijden het zadel er weer af gehaald. Dan zie je aan de zweet plekken waar het zadel overmatig drukt of juist niet.) Ligt het zadel recht of gekanteld (boom te smal of wijd) hangen de beugels recht onder het diepste punt van het zadel. Kun je 2/3 vingers tussen het zadel en het schoudergewricht leggen. Sluiten de kussens over het geheel aan, kun je door het kanaal kijken van voor tot achter. Als je erop zit heb je dan minimaal 2 vingers ruimte tussen schoft en zadel. Kun je het zadel als het is aangesingelt aan de achterkant optillen of kleppert het.
Zo zijn er nog een aantal dingen waaruit vrij snel duidelijk is of het in iedergeval echt niet past of dat het de moeite waard is een zadelmaker te laten komen om het passend te maken.
Mijn vorige zadel (wintec) heb ik via bokt gekocht en opgehaald. Eigenlijk geen contract of niks, maar dat paste prima, hoewel er later wel een andere boom in moest. Het zadel wat ik nu heb heb ik van Marktplaats, en de verkoopster had een contract opgesteld, dat ik hem binnen 48uur kon terugbrengen mocht hij niet passen. Ik heb inderdaad zoals Fairytail schreef, zonder dekje gereden, en hij leek prima te liggen. De zadelmaker heeft dit zadel toen helemaal pas gemaakt. Contractje is dus altijd handig! Zo weten jij en de verkoper waar jullie aan toe zijn
Ik kocht een 2e handszadel bij een 2e handsruitsportwinkletje en ik kreeg 3 dagen de tijd om het te laten passen, op de aankoop bon werd duidelijk de terugbreng datum gezet en op stal waar ik sta hebben we iemand die je kan vragen om het passen te controleren, mijn zadel past prima en ik heb het laatst nog eens door deze persoon laten nakijken.
Ik heb wel eens een zadel meegenomen en bij afhalen betaald, en toen het niet pastte keurig teruggebracht en mijn geld terug gekregen. Dat kan hier in het Noorden prima.
Maar vaker koop ik het zadel en dan schat ik de boombreedte door mijn vuist in de kamer te houden. Als het bij benadering in de buurt is van wat ik nodig heb, dan koop ik het zadel en laat het door mijn eigen zadelmaker helemaal passend maken. Mijn zadelhouder kan een zadel kompleet verbouwen voor 200 euro, dat heb ik al enkele malen laten doen (met mijn Passier zadels).
Chrisjjj
Geplaatst: 12-06-10 14:42
een zadelmaker bellen en dan vragen of die hem wil controleren