bijzondere hulpteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MercuryDream

bijzondere hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:38

Na de zoveelste discussie over hulpteugels, en dan natuurlijk vooral de beruchte slof, ben ik toch heel benieuwd hoe jullie denken over de volgende hulpteugels. Ik ben ze tegengekomen in de UK, maar ik heb ze hier in Nederland nog nooit gezien. Ze worden alle drie aangeprezen als zijnde "zeer paard vriendelijk"
Ik rij zelf overigens nooit met hulpteugels, maar zie het in mijn omgeving wel veel gebruikt worden. Dat is niet altijd even prettig om te zien. Ik ben daarom ook heel benieuwd of onderstaande alternatieven echt zo 'paardvriendelijk' zijn. Iemand ervaring of gewoon een mening??

Deze heet de lungie bungie:
Afbeelding
Twee elastieken en een "equaliser". Die equaliser klik je aan beide ringen van het bit en er zit een losse ring in het midden. Op de foto is te zien dat je de lungie bungie door die ring moet halen. Hierdoor zou er altijd een gelijke druk op het bit ontstaan. Zou zorgen voor betere bespiering en ontspanning.
Naar mijn idee klinkt het idee er achter best aardig...zou het ook werken?

De volgende is de Harbridge:
Afbeelding
Een soort martingaal maar dan met elastieken riempjes die direct aan het bit worden bevestigd. Zou de ideale ruiterhand immiteren en zelfs te gebruiken zijn tijdens het balkjes lopen of springen.
Hier heb ik niet zo'n goed gevoel bij, maar ik ken mensen die er erg blij mee zijn.

En dan is er nog de flexie rein:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XO7TISPH-D.jpg
gewoon een simpel elastiek aan de teugel gezet die trekken of snukken in de mond absorbeert.

Om te longeren zou die eerste mij wel wat lijken.
Wat vinden jullie ervan?

susanne_m

Re: bijzondere hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:44

*je weet datde foto in de link, dezelfde is als de 2e foto? *

ik vind het moeilijk, ik houd niet zo van hulpteugels, longeren doe ik ook t liefste zo bloot mogelijk. paard moet zelf evenwicht zoeken om naar beneden te gaan. *en na veel oefenen doen ze dat nu ook*

vind de bovenste er dan het minst eng uitzien

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:48

Susanne, volgens mij zijn het twee verschillende hulpteugels.

Persoonlijk lijkt de eerste mij wel te doen, zeker bij het longeren. De tweede gebruik ik al, maar dan gewoon met twee bijzetteugels, zelfde principe.
De derde, tja, als je hard genoeg trekt gaat het door het stiek heen, denk niet dat dat echt nut heeft...

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:50

Heb de link al aangepast :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:30

De eerste zie je hier ook erg vaak. :j
Vooral veel op springwedstrijden met los rijden zie ik ze nog al een voorbij komen. Op allerlei manieren vast gemaakt. Meestal aan de singel tussen de voorbenen.

Voor longeren is het misschien best een nuttig ding, maar je krijgt hier nooit stelling mee voor elkaar. Als het paard naar buiten kijkt, kijkt hij lekker naar buiten.

De tweede wordt hier gewoon een vaste martingaal genoemd en ook die zie je hier regelmatig op concoursen voorbij komen. Springen zou ik er echt niet mee doen. :n
Heb het idee dat als het paard zakt met het hoofd, dat ding wel erg laag en los gaat hangen en zeker bij het springen ik er niet gek van sta te kijken als er eens een voorbeen in terecht komt.

Die derde tsja, allemaal heel leuk en aardig. Zal best werken, maar op de momenten dat men los móet laten, pakken ze juist vast en heeft het elastiek geen nut meer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:38

@ quir: ik dacht dat een vaste martingaal een thiedemann was, maar goed ik kan mis zijn.

de eerste lijkt mij weinig nut te hebben, kan fijn zijn voor een paard dat goed bevestigd is en zelf zakt en contact zoekt, maar eentje dat liever ten alle tijden rondkijkt, zal hier niet veel "hinder" van ondervinden

de 2de hulpteugel gebruiken ze bij ons op stal wel eens bij de renpaarden, wanneer deze meer over de rug moeten werken, maar teveel blijven "vechten" op een thiedemann. Springen lijkt me toch ook niet aan te raden...

de derde vind ik maar "raar" zie er ook de meerwaarde niet van in.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:40

Ik ben even gaan zoeken, maar en vaste martingaal is in ieder geval geen thiedeman, maar:

Vaste martingaal

Deze martingaal lijkt op de lopende martingaal, alleen het uiteinde vertakt zich niet in 2 delen maar eindigt in een leren lus die aan de neusriem wordt vastgemaakt. Dus niet aan het bit! Deze martingaal wordt ook wel stootteugel of tie down genoemd en is vooral in Engeland populair. Ook deze hulpteugel voorkomt dat het paard het hoofd (extreem) omhoog kan brengen.

Van de wiki.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:01

juist vaste martingaal of stootteugel!
de brusselaars bij ons op stal noemen een thiedemann "un martingal fixe" vandaar mijn verwarring ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:23

Ik begon ook te twijfelen hoor. :D