ZADEL: diep/vlak/gedwongen & vzh/dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

ZADEL: diep/vlak/gedwongen & vzh/dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 17:58

Ook ik wil een goed zadel aanschaffen voor mn paardje. Maar ten eerste twijfel ik heel erg tussen VZH en Dressuur.. En ten tweede moet ik voor een vlakke of diepe zit gaan, en dan wel of niet gedwongen?

7 vd 10 keer zal ik dressuren,
de andere 3x buitenrijden/springen

mijn zit is redelijk netjes
ik hou mijn rug recht (niet hol en niet bol)
met mijn benen heb ik de neiging om mn hielen op te trekken, en met doorzitten zwabberen mijn benen een beetje, met lichtrijden hou ik mn benen gewoon stil

Het leek mij dus handig om een gedwongen zit te hebben, dan werden mn benen gedwongen om stil te blijven hangen, maar na wat onderzoek merk ik dat heel veel ruiters door een gedwongen zadel met een holle rug gaan rijden.

Zit met springen een dressuurzadel heel erg in de weg? Ik ben geen superfanatieke springruiter, maar 2x per maand zal ik toch gaan springen (1x les) en 3x per jaar een springwedstrijdje. Met buitenrijden vind ik het niet echt erg om met dressuurzadel te rijden.

Dus graag ontvang ik jullie ervaringen en adviezen :D

CM_

Re: ZADEL: diep/vlak/gedwongen & vzh/dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:00

Ik vind persoonlijk een dressuurzadel voor de dressuur stukken fijner dan een vzh.
Maar springen met een dresszadel is 10 x niks, je zit gewoonweg elke sprong achter de beweging, omdat een dressuurzadel gewoon niet gebouwt is voor het springen.
Stond ik in jouw schoenen, dan kocht ik een goed dresszadel en een goedkoop wintecje om mee te springen en evt buitenrijden

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:09

:)* dat kan natuurlijk ook nog..

Enige nadeel hiervan is, waar laat ik het allemaal.. we hebben al 2 kasten op stal aangezien hij ook een mentuig en westernzadel heeft :+

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:17

Kan je dat wintecje dan niet thuis in de schuur of op zolder leggen? Deed/doe ik ook altijd, dressuurzadel op stal, springzadel in de garage en als ik ging springen nam ik die mee :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:23

Haha, ja ook dat is inderdaad een optie. Onze buurman leent tijdelijk onze schuur, staat nu vol met ovens wasmachines enz. maar dat is over maandje wel weg, dus dat zou inderdaad kunnen.

Moet ik dan een zadelsteun ophangen? Oftewel, is het slecht om een zadel altijd te laten liggen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:26

Ik zou ook zorgen dat je iig een vzh of springzadeltje tot je beschikking hebt voor wanneer je gaat springen en misschien zelfs ook voor de buitenritten.
Ik heb momenteel alleen een dressuurzadel tot mijn beschikking en ik kan je zeggen dat springen dan echt niet te doen is. Een los hindernisje van 40cm is dan nog wel te doen, maar met zo'n springknol als de mijne is alles wat je meer wilt doen echt onmogelijk met een dressuurzadel.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:40

Ik zou wel een zadelsteun ophangen :j een balk aan de muur is al goed :) Of zet anders zo'n zaagschraagje neer :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:43

Okee, bedankt voor alle reacties!

Nu ben ik eigenlijk ook nog op zoek naar reacties over diep/gedwongen/vlak..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:44

vzh richting dressuur :)* voila

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:48

persoonlijk hou ik niet van een vlakke zit.ik vindt het heel "wiebelig" zegmaar. ik vind een normale/diepere zit t fijnst omdat je dan nog wel wat vrijheid in je zadel hebt. maar dat is mijn mening. ik zou zeggen dat je gewoon eens langs een zadelmaker moet gaan en verschillende zadels uit kan proberen.
succes

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:04

Marian_, ja dacht ik ook aan :)
Ik weet niet wat je buget is?
anders kun je een wintec dressuur en een wintec springzadeltje aangschaffen :)
Zijn allebij niet zo duur maar gaan lang mee ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 21:38

Dressuurzadel wil ik ongeveer €300 voor uitgeven, wil ik zadelpasser met zadels voor laten langskomen. Ik wil liever geen kunststoffen dressuurzadel, puur qua uiterlijk. Spring/VZH boeit me niet zoveel. Behalve dat het goed ligt dan. Ik zat even op Van Rijs/Divoza te kijken, een dressuurzadel voor rond de €300 moet zeker lukken en een VZH/Spring voor €100 zou ook al moeten lukken haha.

Kan iemand mij trouwens ong. prijzen vertellen voor zadel laten aanpassen aan je paard? Als het zadel dus niet goed ligt en de zadelmaker het zadel meeneemt? Dat kon ik zo snel even niet vinden namelijk..

Meer adviezen over gedwongen zit, zijn nog steeds welkom!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:44

Geen hele diepe zit nemen. Ik hou niet van een gedwongen zit.
Wel mag het zadel vrij zacht zijn, want een houten kont heb ik ook niet graag.
gelukkig zijn er diverse merken met een nette zit, maar niet gedwongen: kent en masters, fairfax, Zaldi.

De kent en masters dressuur heeft een afneembare wrong, hier valt dus ook nog wel mee te springen.
Met mijn paard heb ik 7 winstpunten gehaald in de b springen met een dressuurzadel omdat niets anders op dat moment pastte (stubbben maestoso). Ik moest er voor zorgen dat m'n knie over de wrong zat, dan kon ik meekomen. Maar ideaal is het gewoon niet. Tot ong. 1 meter gaat het, maar daarboven echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:49

Je buget is erg klein. Zelf als je een 2e handse pakt. En 100 euro voor een spring zadel.. Vraag me af of je dat gaat redden. Want ook dat zadel moet goed passen..

Zelf zou ik dan eerder al het geld bij elkaar steken en een goed VZH zadel kopen. Die richting dressuur is. Of nog even verder sparen(als je toch een zadel heb liggen dat past)...

Verder is een gedwongen zit of juist ongedwongen heel persoonlijk. Ik vind gedwongen verschrikkelijk.. Maar er zijn genoeg mensen die niet zonder kunnen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 07:57

mn budget is inderdaad niet mega, maar allebei de winkels (vanrijs/divoza) bieden goedkope springzadels aan en deze gepast worden op mijn paard en evt aangepast moeten worden, dat de zadels gewoon goedliggen. ik snap natuurlijk wel dat duurdere zadels waarschijnlijk altijd nog net even iets beter en mooier zullen liggen, maar ik lig zelf tenslotte ook niet op de duurste matras.

nogmaals, bedankt voor alle reacties :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:06

lotjaa93 schreef:
mn budget is inderdaad niet mega, maar allebei de winkels (vanrijs/divoza) bieden goedkope springzadels aan en deze gepast worden op mijn paard en evt aangepast moeten worden, dat de zadels gewoon goedliggen. ik snap natuurlijk wel dat duurdere zadels waarschijnlijk altijd nog net even iets beter en mooier zullen liggen, maar ik lig zelf tenslotte ook niet op de duurste matras.

nogmaals, bedankt voor alle reacties :)

Het is ook wel mogelijk hoor. Maar een nieuw zadel voor 300 of 100 euro.. moet je nooit doen.. Dat zijn altijd slechte zadels. (op wintec na maar dat is kunstof)

Maar waarom niet een VZH nemen richting dressuur? dan kun je iig 1 goed (2e hands) zadel nemen. Dan 2 "matige" kwaliteit zadels

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:50

Nina_roosje schreef:
Het is ook wel mogelijk hoor. Maar een nieuw zadel voor 300 of 100 euro.. moet je nooit doen.. Dat zijn altijd slechte zadels. (op wintec na maar dat is kunstof)

Voor 1000 euro kun je best een goed zadel vinden. Denk aan Kent en Masters bijvoorbeeld. Heb je beslist een goed zadel.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:51

germie schreef:
Nina_roosje schreef:

Voor 1000 euro kun je best een goed zadel vinden. Denk aan Kent en Masters bijvoorbeeld. Heb je beslist een goed zadel.

TS heeft het over 100 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:51

germie schreef:
Nina_roosje schreef:

1000 ja maar de ts heeft het over 100 ;) of heb ik dat verkeerd gelezen?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:28

Nee, €100 klopt hoor. Maar even voor de duidelijkheid, dat ik nieuwe merkloze zadels verkoop voor die prijzen houdt niet in dat ik daarmee zelf ga rijden! ;)

Dressuur richting VZH is ook een goed idee, het enige probleem wat ik zie is dat daar minder zadels in aangeboden worden en in combinatie met mijn budget ben ik bang dat er dan weinig overblijft wat ook nog is goed ligt op mn paard.. Maar als het er is, is er zeker een grote kans aanwezig dat die er dan gewoon komt :)

Verder vergroot ik mijn budget denk ik.. 8 september ben ik jarig en dan mogen al mn vrienden/familie wel even mee sponsoren aan een zadel haha.

En uh, het komende jaar spring ik sowieso niet hoger dan 1 meter. (paard heeft pas 2 keer gesprongen haha). Dus misschien (als ik vzh richting dressuur, of andersom vind haha) hou ik het voorlopig wel gewoon bij 1 zadel.

Mocht ik later nog veel springambities krijgen, ga ik tegen die tijd wel kijken. Ook heb ik het (supergoede) westernzadel nog steeds, en daarbij geen last van dikke wrongen enz. Zou misschien ook nog een optie zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:48

afhankelijk van hoe groot je je buget maakt kan je ook kijken naar een Massimo Trail. Eigenlijk is het een endurance zadel/vzh. En heeft vrijlange zweetbladen. Maar zelf spring ik daar 1 a 2 keer per week mee. En het zit gewoon heel lekker :)