Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bizzybijtje schreef:Een passend bit plus hoofdstel, en een niet al te duur zadel vanwege de latere bespiering die je paard krijgt waardoor het oude zadeltje niet meer past
Bizzybijtje schreef:Tsja, dat moet je helemaal zelf weten.
Persoonlijk zou ik met een ongebroken bitje beginnen, dat sowieso... En een lage, engelse of hoge neusriem is ook je eigen keuze... Mexicaans zou ik eerlijk gezegd niet gelijk doen, omdat deze (naar horen zeggen) vrij scherp kan inwerken.
Boterfliegje schreef:Bizzybijtje schreef:Tsja, dat moet je helemaal zelf weten.
Persoonlijk zou ik met een ongebroken bitje beginnen, dat sowieso... En een lage, engelse of hoge neusriem is ook je eigen keuze... Mexicaans zou ik eerlijk gezegd niet gelijk doen, omdat deze (naar horen zeggen) vrij scherp kan inwerken.
Oke, hier kan ik wat mee.
Waarom ongebroken?
Petulan schreef:Gewoon supersimpel, geen poespas.
Hoofdstelletje met lage neusriem (ligt bit stiller + mond dicht), een normaal bus- over watertrensje en ik zou meestal gaan voor een vzhzadel om zo ook nog de mogelijkheid te hebben om makkelijk een verlichte zit toe te passen.
Daarnaast een beugelriem om de nek doen voor noodgevallen. Dan kun je je daar aan vastpakken en hoef je niet in zn mond te gaan lopen mieren.
ikke20 schreef:zou gewoon engels hoofdstel pakken ik gebruik zelf altijd gecombineerde neusriem
mn vorige heb ik met enkel gebroken bitje gedaan.
deze waar ik binnen paar maanden mee ga beginnen(half jaartje jaar) heb ik dubbelgebroken.
mn andere heb ik met een dress zadel ingereden maar daar heb je minder steun als ze gek gaan doen.
vzh heb ik voor deze klaarhangen heb je net wat meer steun mee. ik heb een wintec die kan je beetje aanpassen je kan ook voor thorrowgood gaan daar kan je ook de boom wisselen enz. dat zijn zadels die je nog een beetje kan aanpassen.
Petulan schreef:Ik ga voor een lage (=africhtingsneusriem) omdat dit alleen zorgt dat de mond niet open gaat en verder niet inwerkt op de kaak. Daarnaast ligt het bit stiller in de mond wat fijner zal zijn voor het paard
petitparis schreef:als je zelf later perse met gecombineerde neusriem wil gaan rijden zou ik niet speciaal een hoofdstel met lage neusriem gaan kopen.
verder een eenvoudige trens. In de beginfase is de keuze eerder die waar jou voorkeur ligt. ongebroken, enkelgebroken of dubbelgebroken en of je nu een bus, water, D of kneveltrens neemt, maakt allemaal niet veel uit. Alleen de laatste 2 geven ook druk langs de wang en zijn bij jonge paarden iets duidelijker bij het sturen. Pas als je gaat inrijden, kan je uitproberen welk mondstuk je paard het fijnst vindt.
en idd een vzhzadel is fijner om in te rijden, kan je als ruiter wat korter zitten. Nekband is ook heel handig.
MissDonna schreef:misschien zie ik dit verkeerd..
Maar als je dit allemaal niet weet.. waarom ga je dan zelf je paard zadelmak maken? Als je hier geen ervaring mee hebt kan het echt heel fout gaan. en kan je paard grote trauma's er aan overhouden..

Mijn merrie krijgt wel direct een aangepast zadel omdat ik wil rijden/zitten met een goed passend zadel, en daarom zou ik kiezen voor een zadel dat mee kan groeien met je paard. Hoeft niet nieuw, kan ook tweedehands maar wel passend en het liefst aanpasbaar. Roelke_ schreef:Ik ken je paard natuurlijk niet, maar als ik naar mijn 3-jarige groene merrie kijk zou ik er de eerste paar keren aan een halster op gaan als het vertrouwen van beide kanten goed is. Dat hebben wij nu ook 1 keer gedaan en bevalt uitstekend.
Qua bitten is het net wat je paard fijn vind, ik heb goede ervaring met de k&K bitten maar voor kleine mondjes zijn deze bitten al gauw te dik. Ik vind myler ook fijne bitten, maargoed dat ligt geheel aan de mond van je paard.
Zadel: een zadel dat past.Mijn merrie krijgt wel direct een aangepast zadel omdat ik wil rijden/zitten met een goed passend zadel, en daarom zou ik kiezen voor een zadel dat mee kan groeien met je paard. Hoeft niet nieuw, kan ook tweedehands maar wel passend en het liefst aanpasbaar.