Ook wanneer je paard nog in de groei is, is een goed zadel heel belangrijk. Start je met een verkeerd/slechtpassend zadel dan zal je paard niet in de bespiering kunnen groeien, krijgt rugproblemen (en daar uit weer kreupelheden) en dan heb je een megaprobleem!
Wat gewoon heel veel mensen vergeten bij de aankoop van een paard is om eens goed naar de rug te kijken. Past er wel een zadel op waar ook mijn achterwerk in past? (zadel hoort te liggen: 3 vingers naast de schouder en niet voorbij de T18)
Het is maatwerk, dus een goede zadelpasser laten komen. Heb je een goed zadel dan zal je paard er in een kort tijdbestek (en dat kan al in 3 maanden met de juiste training) uitgroeien en ben je weer toe aan een ander zadel of aanpassing van je zadel. Hier moet je gewoon rekening mee houden. Een goed zadel is een must en dat vergeten heel veel mensen wanneer ze een paard aanschaffen. Ze denken dat een zadel een heel paardenleven mee zal gaan. Je auto heeft ook nieuwe banden nodig, je schoenen zijn ook maar een bepaalde tijd goed en dat is ook zo met een zadel. (dus blijven controleren of je zadel goed ligt)
Niets is zo pijnlijk om in te krappe schoenen rond te lopen en dat is ook zo met een slecht passend zadel.
Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden helaas, dus probeer ik je goede raad te geven. Haal er een goede zadelpasser bij die je advies kan geven welk model boom (en misschien is die verstelbaar) op je paard past en laat deze regelmatig terugkomen om het zadel te controleren. En hou rekening dat je ook binnen een jaar al een ander zadel nodig zal hebben.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 10-06-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt