Wat is het zachtste bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Wat is het zachtste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 18:53

Hoi,

Momenteel rijd ik alleen met een kaptoom. De laatste tijd heeft mijn pony alleen wel eens rare buien en vind ik het toch niet helemaal safe om dan met alleen een kaptoom naar buiten te gaan (langs drukke weg ed).

Misschien zou ik naast de kaptoom er toch ook een bitje bij willen, maar ik vind het gemeen om er nu opeens weer zijn oude bit in te hangen (of kan dit niet zoveel kwaad? Het is een K&K dubbelgebroken bit).

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar het zachtste bitje wat er is.

Wie kan mij helpen?

Groetjes,
Maartje

xxelviraxx

Re: Wat is het zachtste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:55

Ik dacht dat dat het ongebroken trensje is. Omdat deze het meest stabiel in de mond ligt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:56

dubbelgebroken bitje is prima, da's echt niet gemeen. 't Is maar wat je ermee doet!
Randvoorwaarde is natuurlijk dat hij goed past, zowel qua lengte als qua dikte. Een dik bit is vaak fijn maar als hij te dik is voor de mond van jouw paard, is het juist onaangenaam.
Hang hem niet te laag, want dan werkt hij juist scherper in.
heeft jouw bitje een dik middenschakeltje of een platte? Een dikke is oha zachter.
maar een ongebroken trensje is idd nog zachter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:43

het zachtste bit is het bit wat kwa dikte en vorm het beste bij de mond van het betreffende paard past
bij het ene paard is dit een enkel gebroken trensje, de ander doet het het best op een dubbelgebroken trensje , en weer een ander doet het het beste met een ongebroken trensje

het ligt er maar net aan wat de mondvorm is

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:22

Hoe zacht een bit is ligt helemaal aan de hand van de ruiter.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:24

volgens mij ongebroken trens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:27

Een dubbelgebroken trensje is het zachtste, enkelgebroken het hardst. Ik rijd mijn paarden allemaal zelf in, en omdat ze dus nog groen zijn is de mond nog zacht als gras. Om dit zacht te houden rijd ik ze met het zachtste bit, en een zachte hand. Ik heb voor allen dus een dubbelgebroken trensje, wat qua dikte het beste past bij de mond van mn paarden.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:33

En wat vinden jullie van een lederen bit?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:36

Dat verschilt, het ene paard is het andere paard niet.
Een dubbel gebroken word gezien als het zachtste, maar het kan zomaar dat een paard die beweging vervelend vind.
Dan zou ongebroken een uitkomst kunnen bieden.

Misschien zou je een myler bit kunnen proberen, moet je maar even googelen.
Een leren bit vind ik niets, een stuk dierenhuid in de mond van je paard doen vind ik een beetje vreemd.
Misschien kan je een bitbandage proberen, dan is het toch zacht, wel uitkijken dat de handel niet te dik word.

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:15

Hoe dikker het bit hoe zachter het is en hoe smaller het bit hoeveelste scherper het is.
Een dubbel gebroken bit is volgens de meeste mensen het zachtste in de mond.
Maar hierover gaan verschillende meningen andere mensen vinden een enkele gekroken D-trens die wat dikker is weer zachter.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:04

Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Ik zelf rijd met een dubbelgebroken aurigan bitje van k&k.
Super fijn bitje, ook speciaal voor de paardenmond gemaakt.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:04

Dubbelgebroken trens

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:23

en een ongebroken rubber (water)trensje? Is dat ook niet heel zacht? Mijn paardje accepteert totaal geen bit behalve deze...

shelty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:47

Hoi!

Een zacht bitje hangt af van het mondje. geen enkel mondje is het zelfde. dus ga niet af op dikte, enkel-, dubbel- of on-gebroken.
Het is een kwestie van proberen. Veel (zeker de wat groter) ruitersport winkels hebben bitjes die je kunt proberen. vraag ook hun naar hun mening en leg uit waarom je met kaptoom rijd.... en of je een harde of zachte hand hebt. en dan kun je aan de slag en kijk je waar zij/hij het beste op reageerd.

Succes

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:17

annoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:16

Volgens mij ongebroken bit inderdaad en anders is dubbel altijd nog vriendelijker dan enkel gebroken, ik weet niet zeker of ongebroken persé vriendelijker is, het heeft ook een andere inwerking.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:54

Shanna schreef:
Een dubbelgebroken trensje is het zachtste, enkelgebroken het hardst.

Nee hoor, een prikkeldraadbit met flinke scharen is het hardst.

Zoals al gezegd is: het ligt maar net aan het paard. Een ongebroken mondstuk is stiller, stabieler, maar mijn paard geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan zijn mylertrensje dan aan een ongebroken of dubbelgebroken mondstuk. Ook ken ik een paard dat een enkelgebroken trens fijner vindt dan een dubbelgebroken.

Een leren bit lijkt me zo groot, denk dat dat niet eens in mijn paard z'n mond past. Zo dik en lomp...

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:57

Schangah schreef:
Hoe zacht een bit is ligt helemaal aan de hand van de ruiter.

helemaal mee eens.... :D

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:00

Een ongebroken trens het zachts? No way...
Die drukt de tong plat en irriteert juist, omdat het totaal niet naar de mond gevormd is. Sommige paarden reageren er overigens wel goed op, daar niet van, verder niks op tegen... Maar zeker niet het zachtst, wel het stugst...
Rubber en dat soort dingetjes zijn minder goed dan metaal.

Het bit wat je al had was juist super.
Het beste bit is de dubbelgebroken k&k sprenger dynamic RS :) (in mijn ogen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:01

Trouwens... mijn paard vind ik ook niet prettig lopen op een kaptoom, en ook niet op een hackamore trouwens. Aan de hand werk ik wel met een kaptoom. Kun je niet op zoek naar een andere bitloze optoming als je niet met bit wil rijden?

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:50

Ik vind ook dat er tussen de zachtheid van een bit wel degelijkverschil zit. Je moet eens om youtube het filmpje opzoeken waarbij je de werking van verschillende bitten ziet. Het is geen onzin, maar echt een serieuze 'documentaire'. Daaruit komt dat als iemand met elk bit hetzelfde zou rijden, de dubbelgebroken bit er het beste/zachte voor het paard uitkomt. Met enkelgebroken 'klem' je de tong vast en als je de teugels zou aantrekken, dan gaat het middelste gedeelte boven in het gehemelte steken.

Als iemand hem kan vinden, plaats even de link! :D

Voor mijn eigen paard zou ik NOOIT enkelgebroken of nietgebroken willen hebben, maar altijd dubbelgebroken auran bit (of hoe je auran/aurgaan ofzo dan ook schrijft ;) dat doet er even niet toe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:54

Sonja_vR schreef:
het zachtste bit is het bit wat kwa dikte en vorm het beste bij de mond van het betreffende paard past
bij het ene paard is dit een enkel gebroken trensje, de ander doet het het best op een dubbelgebroken trensje , en weer een ander doet het het beste met een ongebroken trensje

het ligt er maar net aan wat de mondvorm is

Dit is het enige juiste antwoord :j de rest is gebrabbel.