wat gebeurt er als je inchmaat te groot is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

wat gebeurt er als je inchmaat te groot is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:54

Tot september ben ik even op zoek naar een tijdelijk zadeltje voor een klein prijsje. Ik kom voornamelijk 18 inch tegen in deze prijsklasse op bokt.nl, maar ik heb zelf eigenlijk een 17 inch nodig. (1.60m, broekmaat 36, 55 kg)
Het is natuurlijk tijdelijk, dus een te groot zadel leek me even geen probleem (zolang het op mn paard maar goed ligt). Maar ik kom ook verhalen tegen dat je daar doorzitplekken van krijgt door het schuiven, en op een te groot zadel niet meer netjes stil kan zitten door de ruimte.

Wat zijn jullie ervaringen, of klopt dit ook echt?

Biskwie

Re: wat gebeurt er als je inchmaat te groot is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:55

Hooguit dat je zelf niet helemaal lekker zit. En dat je even moet zoeken naar de juiste houding. Ik rij nu ook tijdelijk in een 18 inc terwijl 16,5 - 17 mijn ideale maat is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:53

Doorrijden kan idd omdat je meer schuift. Ligt ook een beetje aan het zadel, bij een erg diepe zit zul je minder last hebben.

Russo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:32

Hallo,

Ik ben paarden massage therapeut.
In de praktijk maak ik erg veel ellende mee met zadels die niet passen.
Een zadel moet als een schoen zitten.
Jij gaat ook niet met te grote schoenen sporten.
Doe je dat wel, dan ga je compenseren met je lichaam en spen.
Veel paarden gaan hun heupen en schouders optrekken, waardoor je een scheef paard krijgt.
De volledige symmetrie van het spieren stelsel gaat compenseren.
Dus met een niet passend zadel ga je onherroepelijk de fout in.
Ook voor tijdelijk.
Het is het begin voor een paard om de pijn in te gaan.
dus NIET doen hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:34

als het zadel goed (!) past op je paard kan je er wel tijdelijk mee rijden
maar waarom niet gelijk een zadel dat jou EN je paard goed past?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 17:52

Ik snap dat met een slecht passend zadel voor het paard, het pijnlijk is voor het paard. Maar omdat ik wat meer heen en weer schuif, is het dan ook pijnlijk? Bij de westernsport beweeg je erg veel in je zadel, zou dit dan dus ook slecht zijn?

En waarom niet meteen: Het paard heeft een goed passend westernzadel. Maar op den duur is dit geen optie voor mij als Engelse ruiter. Ik moet nog de beslissing maken tussen VZH en Dressuur, de prijsklasse/merk enz. en verder heb ik ook de financiele middelen nodig.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:56

Een te grote inchmaat is minder erg dan een te kleine. Dan zit je nl op de lepel en wordt het gewicht niet goed verdeeld. ;)
Dus zolang het zadel op het paard past maar voor jou iets te groot is zie ik geen probleem

Russo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:59

Hallo,

Een ruiter die niet goed in het zadel zit,
gaat schuin zitten of schuiven.
Het paard gaat de ruiter opvangen.
Stel je eens voor dat je een kind op je rug hebt zitten.
Het kind gaat iets aan een kant hangen.
Jij moet dan met je hele lichaam inzetten om het kind in balans te houden.
Dat moet een paard ook doen.
En zo loop je dus langzaam de spier en later de gewricht problemen in.
Een rechte ruiter is een pre.

groetjes

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:03

Niet overdrijven Russo ;) Zo`n groot verschil is het nu ook weer niet.
(Ik ben op zich wel met je eens dat het ideaal zou zijn als het zadel paard en ruiter past)

TS misschien kun je een 18 inch met een diepe zit kiezen, daarvan is de zit korter als bij een vlakke zit

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:05

Je kan ook een bontje/gelzitting op het zadel doen. Maakt de inchmaat meteen een stuk kleiner.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:07

Bedankt voor de reacties :)
Ik zal inderdaad even opletten of het een diepe of vlakke zit is, en het is echt maar tijdelijk!

@Russo, ik blijf me dan wel afvragen hoe het met westernrijden zit?

Russo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:11

Ik overdrijf helaas niet!
Ik werk dagelijks met paarden, ga dagelijks van klant naar klant.
Heb een studie gedaan en zie de praktijk.
Ik heb ook paarden in alle klasse van sport behandeld.
Van grand prix tot recreatie, van draf sport tot dressuur.
Een praktijk ervaren iemand dus.

greotjes

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:10

Russo heeft inderdaad gelijk. :j

Maar TS, voor een tijdelijke oplossing is het niet heel erg hoor. Ik rijd ook in een te groot zadel (Moet 17 inch hebben maar rijd in een 17,5 met vlakke zitting) en ik moet zeggen: Het belemmerd mijn zit wel heel erg. Maar dit is (volgensmij) lang niet altijd zo.

Misschien is het beter om nog even door te zoeken naar een 17,5/17 inch. ;)

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:13

Het is inderdaad beter om een goed passend zadel te hebben (zowel voor je paard, maar dat is de discussie niet, als voor jou). Een stille zit is namelijk van belang voor de ontwikkeling van je paard, zoals Russo eigenlijk aangeeft.

Hoe lang is tijdelijk, als dat bijvoorbeeld een maandje is dan is het nog te overzien. Heb je het over een jaar, dan is het niet slim.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:16

Als je van nature het diepste punt van het zadel opzoekt gaat het denk ik bij tijdelijk gebruik wel goed. :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 21:23

Okee, ik ga mn best doen een wat kleiner zadel te vinden. Maar omdat het dus tijdelijk is (eind augustus wil ik de zadelpasser laten komen), begrijp ik hieruit dat het geen mega drama is. Er zal ook weinig mee gereden worden, max. 2 keer per week.
(Heb ook het zeer goede westernzadel nog :) )

Ik twijfel tussen een dressuurzadel en een VZH zadel. 7 van de 10 keer zal ik dressuren, de andere keer buitenrijden/springen. Wat is verstand?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:45

Heey, ja ik kan de ervaringen van hier vertellen? Mijn man heeft een Espagnola zadel. Dat is een diepe zit en dwingt zijn houding in een holle rug. Nu heeft ie laatst voor de gein de Silhouette van mijn dochtertje op zijn beest gelegd. Dat is een 16 inch veelzijdigheid zadel en tja, het was wat krapjes voor een volwassen man, maar zijn houding beterde meteen door de vlakkere zit. Een diepe zit kan je houding nogal dwingen. Dat hoor ik vaker ook van amazones. Als je echt voor je houding iets goeds wil, kun je het beste kijken voor een zadel met een wat vlakkere zit. (komen meestal uit Engeland)
Toevallig reed gisteren iemand met mijn 'pony'zadel op haar arabiertje en ook zij ging er beter van zitten. En het zadel was bij voorbaat gezegd al te klein. Het was éénmalig voor de beeldvorming en om het zadel te zien en te voelen. De zadelmaker waar ik leer, vertegenwoordigt dit merk, vandaar. Dit zadel is het eerste veelzijdigheidszadel van Silhouette in Nederland. :+ Ondanks de krapte vonden ook zij het fijner rijden dan hun natuurlijk grotere Stubben Maestoso.

Zelf rijd ik met een dressuurzadel en ik ga ook graag naar buiten. Ik vind het fijn om mijn benen lang te kunnen maken. Maar een goede veelzijdigheid kan ook zalig rijden. En wat je zelf wil hierin, hangt echt af van wat jij wil, daarin kan niemand je adviseren. Dat is voor iedereen persoonlijk. Zo ik je verhaal lees: Ik rijd mijn kont meestal kapot vanwege de harde zitting van mijn zadel. Heeft niks met schuiven te maken, mijn zadel is natuurlijk wel op mijn paard en mijn maat.

Volgens mij kun jij best even vooruit op een iets te groot zadel. 17,5 inch is 'slechts' 1,27 cm langer dan een 17 hè? En per zadel verschilt het ook nog eens. Inches worden gemeten vanaf het merkje aan de voorkant tot het midden van de lepel. Het is maar net hoe ver dat knoopje voorop het zadel zit. Kan heel vertekenend zijn.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 08-06-10 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:52

Zolang het zadel op je paard goed past en jij van nature niet een ruiter bent die heel veel heen en weer schuift (dat kan ik hier niet beoordelen :+) ), is het echt geen ramp voor 2 maanden. Wat betreft wijsheid voor je uiteindelijke zadel, kijk gewoon waar jij het beste mee overweg kunt qua model. Ik spring met een (heel erg) dressuurgericht veelzijdigheidszadel en dat gaat prima, dus als je een keer wilt springen ben je in principe echt niet gebonden aan een spring(gericht)zadel.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:08

Contemplate schreef:
Het gaat niet fijn zijn voor jou gok ik. Ik pas zelf in een 16,5 / 17 inch. Toen ik laatst op een 18 inch dressuurzadel met vlakke zit een stukje had gestapt rolde over het zadel met mijn bekken. Had echt nul houvast en had het idee dat ik waarschijnlijk beter zou zitten zonder zadel. Ik voelde me echt een kind wat net begon met rijden, zo slecht.
Is een goede barebackpad met inlages geen optie voor tijdelijk? Bijvoorbeeld Grandeur, Barefoot, Christ, Edix hebben wel fijne pads met inlages voor de drukverdeling. Ander dan bij een zadel, is de ruiter bepalend voor de juiste maat. Vaak kun je dat wel vinden adhv jouw broekmaat. Als je een barebackpad neemt met wrong bij je been en achter op de zitting, zit je in mijn ervaring echt wel stevig en opgesloten.

Topic is 14 jaar oud, ik denk dat het probleem ondertussen wel opgelost is ;)

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:59

dollyspikkel schreef:
Contemplate schreef:
Het gaat niet fijn zijn voor jou gok ik. Ik pas zelf in een 16,5 / 17 inch. Toen ik laatst op een 18 inch dressuurzadel met vlakke zit een stukje had gestapt rolde over het zadel met mijn bekken. Had echt nul houvast en had het idee dat ik waarschijnlijk beter zou zitten zonder zadel. Ik voelde me echt een kind wat net begon met rijden, zo slecht.
Is een goede barebackpad met inlages geen optie voor tijdelijk? Bijvoorbeeld Grandeur, Barefoot, Christ, Edix hebben wel fijne pads met inlages voor de drukverdeling. Ander dan bij een zadel, is de ruiter bepalend voor de juiste maat. Vaak kun je dat wel vinden adhv jouw broekmaat. Als je een barebackpad neemt met wrong bij je been en achter op de zitting, zit je in mijn ervaring echt wel stevig en opgesloten.

Topic is 14 jaar oud, ik denk dat het probleem ondertussen wel opgelost is ;)

Oh wauw, hij stond tussen laatste berichten op de voorpagina vanochtend. Hoe kan dat dan.. Heb verder ook niet op de data gelet :')