Welk zadel voor gelderse merrie met flinke schouders+M-boom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Welk zadel voor gelderse merrie met flinke schouders+M-boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 09:34

Voor de winter was het nog mijn verzorgpaard en kon ik alleen in de vakantie en weekenden haar rijden.
Ik heb toen een wintec pro cair gekocht omdat het huidige zadel niet prettig was voor mij. (Haar huidige zadel was een VZH wintec 2000 door een zadelmaker geadviseerd)
Nu is ze sinds april van mij en doen we 6 dagen in de week iets waarvan we 3 a 4 keer rijden.

Enkele weken terug merkte ik dat het zadel niet geheel perfect lag en dit werd erger. Ook
begon ze boos te doen bij het (aan)singelen. Gelijk niet meer gereden en op advies van de
divoza een andere boom erin (32 i.p.v. 31) nu ligt het zadel beter maar haar schouder heeft onvoldoende
ruimte. Het weefsel op en achter de schouder word door het zadel opgestuwt. Nog een boom wijder is
te ruim voor haar.

Kortom welk (dressuur) zadel heeft er voldoende ruimte bij de schouder partij en toch een medium boomwijdte?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:53

Hmm.. heb je dan geen zadel nodig met minder lange boomtakken?
Bijv een U boom ipv V boom?
Ik zou daar even op zoeken/googlen dan kom je een hoop tegen.
Tevens kunnen kussens geheel aangepast worden, weet niet in hoeverre bij een wintec, dus ook de kussens bij de schouders.
Wellicht dat deze dunner gemaakt moeten worden. Of de singelstoten een andere positie.
Afijn, ik zou na je zoektocht er eigenlijk een goede zadelmaker bij laten komen.
(Bijv passendzadel.nl)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 09:57

Bedankt voor je reactie.
Ik heb een cair zadel dus ik vind het zonde om hem helemaal leeg te laten halen. Vandaar mijn topic zodat ik weet waarnaar ik moet zoeken. Zadelmaker wil ik er zeker bij hebben.

Weet jij ook welke merken een u-vormige boom hebben want ik kan er eigenlijk weinig van vinden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:54

Hmm ja dat is het nadel van een cairzadel.

Pfoe, en als je zoekt op korte/lange takken kopijzer?
Bijv: http://www.bokt.nl/forums/search.php?ke ... mit=Zoeken
(volgensmij hebben stubben en WOW die opties nog wel eens bij types)

Afijn, dat is allemaal voor informatiewinning en niet geschikt voor eigen handelen.