Boomloos zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:06

Ik zit te denken aan een boomloos zadel..

Ik heb tot nu toe nog geen passend boomzadel gevonden voor mijn paard, en ik dacht dat dit misschien de ideale oplossing zou zijn.

Maar nu wat vraagjes.
Ik koop hem dan waarschijnlijk 2e hands..

- Is het belangrijk dat er dan een zadelmaker komt kijken of deze past?
- Kun je de pommels gewoon op internet bestellen, en hoe weet je dan welke je nodig hebt?
- Kun je hiermee gewoon actief rijden (dus ook 'hoog' springen ? )
- Wat houden de maten 1 en 2 in ?
- Wat is het 'vps' systeem ?
- Is er iemand bekend met Dutchrider Mex zadel ?

Ik weet dat ik sommige dingen ook op internet kan vinden, maar toch zet ik ze hierbij. Misschien kunnen bokkers me dingen ervan vertellen die ik nog niet wist, of gewoon wat duidelijker :) .

zap

Re: Boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:09

Je kan hier en daar testzadels aanvragen. Ik vind dat echt ideaal! Ik ben zelf ook erg zoekende omtrent een zadel en heb in een korte tijd nu al zeker 4 of 5 zadels kunnen proberen. Sommige waren het na 1x rijden al zeker niet en de andere heb ik wat langer uit kunnen testen. Dit is echt ideaal.

Ik moet wel zeggen dat mijn pony, ondanks al het gewissel met de zadels, heel anders loopt. Veel rustiger, veel ruimer en relaxter en ook in de hele omgang een stuk minder kriegelig is op dr rug. Kan toeval zijn natuurlijk :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:25

Ik ga even googlen of ik dit zadel wat ik hierboven heb genoemd ook kan uit testen. Vind deze namelijk erg ideaal aangezien je geen speciale pads hoeft !

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:45

Weet je dat wel zeker, ik kan het me niet voorstellen en de eerst hit op google leert mij dat een speciale pad weldegelijk nodig is!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 23:30

Nu lees ik idd ook op andere site's dat er wel een speciale pad nodig is :?

Hmm raar, dat het bij de ene anders word aangegeven!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:56

Chantal, er zit erg veel verschil tussen de boomloze merken. Het ene merk zit wat steviger dan het andere, aan het ene heb je meer steun dan het andere. Als je hoog wil gaan springen, is dat misschien prettiger. Maar dat is natuurlijk per persoon erg verschillend. Torsion en daarvan afgeleide merken zoals Barefoot, geven minder steun als bijvoorbeeld Trekker en Startrek. Ik heb zelf een keer Buitenzinnig gebeld en in het gesprek wat duidelijker gekregen wat ik zocht. Daarna gevraagd of ze langs wilden komen om wat zadels te passen. Erg fijn, ik kreeg uitgebreide uitleg erbij en kon meteen ervaren hoe het voelde en hoe paard ermee liep natuurlijk. Daarna nog een aantal zadels getest voor een week. Misschien ook een idee voor jou? De site is http://www.boomloos.nl/DaviWB/Pagina11.html

Nog even om antwoord te geven op een paar vragen. Het vps systeem hoor bij Barefoot en gaat over de drukverdeling en hoe dat is geregeld met dit merk. Je kunt uitgebreide uitleg vinden op http://www.boomloosrijden.nl/cindex.html

Er moeten onder boomloze zadels idd speciale pads, ivm drukverdeling.

Van het merk wat je hierboven opschrijft, heb ik nog nooit gehoord. Misschien iemand (anders) op het boomloosjestopic, zou je nog even kunnen proberen.

Maten 1 en 2 houden bij Barefoot bijvoorbeeld in, de maat van de zitting. Maat 1 wordt voor maat 36-40 dacht ik gebruikt, ook deze info kan je vinden op de site hierboven.

Veel succes met je zoektocht!