Zonder zadel rijden altijd leuk voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Zonder zadel rijden altijd leuk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 17:03

Vandaag heb ik weer eens zonder zadel op m'n paardje gezeten (na het ruim een jaar geleden geprobeerd te hebben).
Er is voor mijn tijd nooit zonder zadel met haar gereden dus het is vrij nieuw voor ons ;) .
Zodra ik erop zit (ik gebruik netjes een opstapje en slinger me er niet op :D ) begint ze te hupsen en te doen. Niet bokken maar ze is even heel erg ah draaien etc.
Zodra ik m'n zit had gevonden en been aan had ging het goed en liep ze lekker ontspannen.
Nu vroeg ik mij af in hoeverre het fijn is voor een paard om een ruiter zonder zadel op z'n rug te hebben; doe je hem/haar daar een plezier mee? En is het een kwestie van wennen?
Ik vond het super om zadelloos te rijden dus ik ga het vd week weer doen (steeds opbouwen).

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:05

Ik rij ook wel es zonder zadel maar of ze dat ook echt leuk vindt, dat denk ik wel.

Ik weeg niet zo zwaar ben een lichtgewicht en het idee van het zadel weg is. Het idee van geen single onder het buik hangt brengt voor je paard ook meer ontspanning.

Jou paard moet namelijk meer gewicht meenemen dat klein beetje extra spanning met zich meeneemt.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:46

Altijd leuk lijkt me niet, voor een paard met een moeilijke of gevoelige rug kan ik me
voorstellen dat het voor het paard niet echt leuk is, verder is het denk ik gewoon een
kwestie van oefenen en dan zal het voor het paard niet echt vervelend zijn

Het maakt mijn shet weinig uit of zijn verzorgster met of zonder zadel rijdt, denk wel dat
de meeste paarden het niet erg vinden dat ze geen singel om hebben
Met mijn ene verzorgpaard rijd ik ook wel zonder zadel, merk ook daar weinig verschil
ten opzichte van met zadel, moet zeggen dat ik meestal wel een dekje met een singeltje
gebruik voor mijn eigen comfort (iets minder glibberig met dekje) maar kan ook gerust zonder
zadel met haar naar buiten, gaat gewoon goed
Opstappen doe ik inderdaad met een opstapje of ik laat iemand een voetje geven

_AJ_

Re: Zonder zadel rijden altijd leuk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:56

Ik rijd ook al een tijdje zadelloos. Nu vaak met longeersingel maar geregeld ook helemaal bloot. Bij mijn paard was het alleen wel heel wisselend met fijn/niet fijn. Dit lag vaak aan de hoeveelheid spieren die hij had. En met zijn manier van lopen. Nu we heel veel balkjes draven waarbij hij zijn buikspieren gebruikt geeft hij geen negatieve signalen meer af. Voorheen wou hij niet stilstaan bij opstappen of liep hij enigszins heel voorzichtig.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:41

Zadels zijn niet voor niets ontworpen. Die zijn juist bedoeld voor het comfort van het paard. Door het gebruik van een goed zadel wordt het gewicht van de ruiter beter over de gehele rug verdeeld. Het is dus helemaal niet zo fijn voor het paard om zonder zadel gereden te worden. Zo af en toe kan geen kwaad, maar ik kan me goed voorstellen dat er paarden zijn die het niet leuk vinden. En dat is dus best logisch. Denk er maar eens goed over na of je er nog mee door moet gaan, als je paard zo aangeeft dat hij het niet prettig vindt.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 08:44

Nou het is alleen het begin even. Daarna kon ik lekker ontspannen stappen met langere teugel.
Het is niet iets wat ik iedere dag wil doen maar gewoon een keer ter ontspanning.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:48

Denk niet dat het voor ieder paard even fijn is. Die van mij ontspant er niet meer door dan met zadel, eerder het tegendeel. Hij vind het ook maar raar merk ik.
Nou heb ik zelf niet zo heel veel zitvlees, dus voor hem zijn mijn botten te voelen, en ik denk niet dat dat een lekker gevoel voor hem is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:51

Ik vind zelf dat Diva beter doorbuigt als ik zonder zadel erop gaat zitten, ze loopt dan ook rustg en ontspannen.
Daarom haal ik meestal na een half uurtje rijden het zadel eraf en ga er zo nog even op.
Daarna haal ik het hoofdstel er ook af en hobbel ik gewoon wat rondjes zonder iets.
Ik heb niet het idee dat ze dat echt afschuwelijk vindt. :P

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:00

Het zadel is idd niet voor niets uitgevonden, verdeeld het gewicht over een groter oppervlakte.
Iemand wel eens gezien hoe de rug van een paard eruit ziet ? De uitsteeksels van de ruggegraat, je weet wel die dingen die je voelt als je bij iemand een streep over zn rug trekt, die zijn bij ons gemiddeld zo'n 2 a 3 cm bij paarden zijn die 20 a 30 cm lang EN daar zit je dus op. Nouja eigenlijk op de hopelijk zeer ontwikkelde spieren die ernaast lopen.
Zo af en toe zonder zadel hobbelen zal echt geen kwaad kunnen, maar kan me voorstellen dat voor paarden een zadel ondanks de singel comfortabeler is, dan 2 van die zitbeenknobbels die in zn rugspieren drukken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:00

Dat hoeft ook niet perse. :)

Diva is een ongelofelijk rond paard zonder schoft, ook als je erop zit voel je haar ruggegraat niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:06

KingMarco: Ik heb gister een heel eind zonder zadel gereden, op mijn haflingertje die absoluut geen rugspieren heeft, en ik moest haar tegenhouden niet te gaan draven, ze vond het niets erg. Ik verdeel mijn gewicht dan wel zo netjes mogenlijk over mijn benen en kont, maar ik voelde geen ruggegraat en pas toen ik moe begon te worden voelde ik dat ik toch minder prettig ging zitten. Mijn merrie had er 0,0 last van en huppelde gewoon door. Ik denk zeker niet dat het voor een keer slecht is, en mijn merrie is er echt wel zo een die laat merken wat haar niet bevalt hoor.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:14

galley schreef:
KingMarco: Ik heb gister een heel eind zonder zadel gereden, op mijn haflingertje die absoluut geen rugspieren heeft, en ik moest haar tegenhouden niet te gaan draven, ze vond het niets erg. Ik verdeel mijn gewicht dan wel zo netjes mogenlijk over mijn benen en kont, maar ik voelde geen ruggegraat en pas toen ik moe begon te worden voelde ik dat ik toch minder prettig ging zitten. Mijn merrie had er 0,0 last van en huppelde gewoon door. Ik denk zeker niet dat het voor een keer slecht is, en mijn merrie is er echt wel zo een die laat merken wat haar niet bevalt hoor.

Draven kan ook een manier zijn om ergens van weg te vluchten... Dus tegen houden niet te gaan draven kan op verschillende manieren opgevat worden....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:17

_AJ_ schreef:
galley schreef:

Draven kan ook een manier zijn om ergens van weg te vluchten... Dus tegen houden niet te gaan draven kan op verschillende manieren opgevat worden....

Bijvoorbeeld om paarden voor haar in te halen? Neehoor, ik weet wat vluchten is, en dat doen ze niet zoals zij aan wou draven, bovendien deed ze het alleen op bepaalde punten;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:19

mijn paard vind zonder zadel echt aan het werk gaan niks. zo ff klein rondje buiten met lang teugeltje vind hij wel weer heerlijk.
ik kan me voorstellen dat het voor het paard niet bepaald lekker is uren die 2 zitknobbels op je spieren te hebben dan is een zadel een stuk beter voor de rug

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:36

galley schreef:
Bijvoorbeeld om paarden voor haar in te halen? Neehoor, ik weet wat vluchten is, en dat doen ze niet zoals zij aan wou draven, bovendien deed ze het alleen op bepaalde punten;)

Dat was niet te lezen in de beginpost...

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:55

Zelfs bij minder ontwikkelde rugspieren zal je op de rugspieren zitten, aangezien je anders echt op de ruggewervels zou zitten en dat zou je voelen met je stuitje en dat doet echt wel AUW (bij jezelf en wellicht ook bij je paardje).

Over wat onze paarden wel of niet prettig vinden, mijn ervaring is dat zelfs de meest gevoelige pieperds ons enorm vergevingsgezind zijn en een heleboel goeielijk toelaten.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:04

sorry hoor mijn paard vind het geweldig zonder zadel......merk het aan alles....ik denk dat het ook te maken heeft met het paard in kwestie.
Anders klik ff op het filmpje met me ondertekst daar rij ik het laatste gedeelte zonder zadel…..stap draf en galop……..zo ga ik ook vaak naar buiten met hem enige nadeel me broek word er zo heel erg vies van. lol :P
verder is ie lekker rond... :9
ben bang dat zadel eerder voor ons is gemaakt..... :o

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:09

Iedereen moet doen waar 'ie (en z'n paard) zich goed bij voelt. Maar de vraag van de TS was 'Zonder zadel rijden altijd leuk voor paard?'. En daarop kan ik alleen maar 'nee' antwoorden. Het is niet altijd leuk voor een paard. De druk die het gewicht van de ruiter geeft op de rug wordt minder verdeeld. De ruiter zit direct op de ruggenwervel van het paard (die bij sommige paarden meer op de rug ligt dan bij anderen). Dus het kan heel goed ongemakkelijk of pijnlijk zijn voor het paard. En zeker als de TS aangeeft dat haar paard moeilijk doet in het begin bij het zonder zadel rijden, dan zou ik nog eens goed nadenken of je er wel aan moet beginnen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:10

als de ruiter een goed gebalanceerde zit heeft een stabiel is kan het voor een paard fijn zijn loop je zelf te hupsen dan kan je beter een zadel ophouden totdat je netjes goed kan zitten.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 10:31

Ik zit goed en stevig op m'n paardje. En met stappen ging het ook goed. Ze kreeg van mij teugel en we hebben lekker een paar rondjes gestapt.
Maar is het zo dat een paard er aan moet wennen? Of vind elke paard het maar goed dat er zonder zadel op gezeten wordt (voordat ze het kennen)?
En hoe zit het dan met Natural Horsmanship etc.?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:37

momo_lover schreef:
als de ruiter een goed gebalanceerde zit heeft een stabiel is kan het voor een paard fijn zijn loop je zelf te hupsen dan kan je beter een zadel ophouden totdat je netjes goed kan zitten.

Zonder rijzadel is juist beter omdat je niet meer lui naar rechts of links kan swingen, of te ver naar voren/achter want als dat gebeurt kan je er af vallen dus ga je sneller beter balanceren.

Hoe sneller het resultaat dan is het later des te beter voor je paard als je weer op de zadel zit.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:38

Ik reed ook regelmatig wel eens op mijn paardje zonder zadel.
Toen de fysio een keer kwam kijken heeft ze het me ten zeerste afgeraden. Zonder zadel zit je met je hele gewicht op je 2 zitbeenknobbels. Die drukken dan als 2 punten op een lange spier die aan weerszijde van de ruggegraat van je paard loopt.
Volgens haar was dit erg onprettig voor het paard en zelfs schadelijk.
Hoewel ik me niet kan voorstellen dat af en toe is nou zo'n kwaad kan...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:54

ik heb noodgedwongen een klein half jaar zonder zadel gereden, omdat er gewoon niets passends te vinden was voor mijn fjord. Ik gebruikte een barebackpack, met daaronder een dikke pad. In de tijd dat ze zonder zadel liep, was ze net zo ontspannen als met passend zadel. Op den duur werd ik er zelf wel zat van, omdat je billen sneller pijn gaan doen.

Maar als je af en toe een x zonder rijd kan dat in mijn ogen geen kwaad. Is juist wel goed voor je zit, en het aanvoelen van je paard. Maar om voor langere tijd zonder te rijden is denk ik niet goed. een zadel verdeelt de druk, en zonder niet. Dan zit je met je volle gewicht op de ruggegraat van je paard, die anders onbelast blijft. En ook je 2 zitbeenknobbels geven druk.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:52

indianen reden ook zonder zadel dus waarom niet :p haha nouja ik snap het nut van een zadel wel hoor. Maar ook ik vind het heerlijk om af en toe eens zonder zadel te rijden. Je kan ermee ook een betere band met je paard geven. Dus wissel het gewoon een keer af. De 3 dagen met en een 1 dag zonder en dan weer een paar dagen met.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:00

Tja, op wat de indianen deden zou ik me maar niet al te hard baseren. Die reden trouwens ook MET zadel hoor. Maar dan nog, als er bij hen een paard kreupel werd hadden ze 's avonds BBQ en de dag erop een ander paard onder hun kont, maar denk dat de meeste bokkers dit niet nastreven en maar beter een beetje 'zuinig' zijn op hun paardje.

Mij lijkt af en toe zonder zadel niet erg maar ik denk dat de meeste paarden een GOED PASSEND zadel toch comfortabeler vinden.