Welk merk boomloos zadel heb jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welk merk boomloos zadel gebruik jij?

Barefoot
55 (59%)
Freeform
2 (2%)
Freemax
3 (3%)
Ghost
5 (5%)
Norton
Geen stemmen
Torsion
7 (7%)
Trekker
6 (6%)
Startrekk
5 (5%)
Anders, namelijk...
10 (10%)

Totaal aantal stemmen: 93

Britt

Welk merk boomloos zadel heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:59

Ik was eigenlijk wel eens benieuwd naar wie welk merk boomloos zadel gebruikt en welk type. Er is inmiddels zoveel diversiteit op de markt en voor ieder wat wils, dus;
Welk merk/type gebruik jij en waarom?

Ik heb zelf een ghost zadel, past prima op mijn pony (ouderwetse haflinger) en blijft passen.
Het bied veel ruimte voor contact en ze loopt er fijn onder. Bovendien verandert ze regelmatig door het jaar heen en was de brede pommel van barefoot te smal.
Ik wil ook nog graag de startrekk dressuur een keer testen, dit ligt momenteel nog boven budget, bovendien ben ik heel tevreden met mijn ghost :D
Laatst bijgewerkt door Britt op 06-06-10 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Re: Welk merk boomloos zadel heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:02

Ik heb een barefoot, overgenomen van iemand op marktplaats. Waarom? Ik heb bij iemand op haar barefoot gereden, omdat ik wilde voelen hoe het voelde. Helemaal verkocht, en binnen een paar dagen lag hier mijn eigen :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:42

leuk idee Brittkitt, om eens te kijken wat iedereen met wat voor zadel iedereen rijdt. Ben benieuwd wat eruit gaat komen.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:48

Barefoot westernzadel, maar zo geweldig vind ik hem niet rijden...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:34

Trekker, i.v.m. mijn gewicht en het postuur van mijn Haflinger de beste keuze ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:04

Ik rij nu met een Barefoot Arizona , omdat die voor mij het fijnst is :)

Korte zweetbladen i.v.m. korte pootjes is dat het fijnst , lekkere diepe zitting waar je fijn stevig in wegzinkt , soepel zadel met goed contact met je paard , en een knop erop die niet zo groot is dat hij in de weg zit :)

Freeform heb ik gehad , zijn erg mooie en fijne zadels maar voor mij wat te stug. Hierdoor was de drukverdeling niet zo goed en miste ik contact met m'n paardje. Zitting ook wat vlakker en gladder. Veel gedoe met dekjes en inlages om de ruggengraat goed vrij te krijgen. Was op zich een heel erg fijn zadel , maar ik pakte toch liever de Barefoot :)

Freemax is de goedkope versie van Freeform , zelfde probleem. Heb ik er ook nog 1 van te koop :P

De Ghost heb ik ook gehad , ook een heel erg fijn zadel , vooral fijn dat hij zo simpel is , simpel = meestal het beste +:)+
Geeft ook lekker veel paard-gevoel , fijn voor korte pootjes , fijne zit , lekker veel steun aan de wrongetjes. Heb er met heel veel plezier op gereden :j Maar pakte uiteindelijk toch weer liever de Barefoot omdat de Ghost zo'n vlakke zitting heeft , ik vind dat kuipje van de Barefoot erg knus en prettig :) Ook kreeg ik wat last van mijn heupen doordat de wrongetjes je benen toch een beetje wijder weg laten draaien , het is jammer dat ze als een wig onder je been liggen. Ik heb dan liever het systeem zoals de oortjes van stockzadels : die liggen zeg maar op je been om het te stabiliseren , en niet half eronder :) Echt enorm storend was het niet , ik vond de Ghost echt een erg fijn zadel , vooral als je actief rijdt en veel draaft onderweg :j

De Norton heb ik niet gehad , is ook weer zo'n namaaksel , dat wordt er allemaal niet beter op :P

Torsion was m'n allereerste zadel. Fijn , alleen de seatsavers vond ik niet fijn , die hadden een achterflapje moeten hebben.
En de Barefoot had dat , vandaar de overstap naar de Barefoot destijds :j

Trekker en Startrekk : deze heb ik niet gehad. Vind ze heel erg leuk en zal voor veel mensen ook een heel leuk zadel zijn +:)+

Maar voor mij zijn ze teveel poespas en te stijf , dat komt de drukverdeling / ligging vaak niet ten goede , kost je veel paard-gevoel en met die zadelkussens heb je weer zo'n gedoe om de ruggengraat vrij te houden , want je legt er toch weer een dekje onder....

Teveel redenen dus waarom deze zadels voor mij niet gaan werken , dus die hoef ik niet eens te proberen :P
Maar wat dat betreft is het een kwestie van smaak : wat de ene persoon een nadeel vindt , vind de ander een voordeel :)

De Sensation staat er trouwens niet bij ? Die heb ik ook gehad. Ook een heel fijn zadel op zich , maar ook niet voor mij , gaf dezelfde problemen als de Freeform. Het blijft qua pasvorm en drukverdeling enzo gewoon een stuk lastiger met die stuggere zadels , je vindt het geweldig of je vindt het niks :)

En de Bob Marshall ontbreekt ook nog , die zou ik ook nog wel eens willen , heeft een hele goede kans dat ik die wel heel fijn vind :)
En de Freemax western staat er ook niet bij. Of gaat het alleen om de "Engelse" types ? :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:23

Ingevuld :)
Heb een Barefoot Lexington.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:25

Ik rijd op de barefoot stella.. ik vind het een heel fijn zadeltje.

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:50

Ik heb een barefoot dry tex, en een randoll's.
Toen ik de overstap maakte naar boomloos werd in die ruitersportzaak alleen randoll's aangeboden, hier had ik over gelezen enz, en het leek me niet verkeerd. Uitgeprobeerd, en ik ben hartstikke tevreden over mijn zadel.
Voor mijn andere paard toen ook besloten een boomloos zadel te gaan kopen. Tegen die tijd had barefoot het VPS, waardoor ik gekozen heb voor barefoot. Ook met dit zadel ben ik hartstikke blij. goede ruggengraad vrijheid enz.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:13

Ik heb Barefoot gehad, fijne zadels. Cheyenne en Nevada en ook nog kort London gereden.
Op een brede haflinger zit de Ghost toch wat smaller, voor mijn gevoel. In combinatie met mijn knalblauwe HAFpad vind ik de Ghost ook erg mooi :-)

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:18

Anders, namelijk Bob Marshall (Trail model).
Ontzettend fijn zadel, mijn houding komt ten goede en het blijft passen op mijn paard. Zou echt niet anders meer willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:21

Anders namelijk de Heather Moffett Fhoenix.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:26

barefoot arizona, mijn eerste boomloos en vind hem erg fijn zitten

heb laatst wel op een merkloos zadel gezeten maar vond het niks, veel te vlak.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:45

Een Barefoot Cherokkee, na heel veel zadels geprobeerd te hebben, lag deze vrijwel direct goed en zijn we gestopt met zoeken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:27

De Trekker Pro Endurance <3

Heb verschillende Barefoot modellen gehad en getest, verder ook een Hilason gehad maar voor ons is de Trekker toch wel veruit de beste!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 20:46

De western modellen en de sensation ed ben ik gewoon straal vergeten eigenlijk :o
Helemaal niet bij stil gestaan :+

Barefoot is toch weer het populairst, blijkt maar weer :P

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:26

ik heb ook de barefoot london.
Waarom: omdat mn boomzadel niet bleek te passen en boomloos me wel iets leek, barefoot leek me daarbij het beste merk. En omdat ik graag dressuur wou is het de london geworden (lexington was er toen nog niet)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:29

BF Drytex, zit zó lekker! Zéker in de winter is het lekker warm en zacht.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:40

ik heb een Sensation, model dressage trail.

Een aantal jaren een Torsion endurance gehad en later nog een Ghost.
Ondertussen een heleboel boomloze zadels gepast, maar sinds ik de Sensation heb hoef ik niets anders meer.
Hij blijft prima passen, zelfs nu mijn merrie 50 kilo lichter is dan vorig jaar.
Voordeel voor mij is dat de Sensation smaller zit dan de meeste andere boomloze zadels. Hij geeft ook behoorlijk wat steun , zonder het gevoel te geven dat je opgesloten zit. Voor mij ideaal.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:31

de Dream!!!

Helemaal weg van mijn mooie zadel! Zit nog veel lekkerder dan mijn barefoot en torsion die ik heb gehad.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:33

Moderatoropmerking:
Er zijn een paar oneliners verwijderd waarin alleen het merk werd genoemd. HAR is een onderdeel van de informatieve fora, als je een antwoord plaatst, onderbouw deze dan ook, waarom heb je juist voor dat zadel gekozen, bevalt het of niet? Een simpele opsomming van merken is niet echt informatief en ook niet de bedoeling, probeer je antwoord dus zo goed mogelijk te onderbouwen.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:48

Freemax Evo, super blij met het zadel, heeft een hele fijne zit.
Die ik ook nodig heb voor mijn gebroken staartje.
Heb de Barefoot's geprobeerd, maar zaten op de een of andere manier miet fijn.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:38

Barefoot. de eerste een Cheyenne op Clover. Helaas bleek dit toch niet het zadel voor Clover. Toen ik over ben gestapt naar western heb ik nog een poging gedaan met de Arizona, maar helaas. Boomloos en Clover gaat schijnbaar niet samen.
Nu heb ik een tinker erbij gekocht, veeeeels te dik en weinig spieren. Omdat ik geen zin had om om de zoveel maanden een nieuw zadel te moeten aanschaffen en ik een goede deal kon maken en goedkoop een 2e hands Barefoot op de kop kon tikken rijd ik nu al weer een tijd in het rond op een Arizona op mijn inmiddels slanke tinker!

mvdberg88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:13

Ik ben aan het wachten op mijn barefoot Lexington!!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:22

ik heb een randoll's