[WN] Inchmaten van het zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inchmaten van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:29

Dat ik hier eens een topic zou openen :))
Ik heb een vraagje wat betreft de maten van een westernzadel.
Want hoe werkt het precies met die inchmaten? Meten ze dan gewoon de onderkant van het zadel, of hoe zit dat nou?
Zadel dat ik op het oog heb is 13 inch, wat voor maat is dat dan bij Engelse zadels?

Alvast bedankt :)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:38

Wat voor zadel is dat dan?
Want een 13" is een kindermaat...
De standaard zitmaten zijn zo tussen 15,5 en 16,5"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:40

Klopt het is volgens mij een vrij klein zadeltje (moet ook, zou voor een shetter zijn)

Afbeelding

Het gaat om dit zadeltje.
Omdat engelse zadels vreselijk schuiven op shets (en ik liever geen pannekoek/pinokkio heb), en sowieso zitten westernzadels in mijn ogen toch een stuk gemakkelijker.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:43

Jij moet er natuurlijk ook wel in passen hé ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:43

Haha nee ik ben de ruiter niet :D
Maar hoe lang zijn deze zadeltjes dan op de rug :) ?
Het gaat me er voornamelijk om dat het zadel sowieso niet te lang is voor ze.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:46

Het is niet echt helemaal goed te zien op de foto, maar zo op het eerste zicht ziet de kwaliteit er niet echt super uit...

Anoniem

Re: Inchmaten van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:47

Dan kijk ik verder...
Maar in dat geval is het wel zo handig om te weten hoe ik naar die inchmaten moet kijken, waar het hele topic ook eigenlijk over gaat :)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:48

Lengte van de zadel moet je vragen aan de verkoper, dat is niet te zien vanaf een foto ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:49

Dat snap ik nou óók wel :+
Maar ik neem aan dat de zitmaat wel íets zegt over de lengte van een zadel? Hoe wordt dat dan gemeten :') ?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:53

De zitmaat is gewoon de lengte van de zit, die 13" zegt niks over de lengte van het zadel zelf.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:58

Da's een pinokkio ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:33

Onze shet is 95cm en we hadden eerste en 12'' toen mijn zoon 3 was. Later had hij een 14'' en kon nog net. mede omdat zadel niet te lang was. Hij heeft er ook altijd een westernpad onder gehad. Die was wel wat te lang, maar heeft onze shet echt nooit last van gehad.
Wat voor shet heb je? Ons zadel wailde eerst nog wel naar voren schuiven. Had ook zeker met model van shet te maken en dan is het wel lastig goed passend te krijgen.
Ook voor een shet is een passend zadel heel belangrijk natuurlijk, blijft een paard!
Dus ik zou zeggen probeer een goed passend zadeltje te vinden, maar als het lastig is, ook zeker een goede pad! Niet zomaar een dekentje eronder.
Een kind is niet zwaar, maar de shet gaat ook bewegen en je kind groeit.
Op de 12'' heeft mijn zoon tot zijn 9e ong gereden. Hij is erg slank en kon er daarna ook echt niet meer in. De 14'' past nog wel, pas ik zelfs in als het moet( heb zelf 15"')

Voor leuke pads en echte westernhoofdstel kun je ook even bij arthurs kijken. Had ik compleet hoofdstelletje voor iets van 20 euro incl teugels.
We hebben ook een rode one ear van stof, dat verstel je zover als je wilt en is er in meerdere kleuren. Kwam ergens anders vandaan, naam even kwijt.........

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:02

Een engels zadel word gemeten schuin over de zitting, bij een westernzadel meten ze recht over de zitting :)* :D ;)
Ik heb in engels zadel 17,5 en westernzadel 16 inch. Boomzadel dan wel te verstaan, boomloos is dan nog weer anders :+
Wat de totale lengte van zon zadel is moet je echt navragen, is niet aan te geven omdat je niet kan zien hoeveel cm er nog voor en achter de zitting zitten. Er zijn zadels die kort gehouden worden, en sommige hebben nog giga veel erachter zitten.
En nog even een kleine waarschuwing: een westernzadel heeft geen kussens zoals een engels zadel. Het passen is dus erg crusiaal, omdat alleen het pad schokdemping geeft. Bij goedkope zadels is het model vaak plank (erg recht dus) wat de welving van de rug dus weinig tot niet volgt. Dan krijg je heel snel dat het zadel voor en achter wel opligt maar in het midden niet, en dus een pijnlijk paardje.