Hoe onderhouden jullie je chabrakjes en beenbescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Hoe onderhouden jullie je chabrakjes en beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 20:46

Hier was ik eigenlijk heel erg benieuwd naar.

Hoe onderhouden jullie je shabrakken en beenbescherming?

Wat ik nu vast ga doen / mee bezig ben is één dressuur dekje en één veelzeidigheid dekje (heb 2 zadels) op stal neer leggen en daar de week mee doen, iedere zondag is dan wasdag :) . En dan neem ik ze mee naar huis was ik ze en leg ik de dekjes onder op de stapel en leg ik weer 2 andere op stal neer. :) Zo gebruik ik al mijn dekjes, houd ik het overzichtelijk in mijn kast en zo houd ik het ook schoon :). De beenbeschermers heb ik gewoon in een doosje op stal staan, die borstel of spuit ik af en als het nodig is (ik heb er verschillende, ik schat zo eens in de 2 maanden) gaan ze de wasmachine in! :D (ook op zondag :') ) Goed systeem toch? :))

Hoe doen jullie het? :D

Aukelizzy

Re: Hoe onderhouden jullie je chabrakjes en beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:54

Ik was mijn sjabrakken zodra dat nodig is. Meestal om de paar dagen maar heb geen vast ritme daarin. Wel heb ik favoriete dekjes die ik regelmatig gebruik en andere wat minder. Mijn beenbescherming borstel ik altijd schoon na het rijden en als het nodig is spuit ik ze schoon en laat ze drogen. Ik heb verschillende sets dus pak dan een ander. Zo nu en dan doen ik ze helemaal schoon.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:03

Ik red het niet hoor, om de hele week met hetzelfde (dressuur)dekje te doen. Mijn paard zweet nogal snel en dekjes zijn na een dag of 3/4 echt aan een wasbeurt toe

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:57

Ik gebruik elke dag een ander dekkie, ze gaan de was in als ze vies zijn. Als ze erg gezweet heeft gaan ze in de zomer altijd onder de tuinslang en in de winter worden ze dan ook gewoon gewassen.

Bandages gaan de wasmachine in als ze vies zijn en peesko's doe ik altijd af met een beetje water en als ze echt vies zijn dan gaan ook die de wasmachine in.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:02

Na hooguit 2-3x zijn bij mij zowel de sjabrakken als de peesbeschermers aan een wasbeurtje in de machine toe. Bij erg warm weer of als het modderig/regenachtig weer is het vaak al na 1x nodig.
Ik heb alles 3 dubbel: 1 in gebruik, 1 in de was en 1 ligt schoon klaar.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:21

ik heb in totaal 10 dekjes en ik gebruik er elke week 2 ( ik rij tot 4 keer in de week) maar daarom laat ik ze ook niet direct altijd wassen om de week.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:53

PP ->> HAR

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:55

ik was pas iets als het aan de buitenkant(dus waar je zadel óp ligt) vies is, of er strepen op komen.
Tot nu toe heb ik alle dekjes zwarte strepenloos dus ik houd het goed bij :D
Beenbescherming gaat er alleen in als het echt vies is, anders maak ik ze ff schoon onder de kraan :)
verder houd ik alles netjes 1x in de week al me leer. en alles word schoongehouden :)

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:31

Gewoon in de was gooien, wel eerst laten weken in een emmer water, anders krijg je al dat zand in de wasmachine, dat is geen pretje

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:02

Ik doe eigenlijk helemaal niet veel wassen. ik rijd meestal met anky dus die laat ik drogen, mijn peesbeschermers borstel ik uit en als ik ind dat ze vies zijn doe ik ze in de was.

Wiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:21

Ik was mijn zadeldekjes ook niet heel veel. Alleen als het echt super vuil is en echt niet langer zo kan blijven.
Voor de rest, hang ik ze elke keer na het rijden op de wasdraad. Wanneer ze droog zijn van het zweet ga ik er met zo'n rubberen borstel over om de haartjes te verwijderen. Ze gaan er heel makkelijk af met zo'n ding. Eventueel ga ik er nog eens met de stofzuiger over. Dan spuit ik er zo'n verfrissende geur op die de onaangename geurtjes dan ook laat verdwijnen. M'n zadeldekjes ruiken heel fris en blijven stevig en in staat door ze niet vaak te wassen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:47

ik was ze ook niet zoveel, van wassen slijten ze.
Alleen als er erge vlekken op zitten, maar soms spoel ik die ook gewoon uit op stal met een beetje shampoo!
Peesbeschermers doe ik ook in de wasmachine met groene zeep! (wel in een kussenhoes).

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:50

Als ik beenbeschermers heb gebruikt en ze zijn erg vies maak ik ze gelijk schoon. Dekjes was ik als ze erg vies zijn.

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:00

Meestal neem ik elke week een schoon dekje mee, en dan gaat de ander weer in de was en mn beenbescherming, wel wat minder.. en anders een borstel erover :)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:29

dekjes gaan regelmatig in de machine, afhankelijk hoe vies ze zijn.(na een keer of 5 gebruik) Peesbeschermers altijd afspoelen na gebruik en als ze heel vies zijn gaat er even een bostel doorheen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:14

Ik heb al mijn dekjes op stal liggen. Die liggen bovenop mijn zadelkast. Bandages's zitten netjes opgerolt in een kist, en peesjes liggen ervoor.

Bandages en dekjes was ik al het nodig is. Bijna iedere keer gebruik ik een ander dekje, en die leg ik na gebruik te drogen, en de volgende dag terug op zijn plek.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:17

Mijn dekjes ga na een training altijd direct in de was, mits mijn paard gezweet heeft, maar eigenlijk is hij dagelijks zeiknat :o
peesbeschermers gaan ook gewoon in de wasmachine, maar niet elke keer, maar na 'n training of 8-10, tenzij ze vies zijn, dan zodra het nodig is.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:27

ik doe af en toe mn dekjes wassen alleen als het nodig is anders worden ze lelijk. en met peesjes als ze vies zijn met baby doekjes toen ik ze in de was deed krompen mijn elastieken dingen.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:59

Als mijn dekje heel erg gezweet is laat ik het eers op drogen en als het nodig goei ik hem in de wasmachine

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:13

Ik doe ze gewoon in de was. Zeker de chabrakjes, dat kan geen kwaad.
De beenbeschermers doe ik ofwel in de was als ze niet met neopreen zijn en anders gewoon met een schuurborstel en een washandje^^

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:57

Heb een hele stapel dekjes en 2 paar peesjes per paard. En dan als een dekje erg vies is gaat die de wasmachine in. En bij de peesjes spuit ik ze soms af en heel soms in de wasmachine.