Zadel schuift naar achter tijdens springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Zadel schuift naar achter tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 16:27

Ik heb een stubben zadel. laatste tijd schuift hij telkens naar achter tot dicht bij heup van het paard. sinds vorig maand heb ik een borsttuig gekocht die je moet bevestigen aan zadelriemen dus niet aan zadelringen (dus lager riempjes om meer schoft vrijheid te krijgen tijdens springen). Dat hielp maar een beetje. ook heb ik gelpas gekocht dat beetje ruw opp heeft om zadel zo min mogelijk te verschuiven. maar alles helpt maar beetje. iemand nog tips? mijn paard heeft wel redelijk korte rug.

Het paard staat zowel in mijn profiel als in mijn onderschrift (EXILIO)

skyline

Re: Zadel schuift naar achter tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:30

Misschien helpt het om een borst tuig te kopen die je wel aan de zadelringen moet bevestigen

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 16:35

skyline schreef:
Misschien helpt het om een borst tuig te kopen die je wel aan de zadelringen moet bevestigen

borsttuig die je aan zadelringen moet bevestigen belemmeren wel schoudergebruik van mijn paard dan gaat hij met nek omhoog springen en dat is niet de bedoeling. maar bedankt voor de tip!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:36

Als dit probleem pas van de laatste tijd is, kan je er dan niet beter een goede zadelmaker bij halen? Blijkbaar kan het wel goed, ik zou als ik jou was geen oplossingen gaan zoeken in lapmiddelen. Een zadel moet zonder extra's gewoon goed liggen.
Misschien is je hele probleem weer verholpen als je zadel opnieuw gevuld is.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 16:59

zadel is 1 jaar oud en dus toch nieuw. hij is al opnieuw opgevuld maar het was niet goed gedaan. dus terug gestuurd. nu heb ik hem terug en is al terug zoals ik in het begin had. ik gebruik 1 zadel voor meerdere paarden en deze pas bij meeste paarden. Zadelmaker heeft deze zadel aangeraden. hij had toen met zadelpassen zo'n 20 zadels bij en deze was het beste.
met andere paarden bleef de zadel op zijn plaats. alleen met deze begin nu steeds naar achter te schuiven. zou ik niet te zwaar zijn waardoor zijn rug mss holler word en zodus zadel naar achter schuift?

Myca schreef:
Als dit probleem pas van de laatste tijd is, kan je er dan niet beter een goede zadelmaker bij halen? Blijkbaar kan het wel goed, ik zou als ik jou was geen oplossingen gaan zoeken in lapmiddelen. Een zadel moet zonder extra's gewoon goed liggen.
Misschien is je hele probleem weer verholpen als je zadel opnieuw gevuld is.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:05

Ik zou je zadel laten nakijken door een msfc-er zadelpasser.
Je kunt een antislipmat overwegen. Daar heb ik goede resultaten mee bereikt (merk Prolite).
Bij dit paard is geen enkel zadel passend (lees niet glijdend) te krijgen omdat de lijn van de singelgroeve naar de lies oploopt waardoor alle zadels naar achteren glijden.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:18

Dat het zadel op de meeste paarden dit niet doet betekend niet dat het ook op dit paard past, je moet niet denken dat elk paard dezelfde rug heeft. De enige oplossing lijkt me een nieuw zadel kopen, een borsttuig lost misschien op dat hij blijft liggen, maar een zadel wat niet past levert meer problemen op dan alleen naar achter schuiven, al zul je die misschien zo niet zien.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 21:44

TICKELS schreef:
Ik zou je zadel laten nakijken door een msfc-er zadelpasser.
Je kunt een antislipmat overwegen. Daar heb ik goede resultaten mee bereikt (merk Prolite).
Bij dit paard is geen enkel zadel passend (lees niet glijdend) te krijgen omdat de lijn van de singelgroeve naar de lies oploopt waardoor alle zadels naar achteren glijden.

ik gebruik al een anti-slibgel.

2de zadel kopen zou wat overdreven zijn want die kosten al gauw rond de 2000 euro. mss tweedehands??? we gaan erover nadenken

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:34

Je kan beter een goed passend tweedehands zadel hebben dan een mooi nieuw zadel wat niet lekker op het paard ligt. Zo'n zadel hoeft echt geen 2000 Euro te kosten. Er is echt veel keus in de occasionmarkt, daar vindt je vast wel wat tussen.
Een paard met een rugblessure kan het alternatief zijn, dat is ook niet helemaal fair naar dit paard. Als je zelf een tijdje op slecht passende schoenen moet lopen krijg je een idee hoe dat voelt. En ook voor jou kan het gevaarlijk worden als je ineens naar achteren schuift tijdens het springen.
Ik denk eigenlijk dat je al mazzel hebt dat je een zadel hebt gevonden wat goed ligt op zoveel andere paarden. Ga gewoon op zoek naar een goed passend tweedehandsje erbij en je kan nog lang van dit paard genieten.
Laatst bijgewerkt door Myca op 06-06-10 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:35

mischien kun je z;n anti slip matje onder je zadel gebruiken?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:20

TICKELS schreef:

kan iemand deze zin duidelijker uitleggen? mss is dat het probleem. ik heb mijn paard ook met andere zadels gereden met verschillende merken maar allemaal schuiven naar achter. ook met antislipgel die tussen zadel en onderlegger ligt.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:05

Dakario schreef:
skyline schreef:

borsttuig die je aan zadelringen moet bevestigen belemmeren wel schoudergebruik van mijn paard dan gaat hij met nek omhoog springen en dat is niet de bedoeling. maar bedankt voor de tip!

Dan moet je een goed passende kopen ;)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:36

Dakario schreef:
TICKELS schreef:

kan iemand deze zin duidelijker uitleggen? mss is dat het probleem. ik heb mijn paard ook met andere zadels gereden met verschillende merken maar allemaal schuiven naar achter. ook met antislipgel die tussen zadel en onderlegger ligt.

Het is natuurlijk het gemakkelijkste als ik dit zelf probeer uit te leggen.
De singelgroeve is de plaats waar de singel ligt. De lies weet je neem ik aan wel.
De plaats van de singel naar de lies toe loopt schuin omhoog. Ieder zadel neigt dus om naar achteren te gaan. Bij ons was een antislipmatje van Prolite een goede oplossing. Later is er een ander singelsysteem gemaakt aan het zadel. Bovendien proberen wij haar zo "dik" mogelijk te houden. Hoe meer "buik" hoe beter het zadel blijft liggen.

Even een voorbeeldplaatje van internet:
Afbeelding
Let wel, zo mager was ons paard natuurlijk niet, het gaat om de "buiklijn".