[WN] Welk westernzadel geschikt voor ruiter met rugklachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Welk westernzadel geschikt voor ruiter met rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 15:43

Hoi bokkers,

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer, sinds ik me aan het verdiepen ben in westernzadels.
Vandaar dat ik jullie om hulp vraag.

Het zit namelijk zo. Ik heb zelf veel last van mijn rug, waardoor een goed zadel voor mij erg belangrijk is. Momenteel heb ik een dressuurzadel, wat mijn rug hol duwt en pijn veroorzaakt. Dat is dus geen succes, daarom ben ik op zoek naar iets anders. Van westernzadels weet ik dat ze prettiger zitten en zijn gemaakt om lange ritten te maken. Het lijkt mij dat een westernzadel daardoor ook geschikt is voor mensen met rugklachten, maar is dat ook echt zo? Heeft iemand hier ervaring mee, en om wat voor zadel gaat het dan?

Waar het zadel bij mij voor gebruikt wordt, is voornamelijk buitenrijden. Voorheen heb ik fanatiek dressuur gereden, maar daar ben ik deze winter mee gestopt, mede vanwege de rugklachten. Daarnaast ben ik een beetje uitgekeken op dressuur, en zou ik (als de rugklachten minder worden) ook graag westernlessen gaan volgen.

Mijn paard is een kwpn'er, van 6 jaar oud en 1.68 hoog. Redelijk breed gebouwd met een vrij hoge schoft.
Is een westernzadel wat voor ons en aan wat voor type (trail? reining? etc.) moet ik dan denken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mabotje

Re: Welk westernzadel geschikt voor ruiter met rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:52

Ik denk dat je het beste naar een goede zaak kunt gaan, mét je paard, of iemand aan huis laten komen en uitproberen. Ik heb ook rugklachten, heb een Wade én een reiner, maar zit op beiden goed. De Wade zit dieper, in de reiner heb ik iets meer ruimte. Het ligt ook aan de gangen van je paard denk ik? Uitproberen is het beste, dan kun je ook het verschil tussen de zadels meteen voelen. Een nieuw zadel zit echter nooit zo fijn als een ingereden zadel, maar dat is met Engelse zadels hetzelfde.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 15:57

Mabotje schreef:
Ik denk dat je het beste naar een goede zaak kunt gaan, mét je paard, of iemand aan huis laten komen en uitproberen. Ik heb ook rugklachten, heb een Wade én een reiner, maar zit op beiden goed. De Wade zit dieper, in de reiner heb ik iets meer ruimte. Het ligt ook aan de gangen van je paard denk ik? Uitproberen is het beste, dan kun je ook het verschil tussen de zadels meteen voelen. Een nieuw zadel zit echter nooit zo fijn als een ingereden zadel, maar dat is met Engelse zadels hetzelfde.

Dat was ook mijn idee inderdaad, maar het is wel prettig om alvast wat informatie vooraf te hebben. :)
Daarmee kom ik op mijn tweede punt, waar vind ik een goede westernshop? Ik woon in de bommelerwaard, ongeveer tussen zaltbommel, gorinchem en den bosch in.

Gebruik je de verschillende zadels ook voor verschillende dingen, of maakt dat niet uit?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:58

Je kunt Evelien laten komen. Of langs bij Arthur's. die heeft vaak wel wat meer op voorraad.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:04

Arthur is Arthur's Westernshop in Vorstenbosch neem ik aan? Daar heb ik al wel goede dingen over gehoord :j

Maar wie is Evelien? :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:01

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:03

Ik moet zeggen dat ik minder last heb van mijn wervelfractuur(onderste wervels)als ik western rij vergeleken met dressuur of veelzijdigheidszadels.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:34

Wildgirl schreef:
Ik moet zeggen dat ik minder last heb van mijn wervelfractuur(onderste wervels)als ik western rij vergeleken met dressuur of veelzijdigheidszadels.

Dat biedt perspectief! :D
Ik heb ook voornamelijk last van mijn onderste wervels. Het is voor mij prettiger mijn bekken niet te ver naar voren te hoeven kantelen.

@Crazycactus, ik ga naar je site kijken, dank je!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:39

Countrymill in Nijkerk. Verkoopt ook gebruikte zadels (ik heb daar tot 2x toe een gebruikte Westwood gekocht).
Deze zaak heeft een eigen binnenbak waar je gemakkelijk zadels kunt laten aanpassen en uitproberen op je paard. Ook meten ze elektronisch hoe een zadel ligt.
http://www.countrymill.nl/uitleg-zadel-pas-service.html

Voordeel van een gebruikt zadel is -naast de lagere prijs uiteraard- ook dat het al is ingereden. Het zit daardoor fijner en je weet dat dat ook niet meer verandert. ;)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:03

simodi schreef:
Verkoopt ook gebruikte zadels (ik heb daar tot 2x toe een gebruikte Westwood gekocht).
Deze zaak heeft een eigen binnenbak waar je gemakkelijk zadels kunt laten aanpassen en uitproberen op je paard. Ook meten ze elektronisch hoe een zadel ligt.

Dat kan bij Arthur uiteraard ook, op afspraak, en bij vele anderen waarschijnlijk ook. Bedenk echter wel dat het allemaal verkopers zijn die graag hun spullen kwijt willen. Probeer dus objectief te blijven en je eigen ogen en gevoel te gebruiken ;) (misschien iemand meenemen?)
Ik heb 2 paarden, dus 2 zadels. Wel op maat gemaakt. Het Wade zadel zit diep en erg fijn, is heel fijn voor buiten. De knop van een Wade is wel behoorlijk groot, daarom heb ik voor mijn andere paard toch een reining zadel laten maken. Dat paard was nog groen en bij een reining zadel kun je de knop makkelijker vastgrijpen (en dat heb ik verschillende keren nodig gehad :D , vandaar). Verder train ik ook reining en dan vindt ik een reiner toch fijner, maar nogmaals, het is allemaal een kwestie van persoonlijke smaak, gevoel én je portemonnee..... Ik heb altijd een Continental Equiflex reiner met gel-zitting gehad (heb ik nog trouwens en ik doe het ook niet weg) en dat is echt een zalig zadel, maar ik wilde voor mijn jonge paard zéker weten dat ik een perfect passend zadel had en dan gaat er, wat mij betreft, niets boven een op maat gemaakt zadel.
Ik zou echt gaan proberen en misschien wel bij meerdere verkopers? Bij de een zul je een beter gevoel hebben dan de andere. Laat je niet à la minuut een zadel aansmeren, tenzij je heel hoge nood hebt natuurlijk.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:11

Mijn tip: koop een zadel waar de zitting ruim genoeg van is! Ook bij westernzadels heb je namelijk modellen/merken waarvan de zit heel 'dwingend' of krap is. Neem je een wat ruimer model, of grotere maat, dan kan dat een hoop in bewegingsvrijheid schelen ;)

Sommige mensen vinden het prettig als ze in een bepaalde houding gedwongen worden, maar voor mij (met rugletsel) werkt dat dus juist helemaal niet en is een minder dwingend model fijner. Of dat nu een engels of westernzadel is ;) Maar wellicht dat dat heel persoonlijk is?

En nog een andere tip: neem een gelzitting. Je hebt zadels waar het onder het leer zit (werkt voor mij niet zo), maar je kunt ook losse voor er overheen kopen (met elastiek). Dat scheelt een hoop in de schokdemping!

Succes met je zoektocht!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:16

@ susanw, dat ben ik ook met je eens.
Ik zit het fijnste op zadels zonder gedwongen zit zodat mijn lichaam goed kan anticiperen op evt schokken of pijn.
Zowel mijn westernzadel als mijn engelse zadel hebben een vlakke zit; ik ben ook groot fan van ijslanderzadels

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:20

Het komt er dus gewoon op neer: naar de winkel en proberen/testen :-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:31

Ik heb ook zeer regelmatig last van mijn rug en moet ook zeggen dat ik op mijn westernzadel veel beter en met minder pijn zit dan op mijn dressuurzadel destijds.
Mijn Westwood heeft ook een gel-zitting, heerlijk. Ik zit bijv wel weer een stuk minder prettig op een Equiflex. Dus dat is idd heel erg persoonlijk. Gewoon veel soorten zadels uitproberen: wat past goed bij jou en wat ligt het beste op je paard!
(Overigens rijd ik toch uiteindelijk het allerfijnst zonder zadel, dan heb ik helemaal geen last van mijn rug ;) )

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:23

Wat heel eerlijk gezegd ook nog meespeelt is het gangenwerk van het paard. Dat verschilt ook nog wel eens en ook in de klachten ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:40

Er zijn een hele hoop factoren afhankelijk, maar als ik zelf alleen naar het zadel kijk dan kan ik me heel goed vinden in de tekst van SusanW, die hieronder gequote staat.
Ik weet niet exact, wat voor een soort rugklachten je hebt? Dat maakt toch ook wel verschil...

Je rijd paard met je bekken, je bekken met spieren en je lendenen bewegen mee met de beweging van het paard. Door die beweging van je bekken, wordt je rug holler of boller. (Denk maar zelf aan je dressuurzadel waarover je zelf zegt dat het je in een zit met een holle rug duwt; je bekken wordt dan eigenlijk in een bepaalde positie gedrukt. - Je kunt het ook zelf uitproberen terwijl je dit leest: doe maar eens je handen onder je billen en voel je zitbeenknobbels. Rol daarover naar voor en naar achter, en voel wat er gebeurd bij het kantelen van het bekken en met de holling of bolling van je rug. :)]

Een zadel waarin je genoeg ruimte hebt, dus met een ongedwongen zit en een ruimte zitting, geeft je de kans je bekken in beweging te houden. Zo blijft de boel soepel, dit zal je klachten misschien zelfs ten goede komen. Fixeren is niet wat je wilt, beweging is bijna altijd goed. (Mits netjes gedoseerd.) :)

SusanW schreef:
Mijn tip: koop een zadel waar de zitting ruim genoeg van is! Ook bij westernzadels heb je namelijk modellen/merken waarvan de zit heel 'dwingend' of krap is. Neem je een wat ruimer model, of grotere maat, dan kan dat een hoop in bewegingsvrijheid schelen ;)

Sommige mensen vinden het prettig als ze in een bepaalde houding gedwongen worden, maar voor mij (met rugletsel) werkt dat dus juist helemaal niet en is een minder dwingend model fijner. Of dat nu een engels of westernzadel is ;) Maar wellicht dat dat heel persoonlijk is?

En nog een andere tip: neem een gelzitting. Je hebt zadels waar het onder het leer zit (werkt voor mij niet zo), maar je kunt ook losse voor er overheen kopen (met elastiek). Dat scheelt een hoop in de schokdemping!

Succes met je zoektocht!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:49

Een goed westernzadel kan daarbij helpen, evt. een Ultraflex zadel zoals de Debra Sibley http://www.debrasibleysaddles.com/ultra ... addle.html. Als ik met een dressuurzadel rijdt krijg ik altijd pijn in mijn rug, daar zit het allemaal niet helemaal zoals het hoort ;) , maar daar heb ik in mijn
(Custom made) westernzadel nooit last van, ook niet op langere ritten.
Ik zit overigens ook erg lekker in de Sela Portugesa van mijn man, die sluit je wel weer meer op maar heeft een heerlijk zachte zit, maar dat is een heel ander type zadel.

Ik ga zelf straks een Debra Sibley aanschaffen omdat ik daar wel erg veel goeds over hoor en kan ze dan ook gaan leveren en laten zien/ proef laten rijden.

Ik denk zelf dat de plek op de rug waar een westernzadel ( of Sela Portugesa) ligt ook deel uitmaakt van het minder snel optreden van rugklachten. Omdat je verder naar achter op de paardenrug zit is de beweging daar mogelijk vloeiender dan meteen voor op de schoft, dat zou misschien ook wat uit kunnen maken. Maar dat is dus puur mijn idee, zo voel ik het nl. wel 8-) .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:57

Je woont niet zover bij mij vandaan, ik heb een ruim westernzadel 17 inch, je mag best een keertje komen proefzitten hoor.
Heb ook heel snel last van mijn rug maar op dit zadel dus niet.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:11

Bedankt voor alle uitgebreide reacties, hier kan ik echt wat mee!
Natuurlijk wordt het toch gewoon uitproberen wat voor zadel voor mijn paard en mij het prettigst is. Ik heb nu in ieder geval al wel wat meer handvaten en tips waar ik rekening mee moet houden. En ik ben toch wel redelijk zeker dan een goed westernzadel een uitkomst is voor mijn klachten! Bedankt daarvoor! :D

Mabotje schreef:
Ik zou echt gaan proberen en misschien wel bij meerdere verkopers? Bij de een zul je een beter gevoel hebben dan de andere. Laat je niet à la minuut een zadel aansmeren, tenzij je heel hoge nood hebt natuurlijk.

Dank je voor de tip!
Ik was inderdaad van plan om eerst gewoon even langs te gaan, even sfeer proeven, zadels bekijken, keertje erop zitten. Gelukkig heb ik geen hoge nood, alle tijd dus om een bewuste keuze te maken!

SusanW schreef:

Succes met je zoektocht!

Dank je voor de tips! :)
Ruimte is inderdaad belangrijk, daar ga ik zeker op letten. Een gedwongen houding veroorzaakt bij mij ook pijn, ook dat moet ik dus niet doen.

En wat betreft de gelzitting, dat is echt een goede tip! :D Doordat er bij mij een aantal wervels vastgezet zijn (scoliose), mis ik elastisiteit en kan ik minder goed schokken opvangen. Schokdemping is dus zeer gewenst. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb!

@Simodi, zonder zadel krijg ik juist pijn. Iets van steun is toch wel gewenst. Nu is mijn paard momenteel ook een tikje te zwaar en liggen mijn benen wat te ver naar voren, dat helpt er ook niet echt aan ;)

SusanW schreef:
Wat heel eerlijk gezegd ook nog meespeelt is het gangenwerk van het paard. Dat verschilt ook nog wel eens en ook in de klachten ;)

Tja, mijn paard heeft nou niet het meest prettige gangenwerk bij rugklachten... Ze gooit hoog op en beweegt enorm groot. Maar om nou mijn paard in te ruilen is ook zo wat. Ik ben toch wel aan haar gehecht ;)

TurdusMerula schreef:
Er zijn een hele hoop factoren afhankelijk, maar als ik zelf alleen naar het zadel kijk dan kan ik me heel goed vinden in de tekst van SusanW, die hieronder gequote staat.
Ik weet niet exact, wat voor een soort rugklachten je hebt? Dat maakt toch ook wel verschil...

Je rijd paard met je bekken, je bekken met spieren en je lendenen bewegen mee met de beweging van het paard. Door die beweging van je bekken, wordt je rug holler of boller. (Denk maar zelf aan je dressuurzadel waarover je zelf zegt dat het je in een zit met een holle rug duwt; je bekken wordt dan eigenlijk in een bepaalde positie gedrukt. - Je kunt het ook zelf uitproberen terwijl je dit leest: doe maar eens je handen onder je billen en voel je zitbeenknobbels. Rol daarover naar voor en naar achter, en voel wat er gebeurd bij het kantelen van het bekken en met de holling of bolling van je rug. :)]

Een zadel waarin je genoeg ruimte hebt, dus met een ongedwongen zit en een ruimte zitting, geeft je de kans je bekken in beweging te houden. Zo blijft de boel soepel, dit zal je klachten misschien zelfs ten goede komen. Fixeren is niet wat je wilt, beweging is bijna altijd goed. (Mits netjes gedoseerd.) :)

Mijn rugklachten worden veroorzaakt door een scoliose, waarvoor 4 wervels onder in mijn rug zijn vastgezet.
Beweging van mijn bekken is dus ietsje lastiger, maar veroorzaakt geen pijn. Eerder losheid en ontspanning. Pas op het moment dat mijn bekken vast zit, kan ik de klappen helemaal niet meer goed opvangen, daar krijg ik last van.

ElCid schreef:
Ik denk zelf dat de plek op de rug waar een westernzadel ( of Sela Portugesa) ligt ook deel uitmaakt van het minder snel optreden van rugklachten. Omdat je verder naar achter op de paardenrug zit is de beweging daar mogelijk vloeiender dan meteen voor op de schoft, dat zou misschien ook wat uit kunnen maken. Maar dat is dus puur mijn idee, zo voel ik het nl. wel 8-) .

Dat kan inderdaad best wel uitmaken, daar heb ik nog nooit zo over nagedacht!

@Cissy, dank je voor het aanbod!
Je woont inderdaad niet zo ver bij mij vandaan! ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:13

Ik heb ook veel rugklachten (met name in de onderrug). Mijn ervaring is dat je best een zadel neemt met een iets vlakkere zit zodat je niet in een houding gedwongen wordt. Ik heb lang een white star westernzadel gehad, reining gericht maar dat ging niet goed. Een reining zadel van een ander merk zou misschien wel kunnen hoor, heb het niet meer getest aangezien westernzadels voor mij (klein iemand met groot paard) gewoonweg te zwaar waren om te sleuren. Nu heb ik een Guichard zadel van greendistance, heeeerlijk zadel!!! Niks rugpijn, geen gesleur meer met zware zadels, ik heb mijn zadeltje nu wel gevonden! ;)

Veel succes met je zoektocht naar het geschikte zadel!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:27

Mijn White Star heeft ook een behoorlijk diepe zit inderdaad, al ervaar ik er geen hinder van qua rugproblemen. :)
(En is geen reiner...)