Onduidelijkheid bij aankoop zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pegasus19

Onduidelijkheid bij aankoop zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 07:45

Ik heb even raad nodig met de volgende situatie:

Ik heb momenteel een zadel thuis liggen om te passen/uitproberen. In de informatie die ik kreeg stond dat het zadel 9 jaar oud is. Ik heb het zadel gepast en er is 1 ding waarover ik twijfel of het goed ligt. Daarom had ik met mijn staleigenaar afgesproken dat ik het zadel even kon uitproberen en dat als ik mij toch bedacht dat hij het mij gewoon zou overkopen (voor dezelfde prijs).
Alles was dus eigenlijk geregeld, totdat mijn staleigenaar naar het bouwjaar kijkt (het is een kieffer zadel) en daar '89 staat, wat zou willen zeggen dat het zadel 21 jaar oud is.
Ik heb de verkoper teruggebeld en zij zegt dat ze het zadel 8/9 jaar terug heeft gekocht als een zadel van 1 jaar (bij een zadelmaker in Nuenen)...
Mijn vraag is nu of het kan dat dat jaar '89 niet klopt?
En wat zou nog een redelijke prijs zijn voor het zadel als het effectief 21 jaar is? Het is heel goed onderhouden en ziet er niet uit als 21 jaar...
Als ik niet twijfelde over dat ene ding van ligging, zou het mij niet uitmakenof het zadel 9 of 21 jaar is (ik ben dan gewoon blij dat mijn zoektocht ten einde is), maar stel dat ik het toch nog verder zou moeten verkopen dan heb ik ook niet veel zin om het voor (veel) minder te moeten verkopen :/ .

upendo

Re: Onduidelijkheid bij aankoop zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:49

:=

Dan is één van jullie tweeën toch opgelicht..
Volgens mij is het zo dat je moet bekijken wat je er zelf voor over hebt.
Als het niet past zou ik het dan zeker terugdoen en mijn geld terugvragen, het is zonde als dat kan en je het zadel toch doorverkoopt voor minder geld.

Succes!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:54

Ik weet niet of alle gegevens onder het zweetblad nog leesbaar zijn?
Maar anders zou je kunnen mailen met Kieffer. Als je hen het nummer geeft dat in het zadel staat, kunnen ze precies vertellen wat het bouwjaar is! Zo heb ik het bij de mijne ook gecheckt! Kieffer antwoordde dezelfde dag nog...
Kan zo even kijken of ik het emailadres nog heb...Mss dat zij ook een uitspraak kunnen doen over een eventuele waarde (al kunnen zij de staat van het zadel zo niet beoordelen)?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:55

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:55

al ziet het zadel er nog goed uit ; ik zou nooit een zadel van 21 jaar oud willen.
een 2e hands zadel is sowieso al risicovol omdat een zadel zich aanpast aan de rug van een paard na verloop van tijd; indien het zadel al 21 jaar oud is heeft het dus al veel te lijden gehad want heeft waarschijnlijk op meerdere paarden gelegen.
een redelijke prijs voor een zadel van 21 jaar oud?? ik zou er hoogstens € 100 voor willen geven

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:58

'89 zal toch echt wel '89 zijn... ik zou gewoon met de verkoper contact opnemen en kijken hoe ze hierop reageert,
als het niet goed past, echt wel even aan jezelf denken, jij hebt uit goedgelovigheid gehandeld,
en vind dus echt wel dat ze je geld mag teruggeven...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:20

Bel een zadelmaker met de vraag over het jaartal.
Ik denk toch dat ik het zadel rap zou terugbrengen in het geval van onduidelijkheid ... :o

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:48

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde als jij. Ik kocht ook een Kıeffer zadel van de eerste eigenaar, mij werd verteld dat het zadel 16 jaar oud was. Tot ik toevallig eens een topic op Bokt tegenkwam en zag dat je het bouwjaar van het zadel in de beugelriemhaken kan vinden. Bij mij bleek het om een zadel van 20 jaar oud te gaan. Nu zou het bij mij in theorie nog wel kunnen dat het zadel pas vier jaar na productiedatum is aangeschaft (hoewel ik mijn twijfels heb), maar bij jou gaat het om een verschil van 10-11 jaar.

Er zijn een aantal theorieën mogelijk:
- Verkoper liegt over bouwjaar
- Zadelmaker van wie verkoper zadel heeft gekocht heeft gelogen over bouwjaar
- De zadelmaker van wie verkoper zadel heeft gekocht heeft het jaartal in de beugelriemhaken verkeerd gelezen (99 ipv 89?)
- Jij of je staleigenaar heeft het jaartal in de beugelriemhaken verkeerd gelezen.

Verder, deze zadels blijven heel goed hun waarde behouden als ze altijd goed onderhouden zijn. Het zadel wat ik heb zou je ook écht niet van zeggen dat het al zo'n oud zadel is. Iedereen die het zadel van mij ziet schat het op circa 6 - 8 jaar oud. Ik zou je zadel alleen wel laten nakijken door een zadelmaker.
Een redelijke prijs voor het zadel wat je hebt, er van uitgaande dat het echt nog in goede staat is, zou ik schatten op 200 euro. Als je er veel meer voor hebt betaald zou ik toch nog contact opnemen met de verkoper van het zadel, en probeer een compromis te sluiten. Dat kan echter nog een lastige zaak worden, ik denk niet dat ze je wat verplicht is. Je kunt ook niet aantonen dat de verkoper wist dat het zadel uit 1989 kwam, omdat het zadel niet nieuw in de winkel is aangeschaft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:58

Girl In The Mirror schreef:
Je kunt ook niet aantonen dat de verkoper wist dat het zadel uit 1989 kwam, omdat het zadel niet nieuw in de winkel is aangeschaft.

Er staat een jaartal in, dus ookal zou de vorige eigenaar het niet weten, de persoon hád het wel kunnen weten.
De gegevens die zijn opgegeven bij verkoop blijken iig niet te kloppen, dus lijkt mij dat je in je recht staat, mits je kan aantonen dat de verkoper het over 8-9 jaar heeft gehad - waarbij ook de verkoopwaarde een bewijs kan zijn...

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:01

superwoman schreef:
Girl In The Mirror schreef:
Je kunt ook niet aantonen dat de verkoper wist dat het zadel uit 1989 kwam, omdat het zadel niet nieuw in de winkel is aangeschaft.

Er staat een jaartal in, dus ookal zou de vorige eigenaar het niet weten, de persoon hád het wel kunnen weten.
De gegevens die zijn opgegeven bij verkoop blijken iig niet te kloppen, dus lijkt mij dat je in je recht staat, mits je kan aantonen dat de verkoper het over 8-9 jaar heeft gehad - waarbij ook de verkoopwaarde een bewijs kan zijn...

Dat klopt, maar heel veel mensen weten gewoon niet dat het jaartal in de beugelriemophanging staat vermeld. Er staat ook alleen de laatste twee getallen van het productiejaar, als er '1989' had gestaan kan je dat eerder koppelen aan het bouwjaar dan als er alleen '89' staat. Ik kan me voorstellen dat als je het zadel tweedehands koopt bij een zadelmaker die aangeeft dat het zadel slechts 1 jaar oud is, dat je dat gelooft.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:01

Mijn zadel komt ook uit 2004, maar heb ik splinternieuw gekocht in de winkel in 2008. Dus de leeftijd hoeft ook niet perse overeen te komen met de gebruiksleeftijd.

Al scheelt 13 jaar wel nogal wat :=

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 09:01

Dank u wel voor de snelle reacties :) .

Upendo: Als ik zeker genoeg was dat het zadel goed lag dan denk ik niet dat ik erover gestruikeld zou zijn. Dan ben ik blij genoeg dat mijn zoektocht ten einde zou zijn...

Kamy: Dank u wel voor de tip! Ik heb kieffer gemaild :) .

Tamaramt: Het zadel is bij haar als reservezadel gebruikt geweest, dus zolang zij het heeft is er niet veel mee gedaan... Het is nu dan alleen de vraag wat ervoor mee gebeurd is. Zij zegt dat ze het zadel gekocht heeft als zadel van 1 jaar oud en dat het er als nieuw uitzag. Dus dan zou het niet veel hebben geleden... Maar dat is zeker iets waar ik bij moet stilstaan. Dank u wel :) .

_JL_: Ik heb contact opgenomen met de verkoper en zij kwam uit de lucht gevallen... Vandaar dat ik niet goed weet hoe en wat. Het zadel terugbrengen is ook geen probleem ;).

Superwoman: Ik ga degene waar zij het zadel van gekocht heeft nog proberen te bellen...

Girl in the mirror: Dank u wel voor de uitgebreide reactie :) . Een paar jaar verschil zou de zaak inderdaad niet maken, maar dit verschil is inderdaad al redelijk groot.
Die opties zijn inderdaad allemaal voorbij gekomen (ook de laatste optie, maar we hebben beiden gekeken dus dan zouden we allebei mis zijn).
Dit zadel zou ik ook nooit 21 jaar geschat hebben, het is ook niet dat we er bewust naar gekeken hebben... Ik heb er iets meer voor betaald, maar dat is een bedrag waarvoor ik het risico nog zou kunnen nemen (want als ik een ander zadel moet zoeken dan kruipt er ook weer veel tijd, frustraties en moeite in).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:10

Pegasus19 schreef:
Superwoman: Ik ga degene waar zij het zadel van gekocht heeft nog proberen te bellen...

Ik zou voor de zekerheid ook een andere zadelmaker bellen ;)

Hopelijk heb je kieffer gemaild in het duits? :=

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:14

ik had ook een 21 jaar oud zadel en die was na die tijd toch klaar om aan de muur gehange te worden
ik zou het niet doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:25

Ik heb een zadel gehad uit 1977, vorig jaar verkocht voor 125 omdat 17 inch te klein voor mij is. Maar het zadel zag er nog als nieuw uit. Oke, het bruine leer verraadt dat het een ouder zadel is, maar er mankeerde echt niets aan, geen slijtage, niets. WAs toen ook net opgevuld, en dus opengeweest.

Helaas zijn de nieuwe zadels van tegenwoordig gewoon slechter, leer slijt veel sneller.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:03

[[/quote]Hopelijk heb je kieffer gemaild in het duits? :=[/quote]

Misschien verrassend, maar ze spreken daar ook Engels! En ze kunnen het ook schrijven.... Bij mij was mijn vraag in het Engels, en de reactie die dezelfde dag terugkwam was ook in het Engels...
Een extra check door een zadelmaker kan zeker geen kwaad!

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:08

Ik heb de zadelmaker gebeld maar ben er niks wijzer van geworden. De zaak is ondertussen overgegaan van vader op schoonzoon, dus het archief van die vader was niet meer raadpleegbaar. Het enige wat ze mij nog zouden kunnen zeggen (degene die mij daarbij kon helpen was er op het moment niet) was of het klopte wat ik zei van het jaartal (maar vermoed dat ik dat ondertussen wel weet ;) ).

Ik heb Kieffer gemaild in het Engels, dus bedankt Kamy voor de geruststelling :) .

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:26

De leeftijden van 2e hands zadel is altijd weer een hot item. Velen worden voor jaren jonger aangeboden is mijn ervaring. Ook is het zo dat zelfs veel zadelmakers niet eens weten waar 'te zoeken' mbt de leeftijd. Vwb uiterlijk is het soms heel moeilijk te schatten, heb al eens zadels van 3 jaar oud in handen gehad die eruit zagen ofdat ze al een eeuw op een paard hadden gelegen en andersom net zo. De Zaldi die wij gehad hebben was 10 jaar oud, als je zei die komt zo uit de fabriek geloofde je het ook ;) Waar je oudere zadels vaak wel aan kunt herkennen is o.a. de breedte van het kussenkanaal. Bij oude zadels is deze vaak erg smal. Het logo (zadelnagel), het model. Veel merken hanteren een code waardoor bouwjaar te achterhalen is. Kieffer dus via de laatste 2 cijfers in de beugelriemhaak, maar niet bij alle Kieffers staat dit erin. Op zich zegt bouwjaar niet zo veel, als het zadel maar goed is en past. Alleen die vaak smalle kamerkanalen vind ik wel een groot nadeel.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:35

Mijn kieffer is uit 2006 en stond het nummer in het leer gedrukt, onder het zweetblad.... Heb nog niet op de beugelriemhaak gekeken? Kweet niet of de oudere varianten het nummer ook in het leer gedrukt hebben staan...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:49

En, heb je al wat duidelijkheid over het zadel?

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:38

Ik heb van Kieffer nog geen antwoord gekregen, maar we vermoeden dat de leeftijd die wij denken wel klopt...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:46

de kieffers waren destijds vele beter dan nu...

ls een zadel nu 10 of 20 jaar oud is, het gaat er om hoe t er NU uit ziet en hoe t gebruikt is..leeftijd doet er niet toe...

een zadel wat 5 jaar lang 5 keer per dag gebruikt is , of een zadel wat 10 jaar lang elke dag maar 1 uur is gebruikt..

dan neem ik die oudere...en een kieffer van 10 of 20 jaar oud.....die zit toch niet meer in een super hoge prijsklasse...

voor 1 van 10 jaar oud zou ik ook nog maar hoogsten 250 euro betalen..