Geen kracht in de benen, welke stijgbeugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Geen kracht in de benen, welke stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:41

Beste allemaal,

Omdat ik in een rolstoel zit heb ik weinig tot geen kracht in mijn benen.
Nu komt het er op neer dat ik met rijden zo een 6 keer in een kwartier uit mijn beugel schiet. En dan niet door naar de voorkant maar ik schiet er van achteren uit. Ik kan zo kort of lang zitten als ik wil maar dat lijkt niet te schelen.
Ik rijd nu met een normale stijgbeugel en een rubbere blokje in mijn beugel. Nu vraag ik mij af, omdat er ZOO Veel verschillende beugels zijn welke beugel het meeste steun geeft om stevigheid te geven.
Een veiligheids beugel lijkt mij sowieso geen optie want ik schiet er nog zovaak uit dat ik dan helemaal om de haveklap uit de beugel schiet met mijn voet.
Iemand een nuttige suggestie?

(trainen van de beenspieren kan niet verder dan ze nu getraind zijn dat is dus helaas geen optie)

Alvast bedankt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:51

Een blokje met schuurpapier? Zou dat niet zo stroef zijn dat je voet blijft zitten? Loopt wel snel vol met zand, moet je vaak vernieuwen, denk ik.
Er zijn ook beugelblokjes van een soort metaal, rasp achtige structuur te koop.
Succes ermee!

Roxx

Re: Geen kracht in de benen, welke stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:56

Bij Divoza heb je kunststof beugelvoetzooltjes. Daar zitten puntjes op die het heel stroef maken waardoor je voet minder snel uit de beugel glijdt. Daarbij komt dat ze iets breder zijn waardoor je een groter draagvlak hebt. Misschien is dat iets?

Of misschien flexibele beugels? Zoals de HS Fillisbeugel?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:00

is het misschien een idee om van die spaanse beugels te proberen? dat zijn een soort bakjes haast je hele voet wordt dan ondersteund

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 00:33

Hey! Bedankt voor de reacties wat zijn de ervaringen met flexibele beugels? DAt lijkt me wel wat, en die bakjes zoals knollentuin zegt, bedoel je die dingen zodat je voet niet kan doorschieten in de beugel? OF word je hak ook ondersteund? Ik hoop echt iets te vinden waarmee ik ook gewoon kan dresssuren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:37

In hoeverre is het belangrijk dat je gewoon standaard stijgbeugels hebt die voor de dresuurwedstrijden zijn toegestaan?

Ik zou even kijken naar de endureance beugels, met een soort kooiconstructie aan de voorkant?

* Edit: tattini korfbeugels...

Afbeelding

Leer jezelf aan dat je de beugel niet onder de bal van je voet hoeft te houden. In de western mag je je voet tot aan de hak van je laars in de beugel stoppen.
Misschien is een westernzadel wel een alternatief voor je?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 00:45

Cassidy schreef:
In hoeverre is het belangrijk dat je gewoon standaard stijgbeugels hebt die voor de dresuurwedstrijden zijn toegestaan?

Ik zou even kijken naar de endureance beugels, met een soort kooiconstructie aan de voorkant?

* Edit: tattini korfbeugels...

Afbeelding

Leer jezelf aan dat je de beugel niet onder de bal van je voet hoeft te houden. In de western mag je je voet tot aan de hak van je laars in de beugel stoppen.
Misschien is een westernzadel wel een alternatief voor je?

Thanks,
ik heb ook aan westernrijden gedacht maar ik wil nu graag zolang mogelijk nog dressuur blijven rijden en nog starten dus dat zal met de endureance beugels niet mogen denk ik? Misschien kan ik een dispensatie aanvragen om medische redenen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:47

Op officiele wedstrijden zal dat niet kunnen. Maar Paralympics moeten kunnen, en daar is vast wel dispensatie voor te krijgen.

Er is een apart forum voor ruiters met een handicap, heb je je vraag daar al eens gesteld?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:48

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 00:56

Hmm nou dat is wel vervelend inderdaad maar ik hang niet graag het labeltje handicap er aan dus de paralympics zullen het ook echt niet worden, thanks voor je tip. Dat is een stukje eigenwijsheid en acceptatie waar ik nu nog niet klaar voor ben. Dan misschien maar voor de wedstrijden een normale beugel en op mijn kiezen bijten.. eerst maar eens een goede beugel voor thuis :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:02

Er is in dit topic al eerder geopperd dat je spaanse stijgbeugels zou kunnen gebruiken.

Deze heb je in meerdere vormen, ik weet niet of deze op een gewone dressuurwedstrijd zijn toegestaan?

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:06

En nogmaals: er zijn meerdere manieren van paardrijden, ook competitief...
Ik zou westernrijden beslist niet ver weg schuiven (zou met je handicap nog weleens een perspectief kunnen bieden om toch te blijven rijden....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 07:56

hier bij ons in de regio rijdt iemand in de dressuur gewone knhs met een aangepaste teugel voor haar handicap aan de arm,zij heeft hiervoor dispensatie,je zou het iig kunnen vragen aan ze. ik denk dat ze er wel in mee gaan hoor.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:02

Je kunt bij de KNHS inderdaad dispensatie aanvragen, ik ken ook mensen die met aangepaste teugels e.d. rijden.

In principe zou je niet veel kracht moeten zetten met je benen om je voet in de beugel te houden. Het kan wel eens interessant zijn om iemand te laten kijken waar het door komt dat je je benen optrekt en je beugels verliest, en hoe je dat kunt oplossen waarbij wordt uitgegaan van de delen van je lichaam die je wél goed kunt aansturen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 09:29

BEdankt voor jullie reacties, western rijden is niet mijn ding en ik wil echt nog graag blijven dressuren die dispensatie heb ik al vaker van gehoord en het lijkt mij dat dat mijn laatste zorg is. Eerst maar een beugel waar in ik goed blijf zitten. Ik ben ook wel benieuwd hoe ik het kan oplossen maar zelf denk ik toch dat ik er een technisch snufje voor moet verzinnen omdat het dus niet zo is dat ik nog veel kracht in mijn lijf heb.

@equimotion wie heb jij in gedachten om daar naar te laten kijken? Gewoon instructie of?

hardstikke bedankt allemaal!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:57

Zoek iemand die vanuit een achtergrond van bijv. fysiotherapie of cesartherapie naar je rijden kan kijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:17

Helpt het als je met je voet veel verder in de beugel zit? Dus niet onder de bal van je voet maar echt onder het hoge deel? Dat zou kunnen helpen, maar dan moet je toch veiligheidsbeugels nemen, bv http://www.horseshopinternational.nl/pr ... 1c18957253 (de kwikouts hebben als nadeel dat ze erg zwaar zijn en je ze dus makkelijk verliest)
Het veiligheidsmechanisme heeft geen invloed op het losschieten, dat is zo'n andere manier van krachten op de beugels, dat ik dat niet mee zou laten spelen.

Meebewegende voetbedjes zouden ook kunnen helpen: http://www.horseshopinternational.nl/pr ... 1c18957253
Omdat de basis meebeweegt hou je wat meer contact met het voetbed.

Een andere optie is om de beugel vast te zetten met een postelastiek (elastiek om je schoen, onder de beugel langs en dan over je tenen). Je voet wordt zo aan de beugel bevestigd, maar postelastieken zijn kwetsbaar genoeg om te breken bij een val dus het risico om te blijven hangen is er niet, en het voorkomt ook dat je verder met je voeten in de beugels gaat. In dat opzicht is het dus zelfs veiliger.

Verder zou ik me kunnen voorstellen dat dit soort beugels ook fijn zijn: http://www.sidestepsafetystirrups.com/
Dit zijn westernbeugels, en ik weet niet of ze beschikbaar zijn voor dressuur, maar zoals je zelf al zegt: eerst eens kijken wat werkt, dan uitvogelen hoe je daar verder mee gaat.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:50

Shadow0 schreef:
Helpt het als je met je voet veel verder in de beugel zit? Dus niet onder de bal van je voet maar echt onder het hoge deel? Dat zou kunnen helpen, maar dan moet je toch veiligheidsbeugels nemen, bv http://www.horseshopinternational.nl/pr ... 1c18957253 (de kwikouts hebben als nadeel dat ze erg zwaar zijn en je ze dus makkelijk verliest)
Het veiligheidsmechanisme heeft geen invloed op het losschieten, dat is zo'n andere manier van krachten op de beugels, dat ik dat niet mee zou laten spelen.

Meebewegende voetbedjes zouden ook kunnen helpen: http://www.horseshopinternational.nl/pr ... 1c18957253
Omdat de basis meebeweegt hou je wat meer contact met het voetbed.

Een andere optie is om de beugel vast te zetten met een postelastiek (elastiek om je schoen, onder de beugel langs en dan over je tenen). Je voet wordt zo aan de beugel bevestigd, maar postelastieken zijn kwetsbaar genoeg om te breken bij een val dus het risico om te blijven hangen is er niet, en het voorkomt ook dat je verder met je voeten in de beugels gaat. In dat opzicht is het dus zelfs veiliger.

Verder zou ik me kunnen voorstellen dat dit soort beugels ook fijn zijn: http://www.sidestepsafetystirrups.com/
Dit zijn westernbeugels, en ik weet niet of ze beschikbaar zijn voor dressuur, maar zoals je zelf al zegt: eerst eens kijken wat werkt, dan uitvogelen hoe je daar verder mee gaat.

Dat vind ik een erg goede manier! Maar op wedstrijd kan dat toch niet.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:53

Daar kwam mijn vader gisteravond ook al mee inderdaad! In elk geval om te proberen en dan maar weer verder kijken. die mee bewegende voetbedjes zien er ook goed uit heeft iemand daar ervaring mee?

Vandaan ook veel uit mijn beugels gekomen helaas zie onderstaande topic dan zie je hoe ik zit.

die laatste optie ziet er ook goed uit maar denk niet dat dat inderdaad mag met dressuur? Ga je daar ook niet heel er mee kantelen trouwens?

Bedankt nogmaals:d

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:27

Je hebt ook beugels waar je je schoen op vast kunt klikken , vergelijkbaar met een skischoen die je op een ski klikt , of een schoen van een wielrenner die vastklikt op de trapper van zijn racefiets :)

Zo zit je schoen altijd goed vast aan de beugel , schiet je beugel niet van je voet tijdens het rijden (wel zo veilig) en toch heb je ook meteen een goed veiligheids-systeem want als je zelf van het paard valt dan klikt de schoen meteen los van de beugel waardoor je niet met je voet in de beugel kunt blijven hangen , dubbel veilig dus !

Dingen zijn wel gruwelijk duur , zijn meer een beetje voor topsporters bedacht :)

Ze heten Freejump / X'up , voor plaatjes zie o.a. :
http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... ejump.html
Ik heb er een paar van te koop , beugels + schoenen maat 39 :P

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:48

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:33

ik heb hele breede beugels die ook gebruikt worden voor endurance rijden. Ik kan zelf mijn benen slecht bewegen en in gewone beugels was ik ook honderd keer per uur bezig om het paard weer stil te zetten en mijn voeten in de beugels te doen. Met deze beugels heb ik een stuk minder last en kan ik weer goed rijden. Groot voordel is dat ze maar 18 euro zijn omdat ze van kunststof zijn gemaakt :D.
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina4.html

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:59

Die klik-beugels lijken me een goed idee.

Ik heb zelf nu Sprenger Bow balance en die hebben al wel een stuk breder voetbed en zijn heel stroef. Vorig jaar zelf mijn enkels gebroken en daardoor ook nogal onstabiel in mijn enkels. Schot ook steeds uit mijn beugel. Nu geen last meer van.
Maar durf niet te zeggen dat het voor jou stroef genoeg is.