welke sporen om mee te beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

welke sporen om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:43

Ik wil mijn paard wennen aan het rijden met een spoortje, aangezien we straks wedstrijden gaan doen.

Normaal rij ik haar tot nu toe dus nog niet met sporen, ook omdat ze heel gevoelig is op alles wat haar irriteert (een flapperend riempje aan het hoofdstel, een loshangende beugel/riem met longeren enz), dan kan ze echt ontploffen.

Toch kan ik haar met het been prima hulp geven (mocht ze zelfs wel scherper op gaan worden), maar toch wil ik een beetje voorzichtig zijn omdat ik denk dat ze op een spoortje wel eens heel "kietelig" kan zijn.

Wat voor spoor kan ik het best nemen om mee te beginnen? Een korte knop- of een stompe spoor? Ik heb een kist vol sporen liggen, dus de keuze is reuze, maar ik twijfel nu tussen knop of stomp en ik wil ook graag weten wat het verschil in werking tussen beide is?

Judass

Re: welke sporen om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:45

Als ze gevoelig is op je hulpen (lees ik het goed?) Waarom zou je dan met sporen willen rijden? Het hoeft immers niet meer in de M. Ik vind het juist knap van mensen als ze heel hoog rijden zonder spoortjes ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:46

Het gaat nu toch ook goed zonder sporen? Waarom zou je dan sporen omdoen?
Je mag ook gewoon zonder sporen starten hoor.

Beetje rare reden omdat je wedstrijden gaat rijden dat je dan met sporen moet gaan rijden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:47

graag reactie op mijn vraag en mijn redenen om met sporen te gaan rijden staan daar los van ( is dat ik haar iets scherper op de hulp wil hebben.)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:47

waarom zou je op wedstrijd met een spoortje willen gaan rijden? Ik zie er het nut niet van in om het moeilijker voor jou en je paard te gaan maken. Ik ga er voor het gemak even vanuitdat je niet meteen in het Z gaat starten, dan snap ik dat je wel met spoor moet rijden, maar totd ie tijd kun je rustig zonder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:48

graag gewoon reactie op mijn vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:49

Ik zou dan gewoon met knopspoortjes gaan starten, of sporen met glad wieletje.
Je hebt ook van die impuls sporen, speciaal voor gevoelige paarden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:51

Tja het ligt eraan wat prettig is voor jou en je paard.
Lang/kort
Knop/stomp/recht/wieltje
Ik denk een kwestie van testen.

Zijn er geen mensen waarvan je ze kan lenen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:52

ik heb zelf een heleboel, daar gaat het niet om, maar ik ben zelf erg benieuwd naar het verschil in werking tussen stompe sporen en knopsporen. Welke werken scherper in en wat is het verschil, op het uiterlijk na?

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:53

Je kan ook gewoon beter gaan oefenen met je been hulpen Zonder sporen...kvin persoonlijk als je nu al weer dat ze dr erg op zal reageren en ze het zo ook prima doet...het onzin om sporen te gebruiken...en zoals andere bokkers al zeggen JE KAN GEWOON STARTEN ZONDER SPOREN...misschien dat eerst eens proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:54

Stompe sporen en knopspoortjes verschillen niet zo heel erg.
Spoortjes met wieltjes zijn het zachtst.

Je kan het zelf ook op je arm uitproberen wat scherper is.

Kan je instructrice je er niet mee helpen in plaats van dat je je vraag hier steld?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:54

Waarom zou je je paard willen laten wennen aan sporen als ze zo (over)gevoelig is overal? Je wilt haar scherper op de hulpen hebben, maar eigenlijk weet je bij voorbaat al dat je haar pest door haar met sporen te rijden. Aangezien ze zich irriteert en gevoelig reageert op veel dingen. Ze gaat ontploffen, zal kietelig zijn, is van zichzelf al heel gevoelig, maar toch wil je haar met een spoortje rijden?
Ik vind het eerlijk gezegd niet echt eerlijk tegenover je pony, als ik de beschrijving zo lees..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:57

ik dacht dat dit een topic was waar je vragen over het harnachement en ruitertoebehoren mocht stellen??

Ik vraag gewoon wat het verschil in werking is tussen een knopspoor en een stompe spoor.... omdat ik mijn paard, die ik wat scherper op de hulp wil hebben, wil wennen aan een spoortje. Ze is NIET overgevoelig op de (been)hulpen. Ze is alleen snel kietelig op andere zaken dan mijn been. Ik vraag niet of ik wel of niet met sporen moet gaan rijden.. mensen vinden goed lezen blijkbaar heel moeilijk.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:58

Tesz_2208 schreef:
Je kan ook gewoon beter gaan oefenen met je been hulpen Zonder sporen...kvin persoonlijk als je nu al weer dat ze dr erg op zal reageren en ze het zo ook prima doet...het onzin om sporen te gebruiken...en zoals andere bokkers al zeggen JE KAN GEWOON STARTEN ZONDER SPOREN...misschien dat eerst eens proberen?

hier vraagt ze toch niet naar.??
geef antwoord op haar vraag en zeg anders lekker niks ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:00

Leorah schreef:
ik dacht dat dit een topic was waar je vragen over het harnachement en ruitertoebehoren mocht stellen??

Ik vraag gewoon wat het verschil in werking is tussen een knopspoor en een stompe spoor.... omdat ik mijn paard, die ik wat scherper op de hulp wil hebben, wil wennen aan een spoortje. Ze is NIET overgevoelig op de (been)hulpen. Ze is alleen snel kietelig op andere zaken dan mijn been. Ik vraag niet of ik wel of niet met sporen moet gaan rijden.. mensen vinden goed lezen blijkbaar heel moeilijk.

Ik denk dat je dan je eigen verhaal eerst nog eens goed moet doorlezen!!
jij doet het zelf anders over komen als dat je bedoeld blijkbaar.. ;)

als je niet wilt dat mensen hier wat zeggen...moet er niks geplaatst worden..
slaat nergens op..
of ze heeft het verkeerd geformuleerd of het is mij te ONDUIDELIJK..
kan ook toch..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:01

Ik kan heel goed lezen, ik zet alleen mijn vraagtekens bij hoe eerlijk het zal zijn om jouw paard met spoor te rijden.

Als je nu je paard scherper aan je been wil gaan maken voor de eerste wedstrijden, vraag ik me af wat jij nodig zal gaan hebben als ze op minime hulpen alle zijgangen zal moeten gaan inzetten.. Ik weet betere methodes om mijn paard scherper op mijn hulpen te maken dan gelijk sporen omhangen bij een paard waar je bij voorbaat al van weet dat ze het niet prettig zal vinden.

Dat je je vraag bij HAR stelt, betekent niet dat ik en anderen verder geen vragen mogen stellen toch? Al is het maar om de situatie beter te verkennen om zo een beter advies te geven? ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:05

uiteraard mag men wat zeggen, daarvoor stel ik de vraag ook. Maar wel graag iets waar ik wat aan heb, ofwel weet ik nu nog niet wat het verschil in werking is tussen beide.

ik ben geen beginner wat paarden en sporen betreft (zit al ruim 20 jaar in het vak met veel verschillende paarden) en weet ook hoe ik ermee om moet gaan, enkel zou ik graag willen weten wat het verschil is tussen deze beide zodat ik een goede keus kan maken omdat deze merrie dus wat moeilijk is op dingen die haar irriteren.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:06

Waarom bemoeien mensen zich op bokt toch altijd met
de waarom van hulpteugels/andere bitten/sporen? Hoezo
doen jullie dat? De ts heeft al aangegeven wat de reden is,
en ook al ben je het daar niet mee eens, waarom zou je
daar dan zon punt van maken? Laat elkaar eens lekker
in hun waarde, wat een gezeur :Z

Ts: Ik zou korte stompe sporen proberen als ik je was. :)

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:08

__Jesper schreef:

Kan je instructrice je er niet mee helpen in plaats van dat je je vraag hier steld?

mij is altijd weis gemaakt dat wieltjes sporen alles behalfe zacht is.
heb ik het blijkbaar verkeerd geleerd :Y)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:09

Eigenlijk maakt het soort spoor niet uit. Zolang jou benen stil genoeg zijn kan je ieder spoor gebruiken.
Ik zou beginnen met een hele kleine knop en zo stomp mogelijk.
Je kan dan kijken hoe ze daar op reageert.
Mocht ze daar niet anders op reageren dan op je been zonder spoor kan je wat scherpere proberen.
Je hebt een hele rits liggen toch?
Leg ze allemaal eens naast elkaar van kleinste en stompste naar de scherpste.
Je kan dan het beste voelen wanneer je merrie er scherper/actiever op word :)

edit: zoiets om mee te beginnen bij voorbeeld
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:13

V_lalala schreef:
__Jesper schreef:

mij is altijd weis gemaakt dat wieltjes sporen alles behalfe zacht is.
heb ik het blijkbaar verkeerd geleerd :Y)

Ja, heb je dan verkeerd geleerd.
Wieltjes rollen over de huid, en knopjes niet.
Voel zelf maar eens over je huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:13

Als je btw al zoveel ervaring hebt met sporen en paarden waarom vraag je het dan aan anderen? :')
Je hebt zelf toch zoveel ervaring?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:18

Leorah schreef:
ik heb zelf een heleboel, daar gaat het niet om, maar ik ben zelf erg benieuwd naar het verschil in werking tussen stompe sporen en knopsporen. Welke werken scherper in en wat is het verschil, op het uiterlijk na?

de werking blijft echter hetzelfde bij elke spoor, het hangt er van af hoe je ze gebruikt :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:36

Wat een gezever toch weer, echt bokt. :+

TS; leer hiervan en stel voortaan gewoon een simpele vraag ipv al die informatie erbij, want het is toch nooit goed volgens bokt. :+

Het verschil tussen knopsporen en stompesporen is heel minimaal denk ik. Als je al een hele bak sporen hebt liggen zou ik beginnen met wat kortere en proberen welke jij en je paard het best vinden.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:58

Jeetje wat kunnen sommige mensen zeuren. Dit is geen dierenmishandeling ofzo hoor, dus laat iedereen in zijn waarde en beantwoord alsjeblieft alleen de vraag.

Typisch bokt, denken dat het meteen een strafbaar feit is ofzo. :')

En TS, ik zou beginnen met een hele stompe knopspoor. :j Een gewone stompespoor kan ook, net wat jij en je pony het beste vinden. :)