Hoe vind ik ooit zo'n dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Hoe vind ik ooit zo'n dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:56

Eerst: Hallo. :)

Ik ben nu weer helemaal aan de slag met Marene (mijn arabiertje), en ik moet zeggen, het gaat gewoon top! Het enige jammere nu is dat het zadel niet goed meer past: Het schuift als ik weet niet wat (rondgeribt, weinig schoft). Daarom hebben we er voorlopig een staartriem aangehangen (Even voor de duidelijkheid: Het zadel drukt niet oid, het schuift gewoon, dus het past toch niet helemaal top). Na de zomerperiode, waarin ze 6 weken het land op gaat zodat ze alles van dit jaar kan verwerken, gaan we een nieuw zadel aanmeten. Dit wordt een dressuurzadel.

En nu komt het: Omdat Marene rondgeribt is en een korte rug heeft, worden dekjes al vaak te lang aan de achterkant. De kant langs het zadel, dus waar de zweetbladen liggen, zijn de dekjes al snel te kort. Met het plaatje hieronder wordt dat je misschien duidelijker. Let trouwens niet op mijn tekenkunst, heb even snel een voorbeeld in Paint getekend. :')

Afbeelding
Je ziet dat het dekje dan te kort is bij de singel/zweetbladen, en te lang aan de achterkant. Erg lelijk al zeg ik het zelf.
Ook gaan de hoeken van het dekje, de hoeken die vlakbij de liezen zitten, klapperen en afsteken. Dit komt dus omdat ze rondgeribt is > en dus rond is.

Ik heb veel liever dat het dekje zo zit:

Afbeelding
Gewoon normaal dus. Aan de achterkant mag het wel iets uitlopen (dus achter de kussens), maar niet erg overdreven. En ik wil dat het bij de singel gewoon precies goed zit. Ook moet het dekje niet gaan afsteken bij de liezen.

Maar nu is mijn vraag: Waar vind ik zo'n dekje? En welke maat moet ik nemen? Full verzuipt ze (vaak) in, maar ik heb een keer een cob gepast en die was weer te kort bij de singel.

*Zucht*, wie helpt mij uit dit dilemma? %)

Groetjes, Amber.

Janine1990

Re: Hoe vind ik ooit zo'n dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:57

Een dekje wat bij mij altijd lang is bij de zweetbladen maar iniminie lijkt op paard (1.75m en best fors, zie profiel) is de Pagony pad van Divoza... Niet duur, misschien kan je die proberen???

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:58

Bedankt voor de tip. :) Ik zal even kijken.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:59

Cob dressuur misschien?
Cob is korter aan de achterkant, en als je een dressuur neemt is ie misschien wel lang genoeg?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:00

boooo schreef:
Cob dressuur misschien?
Cob is korter aan de achterkant, en als je een dressuur neemt is ie misschien wel lang genoeg?

Ik neem sowieso een dressuurdekje voor onder mijn dressuurzadel. :) Ik heb nu een veelzijdigheid met redelijk lange zweetbladen en daaronder heb ik 1 dressuur, maar die heb ik er nooit op liggen omdat die al helemaal aan de achterkant te lang is.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:00

BR event is ook een idee. Deze zijn qua zweetblad lengte prima, maar ik vind de ruglengte minimaal.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:01

Bedankt Helma_Amber.
BR event vind ik sowieso een erg mooi dekje. :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:03

En onder een 17" zadel, past toch wel een cob dekje?

Oh jongens ik vind het zo moeilijk. :') Cob is meestal te kort maar full is veels te groot.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:03

Helma_Amber schreef:
BR event is ook een idee. Deze zijn qua zweetblad lengte prima, maar ik vind de ruglengte minimaal.

Ik vind die juist wel lang op de rug... Gebruik er een bij een wat kleiner paard (1.65m) en dat lijkt een stuk groter dan de pagony die ik noemde.. Bij interesse kan ik wel ff een foto plaatsen.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:06

Bij mijn paardje met een hele korte rug en dus ook een kort zadel staan de scapa dekjes(dressuur) het mooist wat betreft lengte.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:14

Bedankt 9jinte9. :j Scapa is me wel wat te duur maar ik ken iemand die er in 'handeld' (ja het zijn de echte) en ik kan ze dus voor goedkoper krijgen. Maar dat moet ik nog even navragen. :)

En Janine1990, bedankt maar ik heb liever geen dik dekje aangezien ik daar niet zo van houd. Extreem dun hoeft ook niet maar ik ben niet weg van pads. :)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:19

Scapa en BR event zijn vergelijkbaar qua grootte. De Scapa dekjes worden ook door BR gemaakt. Ik vindt ze beide een korte ruglengte hebben.

Hierbij een foto, waarbij je kan zien dat er bijna niks meer uitsteekt aan de achterkant.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TEIXJXZK.jpg

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:21

Oh ja ik vind het een mooi dekje. :j Zal binnenkort is gaan kijken naar zo'n BR, vind het wel leuke dekjes en na horen/zien is dat dus ook wat ik zoek :D

Bedankt he!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:22

Hihi, Helma, je had gelijk. Was denk ik in de war met een ander dekje. Overigens vind ik wel dat ze raar zitten, dacht dat het aan de mijne lag, maar dat is blijkbaar niet het geval als ik jouw foto zo zie.

TS, de Pagonypads zijn niet vergelijkbaar met de Anky of vergelijkbare merken. De pagony's kan je volledig oprollen en zijn totaal niet hard. Ik zie het niet als meer dan een br event, ze voelen enkel wat zachter aan...

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:26

Misschien wat off-topic, maar de Scapa-horsewear worden door Hypo. gemaakt (HV polo, global, euro-star) en niet door BR.......

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:29

@ Janine1990; oh dat verandert de zaak. :j

Maar wat moet ik nemen van BR event/pagony: Een cobsize of fullsize? :)
Onder een 17".
Laatst bijgewerkt door AmberHeijman op 30-05-10 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:30

Janine1990 schreef:
Hihi, Helma, je had gelijk. Was denk ik in de war met een ander dekje. Overigens vind ik wel dat ze raar zitten, dacht dat het aan de mijne lag, maar dat is blijkbaar niet het geval als ik jouw foto zo zie.

Voor een groot paard vind ik deze dekjes ook helemaal niet mooi. Ik heb alleen deze BR event, verder geen een meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:32

Ik zou inderdaad gaan voor BR event :j
Ik heb een korte ronde E-pony van 152 groot, en die rijd ik met een maat Full BRevent dressuurdekje onder een 17" zadel. Dat past echt perfect :j

foto kan ik je evt wel per pb sturen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-10 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

LucianoS

hkm gentley ;) mijn pony is ook rondgeribt en korte rug ...past goed :D
zie foto's profiel(dekje was wat naar achteren geschoven )
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 30-05-10 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Helma_Amber

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:35

Ambrasoft schreef:
@ Janine1990; oh dat verandert de zaak. :j

Maar wat moet ik nemen van BR event/pagony: Een cobsize of fullsize? :)
Onder een 17".

De Pagony zeker een Full! Ze zijn heel erg klein... :=
De mijne is al heeeeeel vaak gewassen en met wasverzachter worden ze zo zacht :P Maar kan me niet herinneren dattie ooit hard is geweest.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:37

neem een te groot dekje mee naar de winkel en ga vergelijken naar iets wat korter is aan de achterkant en langer naar beneden ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:38

Marise83: Goed idee, maar er zijn hier weinig ruitersport zaken in de buurt waar ik woon. Ze zijn er wel, maar of hele dure of met een super klein assortiment (met 4 dekjes ofzo). En aangezien ik doordeweeks en in het weekend bijna geen tijd heb, alle tijd gaat naar Marene en huiswerk, bestel ik liever een dekje. :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:42

ja dan is dat idd geen handige oplossing ;) en opmeten wat je ongeveer wil en dat mailen naar een aantal ruitersportzaken?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:43

Ja dat zou dan wel weer kunnen. :j Bedankt voor de tip!

Wat een werk voor zo'n stom k*tdekje hè :=