Zadel klappert aan de achter kant, hoe te verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Zadel klappert aan de achter kant, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:03

Hallo bokkers!

Ik heb een vraag:

Mijn zadel klappert aan de achterkant.
Het is een fryso (legacy) zadel op een fries en is helemaal op maat van die fries gemaakt, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
Binnenkort komt er iemand die dan kijkt of het zadel opgevult moet worden de ja of de nee.
Maar tot die tijd kan ik paardenlief het natuurlijk niet echt aandoen dat het zadel zo klappert aan de achterkant.
Hij ligt achter de schouder en voor is hij verder wel gewoon goed aangesloten en hij was goed aangesingelt.

Zelf heeft de eigenaaresse nog een gelpad liggen en die mag ik er ook op leggen.
Is dat misschien een idee?
Weten jullie iets om eronder te leggen, hebben jullie hier zelf ook ervaring mee gehad?
Want een bontje is toch wel aardig aan de prijs en om voor een verzorgpaard een bontje te kopen vind ik toch ook een beetje aan de dure kant komen.

groetjes!

xSiep

Re: Zadel klappert aan de achter kant, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:28

Als je zadel klappert, past hij toch echt niet hoor! Dat hij op maat is gemaakt wil nog niet zeggen dat hij past. Spieren e.d. kunnen veranderen waardoor het niet meer goed ligt en daarbij moet je niet blind vertrouwen op een zadelmaker ;)
Met een klapperend zadel zou ik echt niet gaan rijden :n Zou er dus snel een goede zadelmaker bij halen!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:31

Hij is toch echt een paar jaar geleden helmaal op haar rug gemaakt. En toen kostte het nou ook niet echt een euro, was ook een flinke prijs en toen klapperde hij nog niet en lag hij nog goed.
Ik denk dat de achterkussens opniuw moeten worden opgevult.
Wat vind je van de gelpad?
En er komt ook idd binnekort een zadelmaker

xSiep schreef:
Als je zadel klappert, past hij toch echt niet hoor! Dat hij op maat is gemaakt wil nog niet zeggen dat hij past. Spieren e.d. kunnen veranderen waardoor het niet meer goed ligt en daarbij moet je niet blind vertrouwen op een zadelmaker ;)
Met een klapperend zadel zou ik echt niet gaan rijden :n Zou er dus snel een goede zadelmaker bij halen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:33

Ik ga mee met Siep, (rug)spieren in de loop der tijd best veranderen waardoor het zadel nu niet meer past. Bontje/gelpad er onder leggen zou ik niet doen, daarmee los je het probleem niet op.

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:35

In een paar jaar tijd kan de bespiering van een paard heel erg veranderen!
Een gelpad zou ik er niet onder doen (daarmee maak je het zadel krapper)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:36

Heino schreef:
Ik ga mee met Siep, (rug)spieren in de loop der tijd best veranderen waardoor het zadel nu niet meer past. Bontje/gelpad er onder leggen zou ik niet doen, daarmee los je het probleem niet op.

als je goed leest komt het er ook op neer dat:

Ik tot die tijd de gelpad eronder leg en dat de zadelmaker binnekort komt om te kijiken of de zadel kussens opgevult moeten worden en als dat moet dat gebeurt dat ook en dan kan de gelpad er dus weer onderuit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:36

In een paar jaar kan er erg veel veranderen aan de rugvorm van een paard. Zowel door groei als door veranderende bespiering door training, bv ook als je met een ander doel bent gaan trainen.
En ook de vulling moet bijgehouden worden door opvullen/vervangen ivm minder elasticiteit van het materiaal door belasting en slijtage.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:38

xRONINIx schreef:
In een paar jaar tijd kan de bespiering van een paard heel erg veranderen!
Een gelpad zou ik er niet onder doen (daarmee maak je het zadel krapper)

Ja, ik denk ook dat het daaraan ligt.
Ik train haar nu een half jaar. Sinds een kwart jaar echt goed dressuurmatig dus ik denk dat het daaar ook aan ligt.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:39

Als die klappert past inderdaad je zadel niet. Je kan er een gelpad of bontje onder doen, maar ik zou dat niet doen maar zo snel mogelijk een zadelmaker erbij halen en je zadel laten nakijken. Er van alles onder gooien kan ook weer problemen geven. Ik haal jaarlijks een zadelmaker erbij om mijn zadel na te kijken. Zoals anderen hier ook zeggen is dat je paard goed kan veranderen van bouw. En als het eerder nodig is uiteraard eerder.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:41

Ik zou er ook tijdelijk geen geldpad onder gooien, om de reden die Ronini al noemt. Daarnaast vraag ik me af of het het klapperen überhaupt oplost, zadel verhoogt in zn geheel door die pad.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:42

maaikedewit schreef:
Hij is toch echt een paar jaar geleden helmaal op haar rug gemaakt.

xSiep schreef:

is er nadien nog wel een vakkundig iemand bij geweest om naar de ligging van t zadel te kijjken?????

een paarderug veranderd namate je verder in training komt of als je minder gaat trainen en dan kun je nog zo'n duur zadel kopen als die niet past past ie niet.

rij liever niet tot de zadel maker is geweest dan dat ik met kunst en vlieg werk(in mijn ogen zijn dat dus die gel pads ed als er geen zadelmaker bij is geweest die dat geadviseerd heeft en dan nog...) t zadel passend maak om maar te kunnen rijden!!!

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:44

Hij is toch echt een paar jaar geleden helmaal op haar rug gemaakt. En toen kostte het nou ook niet echt een euro, was ook een flinke prijs en toen klapperde hij nog niet en lag hij nog goed.

Een paar jaar is behoorlijk lang hoor. Zeker als je idd anders of meer bent gaan trainen. Soms kan een zadel zelfs na 3 maanden niet meer goed liggen als de bespiering erg verandert...tijd zegt meestal niet zoveel.
Een gelpad verdeelt op zich wel de druk van het zadel beter, kan je tot die tijd proberen.
Ik hoop dat de zadelmaker snel kan!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:31

frutsels schreef:

Een paar jaar is behoorlijk lang hoor. Zeker als je idd anders of meer bent gaan trainen. Soms kan een zadel zelfs na 3 maanden niet meer goed liggen als de bespiering erg verandert...tijd zegt meestal niet zoveel.
Een gelpad verdeelt op zich wel de druk van het zadel beter, kan je tot die tijd proberen.

o, dat wist ik niet eens. bedankt!
Ik hoop het ook, morgen ga ik die gelpad proberen.
Ik moet namelijk toch wat, want ik heb 19 en 23 juni alweer wedstrijden dus ik zal haar wel moeten trainen. Anders gaat het me boetes kosten om dan niet te rijden op die wedstrijden en dan kost het me punten als ik niet goed heb getraint.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:32

Boetes voor wedstrijden is nog altijd veeeeel minder dan de kosten van fysio en osteo als je de rug eenmaal verpest hebt ;)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:36

xSiep schreef:
Boetes voor wedstrijden is nog altijd veeeeel minder dan de kosten van fysio en osteo als je de rug eenmaal verpest hebt ;)

das waar.
Maar ik heb ook een dekje waar bij haar rug bond onder zit en daarbij klappert het zadel niet.
Ik denk dat ik tot die tijd dat de zadelmaker komt dat dekje maar gebruik.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:42

maaikedewit schreef:
frutsels schreef:

Ik moet namelijk toch wat, want ik heb 19 en 23 juni alweer wedstrijden dus ik zal haar wel moeten trainen. Anders gaat het me boetes kosten om dan niet te rijden op die wedstrijden en dan kost het me punten als ik niet goed heb getraint.

Dus jij vind de boetes belangrijker dan de rug van je paard??
Best egoistisch!
Je kan een wedstrijd gewoon 2 weken van te voren kosteloos afzeggen.

Je kan opzich wel met bontje rijden maar voor 19 juni kan er echt wel 1 van de zadelpasser hoor. Ben er eerlijk gezegd ook niet van overtuigd dat je die laat komen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:59

maaikedewit schreef:
frutsels schreef:

Dus jij vind de boetes belangrijker dan de rug van je paard??
Best egoistisch!
Je kan een wedstrijd gewoon 2 weken van te voren kosteloos afzeggen.

Je kan opzich wel met bontje rijden maar voor 19 juni kan er echt wel 1 van de zadelpasser hoor. Ben er eerlijk gezegd ook niet van overtuigd dat je die laat komen.[/quote]

Dat is het nadeel van internet, sommige mensen vatten/willen het altijd verkeerd opvatten..
De eigenaar gaat binnenkort de zadelmaker bellen, ben zelf niet de eigenaar van het paard. heb het voor het gemak gewoon even het zadel genoemd, want het zadel van mij verzorgpaard is zo lang haha XD
Morgen zal ik het even aan de eignaar vragen wanneer ze gaat bellen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:08

Vaak zie je bij nieuwe zadels dat het wol in de voorkussens wat indikt dus dunner wordt. Omdat het zadel dan wat over de schoft heen gaat liggen kiept. of kantelt het zadel.
Dit is dus absoluut niet goed voor de rug en voor de schoft van Jouw paard/ ik zou dus ook niet gaan rijden en met spoed de zadelmaker laten komen. Anders kun je wel eens ipv n boet een sportmasseur moeten laten komen omdat de rug een en ander te verduren heeft gehad. Een bontje heeft geen nut omdat dat dus het hele zadel opvangt en niet alleen die plaatsen waar het nodig is. Het resultaat is dus dat je bepaalde gebieden van het paard nog meer gaat afknellen.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:37

Er is een speciale pad, vraag me de naam niet, in vorm van een gelpad. Deze kun je echter zelf opvullen, hoeveel en waar je wil, om zo de ligging van je zadel te veranderen/bepalen. Wordt hier op stal ook gebruikt en bevalt erg goed!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:47

dat is een correctiepad. lijkt n beetje op hoe in WOW zadel werkt werkt op lucht

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:27

Dat kan kloppen. :j

juno88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:58

toch maar gelijk na laten kijken. wat een zadel wat klappert ligt niet goed.
ik zou er niet zomaar van alles onder proppen, maar gewoon gelijk naar laten kijken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:02

maaikedewit schreef:

Als je je afmeld hoef je geen boete te betalen hoor, en als je voor de sluitingsdatum afmeld zelfs ook het inschrijfgeld niet ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:08

voor 19 juni kan er toch wel een zadelmaker komen? in de tussenliggende dagen zou je kunnen longeren. je kunt de gelpad proberen maar echt goed zal het dan nogsteeds niet liggen...(als het al verbeterd)

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:52

Ik heb ook een Fryso Legacy. Niet helemaal op maat gemaakt, maar wel ''perfect''... Hij klapperde alleen, inderdaad, aan de achterkant. Toen de zadelmaker terug kwam ontdekte hij dat er per ongeluk een scheven boom in zat.

Zadels leven, werken, en een paard ook. Dus er kan na een paar jaar aan beiden veel veranderd zijn. Eigenlijk moet je 'm regelmatig laten nakijken door een zadelmaker, om dit soort dingen te voorkomen. En geloof me: ruggen zijn kwetsbaar. Wees er alsjeblieft voorzichtig mee. Liever boetes voor je niet-gereden wedstrijden dan een paard dat wegens een rugblessure lang niet gereden mag worden. Een blessure heb je sneller dan je denkt...