omdat het lijkt alsof een boomloos zadel overal goed aansluit. en dus ook van de voorkant en dat lijkt me weer niet juist bij een hoge schoft vandaar die vraag
Sodeletuut
Geplaatst: 29-05-10 15:45
In dit topic zitten veel mensen met verstand van boomloze zadels, je kan je vraag hier even stellen. Er zijn zeker zadels die ook voor paarden met een hoge schoft geschikt zijn. Ik zou zeggen, vraag het gewoon even hier: [HK] De boomloosjes kwekken eindelijk weer verder!! (deel II)
Waarom zou het niet kunnen, ik weet niet hoe het precies werkt met een boomlooszadel, misschien gewoon passen met een zadelmaker erbij ?
DubbelFun
Geplaatst: 30-05-10 09:25
Je hebt veel merken boomloos en evenzoveel onderlinge verschillen zélfs binnen de merken. Het ene model zal dus beter geschikt zijn voor een hoge schoft als het andere. De nieuwe Freeform bijv. heeft een extra uitgesneden schoft. Bob Marshal kent zoiets als de 'Peaked Pommel' wat inhoudt dat de 'pad' hoger onder de pommel is vastgezet om meer ruimte voor de schoft te creëren.
Verder kun je ook met een pad/zadeldek nog het nodige doen. Zelf heb ik voor mijn paarden met hoge schoft/holle rug een zgn swayback pad. Die is in het midden dikker als aan de voor- en achterkant zodat de holling wat wordt 'afgevlakt' en een zadel dus ook minder de extreme vorm van het lichaam hoeft te volgen.