zelf regendek / winterdek wassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

zelf regendek / winterdek wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:16

Wie wast er zelf zijn dekens en hoe/waarmee doe je dit?

Ik ben weer teleurgesteld nadat ik mijn dekens had weggebracht naar de wasserette.
Ze waren superschoon, dat moet ik toegeven..... maar.........
Mijn nieuwe regendek, die voor het wassen super waterdicht was,
blijkt nu niet meer zo waterdicht |( .
Dit is niet de eerste keer, ook al vraag je om waterdichtmaken enz.

Nu las ik ergens dat je ze waterdicht kunt houden door met een niet-biologisch afbreekbaar wasmiddel te wassen. Ik heb van Bucas wel een waterdichtmaak-set, maar die vind ik ook niet zaligmakend.

Ben dus benieuwd wie er zelf zijn dekens wast.
Uit de wasmachine bij ons komen ze niet schoon, ik denk omdat de trommel te klein is.
Heb ook weleens iets gelezen over wassen in een specie-kuip of met bezem en slang,
maar of je dan de buitenlaag in tact laat weet ik niet.

Wie o wie heeft er tips :D

Quir

Re: zelf regendek / winterdek wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:20

Bijna altijd als je dekens wast (of dat zelf is of niet) gaat de grootste waterdichtheid er uit. Als je de deken echt waterdicht wilt houden, moet je m afborstelen of misschien met een borstel met water schoonmaken. Alleen zal de deken nooit zo schoon worden.

Ik breng overigens mijn dekens vrijwel altijd weg, de wasmachine thuis vind het sowieso niet grappig een deken in dat ding. :)

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:20

Even naar de campingwinkel, spuitbusje halen voor tenten waterdicht te maken en inspuiten. Regendeken weer helemaal waterdicht.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:56

Waterdicht maken doen de wasserettes niet (althans ik heb het tot op heden niet gehoord), het kan hoogstens waterafstotend zijn.
Als je hem idd opnieuw waterdicht wil hebben, is of met bijbehorend wasmiddel wassen van het merk deken of met een spuit bus aan de slag.
Ik was een deel van mijn dekens zelf, tot op heden geen problemen met de waterdichheid.
Ik breng ook een deel weg, ook daar geen problemen mee tot op heden. Ik lever dan wel zelf het wasmiddel er bij, zodat ik zeker ben dat ze die gebruiken (dit is ook geen enkel probleem).
Je kunt ze ook wassen zonder enig wasmiddel, dan worden ze ook wel schoon, maar zullen iets minder fris ruiken, even afhankelijk van hoe vies ze zijn.
Daarnaast kun je ze ook in een specikuip laten weken, afborstelen en laten drogen, sommige doen het ook wel met de hoge druk.
Er zijn hier zo wie zo wel meer topics over, anders even de zoekfunctie gebruiken (rechts boven)

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:39

Welk wasmiddel gebruik jij voor je dekens Josie?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:46

Ik heb Horseware dekens en ik gebruik Rambo Rug Wash.
Afbeelding
Milieuvriendelijk wasmiddel voor alle Horseware paardendekens. Dit wasmiddel tast de Aquatrans™ coating niet aan, waardoor de deken waterdicht blijft.
Voor het grondig reinigen van alle paardendekens met een synthetische of polykatoenen voering en/of vulling.
Tevens speciaal ontwikkeld om dekens schoon te maken die van synthetisch materiaal, canvas, katoen, polyester, polykatoen, acryl of denim zijn gemaakt.
Het is daarnaast ook geschikt voor het behandelen van rijbroeken met een lederen zitvlak, zadeldekjes, transportbeschermers en hondenjassen.
Gebruik: Voeg per deken ca. 2 -3 eetlepels (= 30-45 ml) Rambo Wasmiddel toe aan koud of lauwwarm water of in de wasmachine.
Voor het wassen van een deken met een zeer dikke vulling heeft u wellicht wat meer Rambo Rug Wash nodig.
Bron: paardendrogist

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:48

Voor de zekerheid spuit ik de dekens die ze bij de wasserette voor me hebben gewassen idd thuis zelf nog even in met Harmisol.

Ik heb overigens alleen dekens van Weatherbeeta, en die laten al een aantal jaren geen regenbui door. Zelfs geen regenbui van een hele dag. En toch ieder jaar naar de wasserette.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:04

@ Josie, thanks, volgens mij wat veelzijdiger spul dan dat van Bucas.
@ Karin: ik heb 2 dekens van Masta (dacht een submerk van WB?)uit de UK. De ene is nog helemaal nieuw 1000 dernier (dan moet íe wel goed dicht zijn) en die andere is een checktec, dus niet meer waterdicht na het wassen. Harmisol heeft bij mijn regenjas van BR de vorige x niet geholpen, dus daar heb ik niet zoveel vertrouwen in

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 06:40

Ik heb inmiddels een goed wasmiddel + impregneringsmiddel gevonden (denk ik). Rug wash + rug proof van het merk Nikwax. In Nederland niet echt goed te verkrijgen geloof ik, dus ik heb het in de UK besteld. Ben benieuwd! Het is voor ademende materialen geschikt.
Link : http://www.nikwax.com/nl-nl/products/pr ... ductid=169

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:09

ook mijn dekens waren na een proff. reiniging niet lang waterdicht meer. Ik heb mijn nieuwe gewoon onder de hoge druk spuit gedaan, dikste sh*t er af, en gewoon waterdicht. De volgende dag dat ie weer op gaat is ie toch weer vies, dus waarom wassen als ie dan niet waterdicht blijft.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:11

karev schreef:
De volgende dag dat ie weer op gaat is ie toch weer vies, dus waarom wassen als ie dan niet waterdicht blijft.

Vuil zit niet alleen aan de buitenkant. Aan de binnenkant komen schilfers en huidvet te zitten. Vind het voor mijn paard wel zo fris dat zijn oude 'afval' niet jaren blijft zitten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:19

dat kan je er ook met een harde borstel uit borstelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:20

Bij mijn Weatherbeeta met gladde binnenvoering niet.

Maar IMO moet iedereen voor zichzelf bepalen of hij/zij het nodig vindt om dekens te wassen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:42

en zo is het maar net :D

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:41

Ik was ze in een specikuip. Laat ze een nachtje weken in de biotex en de volgende dag goed uit spoelen en dan hang ik ze uit en spuit ze nog eens helemaal na.
100% schoon worden ze niet. Maar ze zijn weer fris en blijven waterdicht.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 06:29

Ik ga ook een specikuip gebruiken en ben benieuwd. Bio-tex lijkt me een biologisch afbreekbaar middel. Tast dat niet de waterdichte laag aan?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 03-06-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd spam bericht verwijderd.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:47

Ik heb met de bio-tex nog geen problemen gehad met waterdichte dekens.