Dubbelgebroken of ongebroken happy mouth?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Dubbelgebroken of ongebroken happy mouth?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 23:30

Hallo Bokkers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik wil een nieuw bit
omdat ik het gevoel heb dat mijn paard haar huidige niet
fijn vindt. Ik rij nu met een dunne dubbel gebroken watertrens.
Deze pakt ze links regelmatig vast, en overgangen terug en halthouden
zijn een struikelblok.

Ik lees zelf goede dingen over de happy mouth bitjes omdat deze
de ontspanning zouden stimuleren dmv kauwen. Nu sta ik alleen
voor de keuze om een dubbelgebroken te nemen of een ongebroken.
Wat raden jullie aan? & wat zijn jullie ervaringen met deze bitten?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:27

allereerst een paard houd alleen vast als de ruiter dat ook doet maar dat terzeide.

Persoonlijk vind ik (en mijn paard) de dubbelgebroken happymouth met de kabel door het gehele bit het prettigste , dit bit geeft de rust van een stang en toch iets van een dubbelgebroken omdat het flexibel is zonder (zoals een normale dubbelgebroken) helemaal door te buigen.

Mijn ervaringen zijn met dit bit erg goed zelf heb ik nog een nieuwe normale dubbel gebroken maar die vind mijn paard niet prettig. Hij vind dat soort bitten te bewegelijk. Het ligt dus echt aan je paard wat vind die prettig.

Raggel

Re: Dubbelgebroken of ongebroken happy mouth?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:29

Waarom geen enkelgebroken Happy Mouth? Hier loopt mijn jonge merrie nu ook op, gaat prima.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:37

Waarom wil je op een ongebroken bit gaan als je eigenlijk tot nu toe op een dubbel gebroken bit rijdt?
En heb je al naar de oorzaak gezocht van het "vastpakken"? Misschien moet je daar eerst naar kijken voor je een hele verzameling bitten in die paardenmond propt.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:17

bo0tjeee schreef:
Waarom wil je op een ongebroken bit gaan als je eigenlijk tot nu toe op een dubbel gebroken bit rijdt?
En heb je al naar de oorzaak gezocht van het "vastpakken"? Misschien moet je daar eerst naar kijken voor je een hele verzameling bitten in die paardenmond propt.

Wat is dit nu voor een loze overdreven opmerking? Paarden kunnen toch soms niet fijn lopen op een soort bit, dan is het toch een logische stap om een ander bit te proberen? Happy Mouth zijn hele vriendelijke smakelijke bitten voor paarden, dus ik zie het probleem niet. Lijkt me dat TS vast ook wel aan de tandarts heeft gedacht, dus dat zal vast in orde zijn, of komen..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 08:48

De tandarts komt elk halfjaar ;) Ik zat al wel te wachten op dat
soort reacties hoor. Maar zoals Raggel al zegt; niet alle paarden lopen
even fijn op hetzelfde bit. En happy mouth bitjes zijn erg zacht&vriendelijk
dus ik vraag me af waarom je (bo0tjeee) meteen op zo'n manier reageerd? Want daar
vroeg ik helemaal niet om? :z

De ongebroken was een idee van mijn instructrise omdat deze stil in de mond
zou liggen, de dubbelgebroken lijkt mij zelf altijd fijn voor een paard, vandaar
dat ik om jullie ervaringen vraag.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:57

Ik doe geen loze opmerkingen plaatsen hoor! Ik stel je gewoon wat vragen, jeetje, echt gelijk weer iedereen pissed off zeg.

Veel mensen gaan allemaal bitten uitproberen zonder dat er naar de werkelijke reden wordt gekeken hoezo het paard vastpakt.
Ik vraag dus ook hoezo je naar ongebroken wilt als je altijd op gebroken bit hebt gereden?!
Blijkbaar dus idee van de instructrice, dat wist ik toch niet!!!

Happy Mouth weet ik heus wel van dat het lekker en vriendelijk is. Maar ik vroeg me dus af of er verder was gekeken dan: Hij pakt vast, ik pak een ander bit.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:08

Kan je niet een keer een ongebroken bitje lenen om het te proberen?

Ik gebruik sinds kort ook een ongebroken HM bustrens en ben er erg positief over. Paard reageerd er erg fijn op, ligt stil in de mond en daardoor geen ruis in de communicatie.

Heb dit zelfde paard 1 keer met een dubbel gebroken watertrens gereden, dat was geen doen, hij vond het gewiebel in zijn mond niks en was daardoor erg onstabiel in de aanleuning. Rij hem ook nog geregeld op zijn "oude" bitje, een enkel gebroken bustrens, loopt ie ook heel fijn op, maar soms toch net iets minder stabiel dan de HM.

Krienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:18

Ik heb mijn paard een tijd op beide gereden, ik moet zeggen dat mijn voorkeur toch echt naar een HM gaat, mijn paard ging er heerlijk van schuimen :)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:04

Men zegt dat een HM enkelgebroken D-trens ook erg fijn stil in de mond ligt. Ben altijd beetje huiverig voor een ongebroken bitje, dat kan toch vrij sterk inwerken..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:13

Raggel schreef:
Men zegt dat een HM enkelgebroken D-trens ook erg fijn stil in de mond ligt. Ben altijd beetje huiverig voor een ongebroken bitje, dat kan toch vrij sterk inwerken..

Dat idee had ik ook ja :j , maar met een enkelgebroken denk ik altijd aan zo'n filmpje die
ik ooit gezien heb dat het als een punt in het gehemelte prikt. Dat vind ik dat
weer geen fijn idee. Ik kies dan liever tussen de dubbelgebroken of ongebroken.

Nog meer mensen die ervaringen hebben met de HM bitjes?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:57

ik heb zelf ook de dubbelgebroken met het kabeltje en mijn paard doet het daar goed op, maar dat zoals zoals bij elk bit per paard verschillen...

ik heb er ook een ander paard mee gereden en die ging er op hangen...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:11

Raggel schreef:

qua sterk inwerken valt t reuze mee, het is juist heel vriendelijk, zijn stallen die standaard een ongebroken bitje gebruiken bij het beleren omdat het stil ligt in de mond en daardoor komen teugelhulpen duidelijk over. Merk wel dat als ik met een ongebroken HM teveel inwerk met 1 hand mn paard meteen kantelt, hou ik mn handen stil, met evenveel druk, neemt die m heel makkelijk aan en volgt m netjes.

Ook hiervoor geldt dat de inwerking zo scherp is als de ruiterhand...