Tips voor type bit drammerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brendalevita

Tips voor type bit drammerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 15:45

Hallo, ik dacht deze vraag nooit te stellen maar goed na wikken en wegen ben ik nieuwsgierig naar jullie meningen.

Ik rijdt momenteel een friese merrie die ook weleens voor de kar staat,een ontzettend heet type erg gevoelig.
Er hangt nu in mijn hoofstel een dubbelgebroken watertrens met bol tussenstukje,ik heb het idee dat ze het niet prettig vindt.Alle andere paarden rijdt ik er graag op,maar deze!
Na 30 min kan ik haar eindelijk rustig terugrijden zodra ik de teugels oppak voor die tijd en ook na pakt ze direct vast rechts en das niet prettig,ook al laat ik los ze blijft stug vasthouden.
Zijn er suggesties?ik heb wekelijks les en heb het met haar nog niet besproken een groot deel is rijtechnisch op te lossen maar het geeft mij geen goed gevoel ,ik heb echt het idee dat ze het niet prettig vindt,dus brandt los als jullie andere ideen hebben.

Biertabje

Re: Tips voor type bit drammerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:36

misschien loopt ze wel fijner op een simpel enkel gebroken bit :j

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:39

mijn paard is net zo, reed haar ook altijd op dubbelgebroken watertrens, die pakte ze ook regelmatig vast, ben overgestapt naar enkelgebroken bustrens en dit gaat eigenlijk al wel beter, ze pakt het nog wel eens af en toe vast, maar toch al wel minder dan in het begin.
gewoon proberen denk ik

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:53

Ik denk ook gewoon wat proberen..
Mijn ene fjord werd knettergek van een enkelgebroken bit, die had last van het notenkrakereffect..
Ze lopen nu beide heel fijn op een ongebroken trens. Buiten rijd ik de ene nu met een ongebroken kimblewick met lichte tongboog, omdat ze heel sterk kan worden..

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:35

Bedankt voor jullie reacties, idd zal morgen eens een enkel gebroken en een stang proberen.
Wie weet ,mijn gedachtengaang ging altijd uit dat dubbelgebroken zacht en fijn is,maar dat geldt niet voor ieder paard...zo zie je maar

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:37

probeer eerst idd eens een enkel gebroken trensje, daarna eventueel een ongebroken trensje, kan best dat ze 1 van die 2 veel fijner vind :)
stang zou ik niet direct naar grijpen

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 06:51

@ sonja,ik bedoel idd een ongebroken trens :o

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 06:53

Een ongebroken trens zullen ze iets minder vast pakken,werkt dus fijn als ze wat 'scheef' zijn.

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:40

als het allemaal niet lukt kan je paul versluis laten komen
hij is tandarts en ook iets met bitten hij kijkt in de paarden mond welk bit fijn zit
en kijkt gelijk de tandjes na

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:29

Niet om vervelend te doen, maar als je wekelijks les hebt, dan moet die probleem je instructrice toch ook opvallen of kaart het dan iig zelf aan. Het kan vanalles zijn, haakjes op de kiezen of een wervel verkeerd en je paard kan niet loslaten. Je zou een enkelgebroken trens of evt. ongebroken kunnen proberen, maar verwacht daar niet direct resultaat bij. Als je paard altijd vasthoudt zal hij niet opeens wel loslaten.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:01

@tessebes ,dat snap ik zelf ook wel :o ,dit paard rij ik pas 2 weken en ben wel in staat zelf te oordelen of iets alleen rijtechnisch is of dat het paard iets niet lekker vindt.
Daarbij vertel ik dat een boel rijtechnisch is,maar ik het idee heb dat ze het bit niet fijn vindt,soms kan het namelijk ook een simpele oplossing wezen ;) .
Daarbij loopt ze verder superlos als ik puur op been en zit rijdt vandaar dat ik tips wilde of er misschien een ander simpel bit de oplossing kan zijn!

Zal vanavond een enkel gebroken bit proberen,dus word vervolgt

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:24

Heb een enkel gebroken bit geprobeert,mag niet te vroeg juichen maar dit was aanzienlijk beter mevrouw heeft hem niet 1 x vastgepakt dus even afwachten.