Thiedeman of "Halsverlenger" (aka 'De Elastiek') ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caelinh

Thiedeman of "Halsverlenger" (aka 'De Elastiek') ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:23

Goedemorgen mensen! :)

Ik had gisteren een gesprek met een vriendin die op zoek is naar een hulpteugel voor haar paard en nu twijfelt ze tussen een thiedeman of een halsverlenger. Ik heb zelf echt 0-ervaring met 'hulp'-teugels... (behalve een extra lijn bij het longeren :+ ) Dus ik kan haar niet echt verder helpen... Voor mijn eigen gevoel lijkt me een thiedeman fijner, zo'n elastiek die achter de oren zit lijkt me niet zo prettig; maar dat is niet echt een mening die ik kan funderen met ervaringskennis ;)

Wat zijn jullie ervaringen en meningen? Brand maar los! :P

Somebitch

Re: Thiedeman of "Halsverlenger" (aka 'De Elastiek') ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:24

Ik mis nog waarom ze hem wilt gebruiken in je verhaal. ;)

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:32

Somebitch schreef:
Ik mis nog waarom ze hem wilt gebruiken in je verhaal. ;)

Owja, goed punt! ;)

Ze rijdt een e-pony van nu 7 of 8 jaartjes (weet ik niet precies :o ); ze zegt dat ze nogal problemen heeft met zijn hoofd stabiel houden. Trekt zijn hoofd steeds scheef, schudden, omhoog gooien... het hele riedeltje ;) Nu was ze dus op zoek naar een (tijdelijk) hulpmiddel, mede op aanraden van haar intructie. Ik vroeg me daarbij alleen af of die intructie dan niet al een goed idee heeft over wat ze het beste kan doen, maja... :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:36

Haha ja dat is wel vreemd, maar het is dus of elastiek of thiedeman? Persoonlijk zou ik dan gaan voor een thiedeman omdat ik het niet zo heb op elastieken. Bij de thiedeman staat er niet constant druk op, was bij elastiek wel zo is. Paard heeft ook nog de mogelijkheid om zijn hoofd omhoog te doen zonder druk. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:39

Persoonlijk zou ik niets gerbruiken. Die instructrice de deur uit schoppen. En eens goed beginnen met rechtrichten. Want grote kans dat dat paard gewoon kei scheef is. En het dus geen onwil is maar gewoon dat hij het niet kan!

Dan maak je het met een hulpteugel alleen maar erger.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:41

Thiedemann - mits goed afgesteld, gaat alleen druk geven op de momenten dat het paard zijn hoofd te hoog houdt. Van een elastiek kunnen ze gaan leren hangen. Zou ik niet meer rijden.
Maar ook voor de thiedemann geldt dat dit een hulpteugel is en dat je hem weer weg moet durven leggen. Niet te lang mee rijden dus.

En als de pony symptomen heeft als hoofdschudden, scheef houden enz, zou ik beginnen om er eens keer een fysio of osteopaat langs laten komen om nek en rug te laten controleren, tanden na laten kijken, kijken of hij luis heeft, misschien ontsteking aan of bij zijn oren. Zou kunnen dat het om een headshaker gaat, heeft de pony er altijd last van, of alleen op dagen dat de zon schijnt?

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:43

Elastiek zo wie zo niet doen. Ik ken al een aantal paarden die bij op stal daar echt door verpest zijn, mond is een blok beton geworden.
Thiedemann heb ik geen ervaring mee.
En een martingaal? Kan je ook nog proberen, helpt toch ook tegen het omhoog gooien van het hoofd?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:44

Mijn eerste gedachte; hulpteugel?!?
Klinkt meer als een paardje wat last van zn gebit heeft.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:56

Anoniem schreef:
Persoonlijk zou ik niets gerbruiken. Die instructrice de deur uit schoppen. En eens goed beginnen met rechtrichten. Want grote kans dat dat paard gewoon kei scheef is. En het dus geen onwil is maar gewoon dat hij het niet kan!

Juist! Heeft niets met hulpteugels te maken. Ik had hetzelde probleem met mijn paard en ben gaan les volgen om hem recht te richten, het gaat nu al stukken beter. Mijn paard loopt al ontspannen voorwaarst neerwaarts. Geen pijn meer in zijn rug en opgekropte spanning. Ik raad je vriendin ten sterkste aan hetzelfde te doen.

1loveboris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:30

Thiedeman, als het paard al niet rustig is met zijn hoofd en je gaat er een elastiek aan doen kan het ook gaan gebeuren dat de pony alleen op het elastiek gaat hangen. En idd vaak is het zo dat het paard onrustig doet met zijn hoofd bijv kantellen enz. alleen omdat hij niet recht is in de rug.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:14

Ja dat lijkt me idd ook en ze heeft de pony ook nog niet heel lang (1,5 maand), heeft ook even tijd nodig. Ik ben zelf er ook absoluut geen fan van om als iets niet lukt er dan maar een hulpteugel op te zetten. Maja, nu heeft ze dus in dr hoofd dat ze zoiets MOET gebruiken om haar te helpen... "Eigenwijs..." ;)

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:40

Ik zou ook voor een thiedeman gaan. Maar je kunt het beste gewoon veel rechtrichten en zorgen dat je paard goed soepel wordt in zn rug.
Jammer dat ze denkt dat ze zoiets MOET gebruiken...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:50

mijn paard heeft dit ook gedaan, was/is een kwestie van slecht onderhouden gebit en niet genoeg ontwikkelde spieren....

op het moment gebruik ik een gogue, en soms chambon. elastiek heb ik ook nog een tijdje gehad idd ook op aanraden van instructrise toen der tijd en na 3 weken moest ze op boxrust vanwege een scheur in een spier in d'r rug en oa hierdoor en geen passend zadel heb ik ruim 4 maanden alleen kunnen longeren...

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:03

Anoniem schreef:

Sluit me hier volkomen bij aan...
Maak hem soepel en ontspannen, dan heb je dit gedoe niet.

TIP:
www.paardenrecht.be

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:20

bij een nieuw paard zou ik ook eerst moeten weten waarom het paard met z'n hoofd slaat, dit kan veel oorzaken hebben gaande van eenvoudige gebitsproblemen tot geblokkeerde wervels.

Eenmaal je hebt uitgesloten dat er een fysieke reden is en je toch een hulpteugel wil om uit een viscieuze cirkel te komen, dan prefereer ik een thiedemann, mits deze goed afgesteld is. een losse martingaal kan ook maar heeft als nadeel dat wanneer een paard zijn hoofd te hoog houdt er een hoek inn je teugels komt, waardoor je geen rechtstreeks contact meer hebt met de mond. Een thiedemanne werkt alleen in wanneer nodig en moest je zo'n paniekerig heethoofd hebben dan kan je eenvoudig door je handen naar voor te doen de druk van de thiedemann halen.
Dit gaat bij een elastiek niet en heb al enkele paarden (bijna) zien achterover gaan omdat ze panikeerde op een te strakke stootteugel,elastiek, gogue en chambon. Ikzelf gebruik "vaste" hulpteugels alleen tijdens het longeren en laat het paard hier steeds opnieuw weer aan wennen.