myler vs. kk dubbelgebroken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melli_bel1

myler vs. kk dubbelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:33

ik ben nu al een tijdje aan het kijken voor een zacht bit .
Ben tot de conclusie gekomen dat het een myler of een kk dubbelgebroken moet worden. Alleen kan ik nu geen keus maken. Het gaat om een jong paard dat nog nooit een bitje heeft ingehad en wil het dus niet verpesten.
Wat is beter een kk dubbelgebroken of een myler level 1?

Snoevie

Re: myler vs. kk dubbelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 05:50

dat jij het bit zacht vindt,geeft geen garantie dat het voor je paard ook fijn/zacht is,vergis je daar niet in.

ik was er zelf van overtuigd dat de myler level 1 comfort super zacht was voor mijn pony,maar ze vond het helemaal niks.

zelfde geldt voor dubbelgebroken,dat is niet altijd het zachtste.
die van K&K zijn ook nog eens vrij dik,en dat is,zeker als je pony niet zo heel veel ruimte heeft,niet erg fijn.

kortom; je moet gewoon proberen waar je pony het beste op reageert,en dat kan zomaar weleens iets heel anders zijn als dat je eerst in je hoofd had.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:18

die 2 zijn niet te vergelijken zitten zo ver uit elkaar.

De kk is voor mijn paard te bewegelijk door dat hij natuurlijk 3 bewegelijke delen heeft. De dikte is ook weer afhankelijk van je paard wat deze wel of niet prettig vind.

De mylers zijn dan wel gebroken maar veel vaster doordat ze niet geheel doorbuigen. Ze hebben een onafhankelijke werking aan beide kanten en doordat ze dun zijn moet je kijken of je paard het prettig vind.

Bekijk je paard zijn mond eens goed heeft hij een smalle of juist grote mond een dikkere tong etc dan pas kun je kijken wat voor bit past, zo doet mijn paard het het beste op een happymouth flexi stang die is dubbel gebroken maar door de flexibele kern buigd deze niet helemaal dubbel zoals de kk wel doet.

melli_bel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:47

Heel erg bedankt.
Mijn merrie heeft een vrij brede mond ong 13,5cm, wil dit dan ook zeggen dat deze groot is of moet ik ook verticaal kijken? En hoe zie je of een tong groot en dik is overlapt hij dan de tanden of waar moet ik op letten?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:24

@ Snoevie: je hebt K&K bitjes al vanaf 14mm dus dat ze zo dik zijn valt toch wel mee?

Ik heb toevallig alleen een Myler en een K&K dubbelgebroken bij mijn pony erin gehad, met de Myler was ie erg nerveus juist omdat ie zo dun is, heb dat bit er ook 2x in gehad en lag er die twee keer beide naast! Met de K&K heb ik nooit problemen gehad en deze ligt ook zeer mooi in de mond. Bij mijn pony heb ik er een 16mm in hangen en hij heeft nog zát ruimte over in de mond.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:46

smalle mond bekijk je de mond spleet is die kort of langer de meeste paarden met een korte mond spleet hebben ook minder ruimte, de dikte van de tong kun je zien als je de mond opend, je kunt er een bit in doen en dan in de mond kijken vanaf de zeikant om te kijken of de tong genoeg ruimte heeft. Je moet hiervoor echter wel vaker de tong of de mond van een paard goed hebben bekeken anders heb je geen vergelijkings materiaal en is het erg lastig te zeggen wat je paard heeft in vergelijking.

Je kunt een paarden tandarts (ga er vanuit dat je die hebt) vragen wat hij vind van de mond en de tong etc.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:49

ik rijdt mij paarden beide met een Myler bit level 1
daar ik daarvoor met KK reed maar mijn beide paarden liepen niet fijn
Dus je zal het denk ik moeten kijken waar je paard het beste op loopt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:03

Myour schreef:
@ Snoevie: je hebt K&K bitjes al vanaf 14mm dus dat ze zo dik zijn valt toch wel mee?

Ik heb toevallig alleen een Myler en een K&K dubbelgebroken bij mijn pony erin gehad, met de Myler was ie erg nerveus juist omdat ie zo dun .

oh sorry,ik dacht dat die dubbelgebroken varianten er alleen in 18 en 21 mm waren,excuses!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:44

ik denk dat iedereen je hier wat anders gaat aanraden. Ik heb een myler gehad toen ze er net waren en voor mij nooit meer; paard was totaal in paniek.

Ik rijd alles met allerlei verschillende k&k's.

Ik weet niet of er een divoza bij je in de buurt zit, maar ik hoorde vandaag bij divoza Heteren dat ze van zowel myler als k&k een bord krijgen met bitten die je dan koopt voor de normale prijs en dan mag je ze 10 dagen proberen, bevalt het je niet mag je het bit terugbrengen en krijg je 75% van de aankoopprijs terug. Dus misschien is daar even op wachten niet zo een slecht idee

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:49

Ik heb ook beide bitten in de kast liggen en wissel ze regelmatig af.
Op de KK wil de mijne nog wel een asgaan hangen en opd e Myler doet hij dat dan weer absoluut niet...

het zijn wel 2 zeer verschillende bitten!!

Ik ben het er mee eens dat je gewoon goed moet kijken wat er past en waar je paard zich het prettigst mee volet.

Vaak kun je bij de ruitershop de bitjes wel passen en weer terug brengen, met hooguit wat kosten voor het opnieuw polijsten.

Ik zou zelf beginnen met een KK bitje.
Dat zijn de meest gangbare bitten.

ga dan voor een 18 mm dik bit
Niet te dik en niet te dun

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:16

Ik zou inderdaad naar een winkel gaan waar je het bit even kan uitproberen. Persoonlijk zou ik bij de kk gaan voor de 16mm. De dynamic bitten zijn erg fijn, geloof dat deze allemaal 16mm zijn.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:14

dynamic bestaat in 14 en 16 mm

melli_bel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:05

nou heb me keus gemaakt. Het is een kk dubbelgebroken 16 mm geworden. Nu even zien hoe ze het hier op doet anders ga ik alsnog voor de myler. Bedankt allemaal voor de info.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:40

Moest je niet een maat groter nemen dan gewoonlijk met de K&K bitten? Ik zoek ook een bit voor mijn paard en twijfel ook.
Is Myler niet meer western gericht?
Ik heb nu een gewoon dubbel gebroken maar mijn paard brengt er ook niet veel van terecht met dat bit. Hij gaat er tegenin en is heel onrustig in zijn aanleuning. Meestal heb ik niets anders dan verzet, de laaste tijd. Ben een beetje bang als ik een KK Dynamic koop, die zijn ook dubbelgebroken dat ik dan hetzelfde probleem krijg. Of zijn ze zo veel beter?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:43

mijn ervaring is dat ze op een myler wat constanter in de aanleuning lopen. Rijd toevallig nu een jong paard op een myler. mede omdat ie maar een klein bekkie heeft.
ik heb het nog nooit als scherp ervaren iig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:02

ik vind myler niet specifiek western gericht.
je hebt er zoveel verschillende

vancky2005,het lijkt erop dat jouw paard het dubbelgebroken gewoon niet fijn vindt.
kan je niet eens een enkelgebroken en een ongebroken bit van iemand lenen om te kijken of hij daarmee rustiger in de aanleuning is?