Welk soort dressuurzadel voor paard met holle rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Welk soort dressuurzadel voor paard met holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 12:40

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het orienteren voor een nieuw zadel omdat mijn kieffer zadel niet meer lekker ligt op mijn paard.Mijn paard is wat overbouwd waardoor de kieffer iets teveel achterover ligt,en het is een 18 inch terwijl ik een 17 inch nodig heb.Nu heb ik een leenzadel erop gehad van de zadelmaker laatst,dat was een euroriding diamant en die lag super en ik zat er ook goed recht op.Alleen kreeg hij daar helaas drukplekken van.Volgens de zadelmaker door het verkeerd aansingelen en dat zou kunnen want de eerste 3 keer dat ik ermee reed had ie er geen last van.Maar goed,ik wil een zadelpasservice laten komen aan huis maar wil me eerst graag een beetje orienteren welke zadels een beetje hetzelfde type als de euroriding diamant hebben en prijs/kwaliteit verhouding zeg maar.Alvast bedankt!

Jeanneee_

Re: Welk soort dressuurzadel voor paard met holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:42

Kentaur Penelopa heeft ook vrij dikke kussens voor paarden met diepe/holle rug.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:43

Ik heb op mijn paard een hulsebos en een wintec isabell werth liggen.Hij heeft ook een soort badkuip rug.
Paar weken geleden heb ik Arno Brandt laten komen om een zadel aan te laten meten,ik weet niet of je een nieuw zadel zoekt?
De AB zadels zitten nieuw zo rond de 1500 euro en je hebt keuze uit een paar verschillende zittingen en wrongen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 12:53

Helaas ben ik niet zo rijk nog haha,dus ik zoek een tweedehands.Ligt de wintec isabell werth goed op jouw paard? ik had namelijk al het idee dat die op de mijne ook wel zou kunnen passen.

Thx Jeannee: ik ga even naar de kentaur penelopa kijken

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:14

Hulsebos WB4 is ook een fijne, die heb ik op mijn paard liggen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 13:23

Thx,mijn voorkeur gaat uit op dit moment naar de wintec IW,ook omdat die lekker licht zijn.Maar even kijken of ik die ergens kan passen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:30

De Isabell ligt eigenlijk alleen goed op paarden met een iets holle rug,de boom is namelijk ietsjes rond.

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:48

Ook de Rosner Amerika (dressuur) heb ik vaker goed op een paard met een holle rug zien liggen! Die zijn ook in een lage/middel prijsklasse

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:53

Je zou een tweedehands Zaldi kunnen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:36

Elisa2 schreef:
Thx,mijn voorkeur gaat uit op dit moment naar de wintec IW,ook omdat die lekker licht zijn.Maar even kijken of ik die ergens kan passen.

Heeft jouw paard ook een korte rug? (wat je vaak ziet in combi met holle rug).
Dan is een Wintec namelijk niet geschikt en geeft te veel drukking op de lendenen.

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:37

mijn ervaring met wintec zadels bij paarden met een holle rug is juist negatief, wintec heeft vrij platte kussens.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:59

Hier ook een paard met holle rug.
Sinds kort heb ik een Bates Caprilli dressuur - volledig aangepast door een MSFC aan zijn model - te meer omdat hij bovendien assymetrisch is.
Dat is het voordeel van dit zadel: de extra toegevoegde panelen zijn verwijderbaar. Mocht zijn bespiering rechts toch nog toenemen, kunnen ze uit het zadel gehaald worden.
Andere optie die ik had was een Wintec 500 dressuur (ook aangepast met boom en panels).
Ik wilde zeker een Thorowgood geprobeerd hebben, maar die lag absoluut niet goed op mijn paard.
Passen en uitproberen zonder vooroordelen dus...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:36

Prestige heeft een wat ronde boom. Een paar modellen zijn zeer geschikt voor een weke rug. :)

Dat is precies de reden waarom Prestige niet (meer) op mijn paarden past. Ze hebben een zeer rechte rug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:36

Thx allemaal! Mijn paard heeft inderdaad een iets holle en korte rug,ik heb nu een wintec isabell werth besteld.Ik zag dat die een andere pasvorm had dan de normale wintec.Als ie niet lekker ligt dan verkoop ik hem weer.Maar hopelijk past ie straks ook op mijn jonge paard met een rechte rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:35

Had je mijn post niet gelezen?
Dat zadel heeft uitstekende kussens die op de lendenen gaan drukken bij een korte rug.
Heb je het zadel besteld zonder 'm op je paard te passen en er mee te rijden?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:19

Wintec brugt ook snel, voor mijn pony was het absoluut niet geschikt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:39

JoviBan schreef:
Had je mijn post niet gelezen?
Dat zadel heeft uitstekende kussens die op de lendenen gaan drukken bij een korte rug.
Heb je het zadel besteld zonder 'm op je paard te passen en er mee te rijden?

Nee ik las jouw post pas daarna,maar het zadel wat ik nu heb ligt ook te ver naar achter en drukt op de lendenen.Daarom heb ik dit zadel besteld,en als het niet past dan verkoop ik het weer en zoek ik verder.