LG Zaum (Glucksrad) - twijfel over hoogte neusriem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

LG Zaum (Glucksrad) - twijfel over hoogte neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 11:07

Hallo allemaal,

Sinds 15 maart hebben wij de geweldige fjord Cos aan ons gezin toegevoegd. Hij is onlangs (17 mei) 4 jaar geworden, vorig jaar bij de fokker licht zadelmak gemaakt en vervolgens de hele winter het land weer opgegaan. Bij de fokker is een ongebroken trens gebruikt en ik heb deze ook gekocht (ik wilde niet teveel veranderingen in 1 keer en dit kende hij) en hem hier nu ook een keer of 10 mee gereden maar mijn doel is om bitloos met hem verder te gaan. Na veel informatie vergaren/uitpluizen en ervaringen uitwisselen heb ik voor het glucksrad gekozen.

Vandaag heb ik deze in het hoofdstel passend gemaakt maar ik twijfel over de hoogte van de neusriem. De neusriem ligt nu nog exact op het bredere stuk van het neusbot en direct eronder begint het smaller te worden, kan ik de neusriem zo laten zitten of toch liever 1 gaatje hoger? Graag jullie advies :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoefde Cos niet te overtuigen van de voordelen van bitloos :')
http://i274.photobucket.com/albums/jj24 ... 2/3-82.jpg
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 24-05-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet, er mogen max. twee foto's geplaatst.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: LG Zaum (Glucksrad) - twijfel over hoogte neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:28

Ik verplaats dit topic van NA naar HAR.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:31

mij lijkt het goed zo,
ik heb totaal geen kennis over dat systeem maar de hoogte hangt af van de botten geloof ik?
ik denk als je het hoger hangt dat je wrijvingsplekjes gaat krijgen op het bot langs het hoofd, dat nu net boven de ring zit?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:05

Bevestig het glücksrad goed aanliggend; niet zo strak dat het onaangenaam voor je paard wordt, maar zodanig dat het niet heen en weer kan schuiven over het hoofd. Er moet een vinger tussen kunnen.
Als je het hoofd van je paard vanaf de zijkant bekijkt, dan hoort het wieltje ongeveer op het midden van het hoofd te liggen.
Het mag niet naar voren of naar achteren verschuiven, dus moeten de neus- en kinriem correct vastgegespt zijn.
Bij erg gevoelige paarden kun je de neusriem beter iets hoger leggen en bij tamelijk ongevoelige paarden een beetje lager op de neus, maar beslist niet beneden het harde neusbot.

Hij lijkt goed te liggen, hij moet niet tegen de jukbeenderen aankomen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 12:08

dank jullie.... :)

@josie - die tekst met foto's had ik uitgeprint en al bij de hand toen ik het aan het ompassen was ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:03

Ik denk.. dat hij wel op de goede hoogte hangt, maar dat het riempje op de neus 1 gaatje langer mag, en dan je kinriempje een gaatje korter, zodat hij iets naar achter komt te liggen..?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 09:00

daar zou ik nog naar kunnen kijken, ik had nl. juist het neusriempje een gaatje strakker gedaan zodat het mooi aansluit en goed op deze plek ligt (niet afzakt, hoewel er nog wel een vinger tussen kan)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:28

ik denk dat de hoogte wel goed zit.
Heb dit systeem ook en denk niet dat ie veel hoger komt.
het rad mag niet tegen de jukbeenderen aan komen. Ook niet als je tijdens het rijden aan de teugels "trekt".

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 18:01

dank je! Hoe ervaar jij het met rijden?
Ons dochtertje (van 5) heeft het al uitgeprobeerd en merkte geen verschil zo vertelde ze mij wijs...kan niet wachten om het zelf uit te proberen...

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:28

mijn pony reageert er beter op dan het kaakgekruiste systeem.
De aanleuning is stukken minder, maar dat kan ook aan mn pony liggen aangezien ze t gewoon moeilijk vind en niet goed kan (lichamelijk). Gebruik hem dus nu alleen voor buitenritjes en vind t echt super. t stuur zit dr op en de rem ook, meer heb je dan eigenlijk niet nodig.
Mijn jaarling wil ik waarschijnlijk over een paar jaar ook met dit systeem gaan (in)rijden.

puck219

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:31

Ik denk dat ik het met Dabo een ben, hij hoort iets meer naar achter :D verder lijkt hij me prima zitten, want het rad zelf mag echt niet tegen je jukbeenderen aan komen.