Ik kan (ook naar aanleiding van verschillende topics, en verschillende verhalen op sites van ruitersportzaken) geen duidelijkheid vinden wat nou precies het verschil is tussen de tango en de allegro. Ik heb een KN Sympfonie voor een week gebruikt maar vondt de zit toch wat te plat. De Tango en de allegro schijnen een diepere zit te hebben.
Ik zoek een zadel met een diepe zit, voldoende wrong (die van de Sympfonie was fijn), die mij niet naar voren zet (wat de sympfonie wel wat deed).
Wat zijn de verschillen en jullie ervaringen met deze twee zadels? En welke adviseren jullie mij?
De wrongen zijn volgens mij een stuk dikker dan die van de Symphonie (ik heb een Symphonie en die wrongen vind ik zelf precies goed- die van de andere 2 zijn me té)
Ik heb 2 allegro's deze hebben een diepere zit! ietsje meer wrong maar dat scheelt niet veel. Fijn zadel past op veel paarden! De tango heeft volgens mij ander singel systeem door het onderste zweetblad heen. en meer wrong dacht ik zo.
bedankt voor de reacties, de tango heeft idd een ander singelsysteem.
Sannah
Geplaatst: 25-05-10 20:55
De Tango heeft een nog diepere zit en iets meer wrong dan de Allegro. Ik vond de Allegro niet zo diep zitten hoor. En het singelsysteem is inderdaad anders.
Caline
Geplaatst: 31-05-10 13:11
De symphonie is het basismodel en sinds 30 jaar geleden is hier niets aan veranderd.
Daaruit is de allegro gekomen met de iets diepere zit en stevigere wrongen. Ook aan de achterkant van het been heb je meer steun. Verder weinig verschil.
Daarna is de Tango gekomen. Nog diepere zit en stevigere wrongen, ander singelsysteem waardoor het op vrijwel elk paard goed ligt. Kunt hem op de drie punten vast maken zeg. Ook zit er in het zadel voor de dames een slim idee waardoor pijn aan de ..... niet meer is. Een zachter gedeelte zeg maar.
Ik heb op mijn merrie de allegro gehad. Op mijn ruin de tango geprobeert, maar uiteindelijk de symfonie gekocht Dus ik heb ervaring met alle drie
De allegro vond ik het lekkerste zitten, wat meer wrong dan de symfonie, maar niet dwingend. Een lekker zachte zit en een goed zadel. Deze lag echter niet goed op mijn ruin... Dus toen de tango geprobeert, deze was veel meer gedwongen qua zit. Als je dat prettig vindt is het een top zadel, een beetje a la prestige. Maar voor mij was het helemaal niks Ik kreeg last van mijn bekken erin. Dus heb ik nu de symfonie gekocht voor mijn ruin, die heb ik nu ruim anderhalf jaar. Hij zit wat minder lekker dan de allegro, maar zeker niet verkeerd in vergelijking met andere zadels