Van zadel met boom naar boomloos: ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Van zadel met boom naar boomloos: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:05

Allereerst al excuses, mocht dit verkeerd staan!

Mijn interesse gaat steeds meer uit naar boomloos rijden.
De London dresuur en Lexington dresuur vind ik erg mooi. Hoe hebben jullie de overstap naar boomloos aangepast?
Heb zelf een Wintec met tig verschillende dekjes ( :o ) maar ik zag op boomloosrijden.nl weer hele andere pads voor de zadels.
Hoe zit het met al die inlages etc?

Ik ben gewoon erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:58

Ik ben ruim twee maanden geleden met mijn verzorg-Fries overgestapt van een veelzijdigheidszadel naar een boomloos zadel. Ik moet er eerlijk bij zeggen; bij het oude zadel is nooit een zadelmaker aan te pas gekomen..
Het eerste wat ik opmerkte is dat mijn paard niet meteen in de Friezenpose gaat wanneer ik opstijg (nek pal omhoog, hoofd in de lucht), maar ze blijft gewoon superrustig ontspannen.
Ik heb een dekje erbij gekocht met inlages waar je duidelijk ook de ruggenwervel vrij mee kan zien liggen.
Het enige probleem; een boomloos zadel schuift meer met opstijgen en daarom moet je toch al snel een anti-slip matje oid kopen wat mij weer een beetje in strijd lijkt met het vrijleggen van de ruggengraat en het paard moet echt heel erg langzaam en verzameld lopen in galop of het lukt mij echt met geen mogelijkheid om te blijven zitten in de galop. Gezien de omstandigheden dat ik altijd buiten rijdt; het hier heuvelachtig is en dat het paard al wat ouder is, doe ik daarom meestal maar de verlichte zit aannemen in de galop maar dat deed ik voorheen ook wel met het oude zadel, ik krijg al snel last van mijn rug anders.
Dus: het paard reageerde supergoed op het boomloze zadel, ze is veel meer en constant ontspannen behalve wanneer ik "door wil zitten" in de galop, ze loopt veel vrijer in de rug, lekker laag met het hoofd en geniet zichtbaar meer van onze bosritten dan voorheen. Ik wou dat ik dit veel eerder had gedaan!
Wel jammer is dat ik de dekjes die ik voor mijn oude zadel had, nu niet meer gebruik. Het kán wel, maar het lijkt me ook weer in strijd met het hele concept van de rug vrijleggen dmv inlages, want dat werkt natuurlijk niet meer als je er een dekje onder gaat leggen.. Ik moet me hier nog iets meer in gaan verdiepen want op dit moment rijd ik dus alleen met een anti slip-matje met luchtgaten erin wat dus niet echt extra zweet, maar dan nog; en dan komt de pad met die inlages, wat van de onderkant met bont is afgewerkt en dan komt het zadel; ook met bont afgewerkt aan de onderkant. Verder dus geen speciale zweetopnemers ofzo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:30

Ik rijd sinds een paar weken ook boomloos op mijn IJslander. Het boomzadel dat ik had zat bij de koop in, dit is een ouderwets zadel met stegen. Van de stegen had hij volgens de zadelmaker niet echt last omdat ze flexibel waren maar op aanraden van de sportmasseur ben ik gestopt om het boomzadel te gebruiken. Mijn paard heeft een spierprobleem en de stegen duwden net op het aanhechtpunt van de pijnlijke spiergroep.

Dus ja, geen zadel. Tijdje met sjabrakje + singel gereden maar voor de lange termijn is dat geen oplossing. Dus er kwam een tweedehands boomloosje. Ben er op zich wel tevreden over, ook al is ook dit zadel aan de voorkant te lang (aan de achterkant niet gelukkig) Mijn paard is overbouwd waardoor echt elk zadel schuift, en heeft weinig plek. Niet omdat zijn rug zo kort is maar omdat hij hele grote schouderbladen heeft :7 Ik merk weinig verschil aan hem of ik nou met het boomloze dingetje of helemaal zonder zadel rijd, wel merk ik dat ik zelf in tölt veel fijner op het boomloosje zit. Terwijl ik in draf fijner zit zonder zadel. Verder maakt het niet zo uit, mijn paard zit heel comfortabel en stevig. Durf alleen met de boomloos niet goed met beugels te rijden (lichtrijden en verlichte zit), ik heb toch het idee dat de druk minder goed verdeeld wordt.