Ervaringen zadelonderlegger memory foam???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barkruk

Ervaringen zadelonderlegger memory foam???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 11:42

Hallo,
Ik was gisteren bij de ruitersportzaak en daar zag ik zadelonderleggers van Memory Foam (in dit geval van het merk Horse Pro). Het geheel leek me nogal stug, maar aan de andere kant sprak het "vormen naar de vorm van paard en zadel" me wel weer aan.
Nu wil ik graag weten of iemand ervaring heeft met die dingen. En ook: Zijn er meer merken die zo'n ding verkopen? Gebruik je best helemaal geen dekje meer ertussen voor het beste resultaat?
Dus graag meningen/ervaringen en waarop je dat baseert :D
Alvast bedankt voor het reageren!
Gr, Barkruk

x_Milou

Re: Ervaringen zadelonderlegger memory foam???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:20

Wij hebben er eentje van Pro Lite, gewoon zo'n half-pad, fijn ding :D Verdeelt de druk goed en zakt niet in op de plekken waar je hem nodig heeft, wat een gelpad wel doet.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:28

Ik heb een Indra Bodygard pad http://www.indrahorse.com/bodyguard.html
hij ligt onder het zadel en op het shabrak. Het is natuurlijk beter als je zadel goed ligt zonder opvulling. Ik ging hem gebruiken nadat mijn paard een tijd had stil gestaan door een blessure. Daarna was ze toch wel teruggevallen in bespiering en paste haar zadel niet meer goed. Eerst had ik een smaller zadel er bij gekocht waar ze snel uit was gegroeid. Nu zijn we weer een tijd aan het werk en komt de bespiering weer terug. Het is dus echt een tijdelijke oplossing, maar telkens een nieuw zadel wordt ook begrotelijk.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:21

Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee, maar ik stel me wel een paar vragen...
Ik zie namelijk niet in hoe memory foam zich kan aanpassen aan de voortdurend bewegende paardenrug? Pak voor de gein zo'n pad vast en druk je vinger er eens in, en kijk dan maar hoe lang het duurt eer je afdruk verdwenen is. Hoe kan zoiets dan werken op een paardenrug?

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 10:51

Precious20 schreef:
Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee, maar ik stel me wel een paar vragen...
Ik zie namelijk niet in hoe memory foam zich kan aanpassen aan de voortdurend bewegende paardenrug? Pak voor de gein zo'n pad vast en druk je vinger er eens in, en kijk dan maar hoe lang het duurt eer je afdruk verdwenen is. Hoe kan zoiets dan werken op een paardenrug?

Vind ik wel een goede vraag. Misschien kunnen we eens 1 van de fabrikanten mailen hierover (of misschien zit er een fabrikant op bokt).

Kanttekening hierbij vind ik wel: een normaal zadel past zich ook niet continu aan aan de paardenrug ivm de stugheid van een zadel. Dus dan zou het memory foam pad volgens mij meer ervoor zorgen dat een niet super passend zadel juist wel past.
Ik vraag me bijvoorbeeld ook af wat nou beter zal zijn of lekkerder zal zitten voor een paard. Zo'n foam pad of een gelpad....

Myca

Re: Ervaringen zadelonderlegger memory foam???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:17

Ik denk dat een foam pad wel sneller terug-veert als een gelpad en dus aangenamer voor het paard is.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:07

Barkruk: inderdaad, een gewoon zadel past zich ook niet zo snel aan aan de paardenrug. Daarom heb ik destijds ook voor een luchtgevuld zadel gekozen. Maar goed, dat is een andere discussie ;)

Myca: ik heb hier een gelpad liggen en die veert aanzienlijk sneller terug in haar oorspronkelijke vorm als die ene foam pad die ik toen in mijn handen had.

Misschien een domme veronderstelling maar ik ga er vanuit dat een paard liever niets extra's onder zijn zadel heeft liggen, want meestal beïnvloedt dit de pasvorm van het zadel in negatieve zin. Maar goed, soms kan je eenmaal niet anders. En dan denk ik dat een wollen sjabrak fijner is. Ik geloof dat BIT ooit een test heeft gedaan met verschillende soorten onderleggers. Het bontje kwam er het beste uit qua drukverdeling (en heeft bovendien warmteregulierende eigenschappen), daarna kwam een gelpad.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:51

Precious20: Natuurlijk is het het allerbest als je zadel gewoon zonder toeters en bellen goed op het paard ligt.
Maar er zijn best situaties denkbaar waarin je tijdelijk toch wat anders moet (bijv. spierafbraak of na/bij een dracht).
Ik heb inderdaad ook gelezen dat een lamswollen bontje het best is m.b.t. de drukverdeling.
Qua warmteregulering weet ik het niet, ik heb n..l ook een bontje en daar zweet mijn paard toch behoorlijk onder.
Ik denk overigens ook dat er veel verschil tussen de verschillende foampads zit. Ik heb er ook een merkloze, die is minder fijn, meer puddingachtig.
Je hebt ook nog luchtgevulde onderleggers, daar heb ik geen ervaring mee.