Effect van een lage neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Effect van een lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 13:57

Hoi iedereen,

ik was laatst een beetje aan het nadenken over wat voor dingetjes ik zou
kunnen doen om het makkelijker te maken om Yesta buiten goed in te kunnen
houden. Ze gaat er niet vandoor, absoluut niet, maar ze gaan gewoon zo hard :')
en je moet gewoon constant inhouden en kneepjes geven enzo. En dan is niet
zo leuk, en je krijgt vette kramp in je armen :=

maargoed, ik dacht eerst over een martingaal, maar ze gooit niet persé haar hoofd
in de lucht ofzo, ze duwd eerder der neus voor zich uit en gaat gewoon hard.
En toen dacht ik na over een mexicaanse neusriem, maar ik hoorde gister in de
ruitersport zaak dat die best wel scherp in werkte enzo en dat ze het idee had
dat dat een beetje overdreven zou zijn. Dus ja, dat is het nou ook niet helemaal.

nougoed, uiteindelijk kwam ik terecht op een lage neusriem ipv een gecomineerde.
het was volgens de ruitersport zaak mevrouw een manier om je paard wat rustiger te
krijgen in het hoofd, het had bij haar paard goed gewerkt, en het bit werkt gewoon wat
beter. Omdat er geen sper-riem aan zit krijgt dat paard niet zo'n knellend gevoel
in zijn mond.

Nou dit klonk ideaal en ik krijg dinsdag van die zelfde mevrouw een martingaal en een
lage neusriem te leen. Even uitproberen allemaal :j

Maar wat ik me afvroeg was, hebben jullie ervaring met een lage neusriem?
En werkt dat inderdaad zo?

Groetjes!

leeneliefje

Re: Effect van een lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 15:41

niemand? :o?

weet niemand het, of is dit een hele domme vraag :roll:

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:55

Als jij kramp in je armen krijgt, stel je dan voor wat voor gevoel zij in haar mond moet hebben. ;) Je kunt natuurlijk altijd een martingaal of lage neusriem proberen, maar ik betwijfel of het gaat werken. Dit is een probleem van gebrek aan gehoorzaamheid. Ze moet op jou leren wachten. Luistert ze in de bak wel goed? Anders kun je daar misschien eerst aan werken, veel overgangen rijden en zorgen dat ze op jou wacht. Waarschijnlijk wordt het ook wel iets beter als je heel veel buitenritten maakt, maar dan moet je toch bijna elke dag denk ik wel met haar op stap. In het begin kun je haar al voor de buitenrit flink moe maken en pas weer naar huis gaan als ze zich goed laat rijden, dan wordt ze vanzelf minder enthousiast. :+ Verder is het een lastig probleem, sommige pony's zijn nou eenmaal veel drammeriger dan andere. Ik had zonder in je profiel te kijken al geraden dat ze een Fjord is. :')

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 15:59

haha oke. nou met 'gewoon' rijden dendert ze af en toe door mijn hand heen. maar niet heel vaak ofzo. En ja het is een fjord ja, en dat laat ze buiten wel merken. Dan is ze echt sterk. :')

maargoed, ik kan haar ook niet gewoon heel hard laten gaan, en met mijn zit terug rijden is ook niet echt mogelijk ofzo, buiten niet iig :+ dusss. ja die kramp en mijn armen en waarschijnlijk in haar mond is heel vervelend maar niet echt wat aan te doen ofzo!

hmm ja. nouja ik zal kijken, ik probeer ze allebei gewoon even uit!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:13

leeneliefje schreef:
maargoed, ik kan haar ook niet gewoon heel hard laten gaan,

Nee? Die neiging zou ik namelijk wel krijgen, maar daar moet de omgeving zich wel voor lenen. Als je bijvoorbeeld een paar kilometer zandpad voor je hebt of een mooie zandverstuiving is dat misschien een manier om het gedram er uit te krijgen. Zweepje meenemen en als ze er zat van is nog een poosje flink naar voren rijden zodat ze maar wat graag terug wil komen. Misschien valt het kwartje dan. Nooit aan beginnen natuurlijk als je niet zeker genoeg van jezelf bent of als je niet genoeg ruimte hebt! In de bak kun je dit trouwens ook doen en dat is waarschijnlijk een beter advies. Als ze door je hand heen loopt niet blijven trekken maar fel voorwaarts rijden en even langer doorgaan dan ze zelf prettig vindt. Jaren geleden alweer heb ik een poosje op een drammerige pony gereden en met die methode was het snel gedaan met het gedram.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 16:15

hmmm daar zeg je eigenlijk ook weer wat.
maar eigenlijk is de omgeving er idd niet zo geschikt voor :n
drukke autowegen en korte paden.
maar opzich kan ik dat in de wei wel doen! (hebben geen bak ;p)
maar dan heb ik het idee dat ze gewoon 1.5 door kan blijven denderen, want ze is echt bijna niet moe te krijgen :+

bedant trouwens voor je advies! +:)+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:28

Ok, dan moet je het dus zeker niet tijdens een buitenrit doen! In de wei kan natuurlijk wel. Misschien kun je haar van tevoren aan de longeerlijn al een beetje moe maken, anders ben jij straks als eerste moe haha. ;) Met wat geluk word je straks ook wel geholpen door het weer want als het warm is hebben de meeste pony's sowieso al minder puf. Als ze een beetje moe is kun je dat handig gebruiken om de (schijn)overgangen extra te oefenen. Niet vergeten veel te belonen als ze meteen braaf terugkomt! Het gaat erom dat ze doorkrijgt dat het veel lekkerder loopt als ze het bepalen van het tempo aan jou overlaat. Verder proberen toch je handen zoveel mogelijk te ontspannen. Ik weet dat het lastig is, maar bedenk goed dat je het met trekken altijd verliest.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 16:37

Oke, nou je uitleg heeft zeker de boel wel opgehelderd! Maar ik heb niet echt het idee dat Yesta door heeft dat het stout is wat ze doet. Het is ook niet dat ze heet is, helemaal niet, ze heeft gewoon een vlug tempo. Als ik bijvoorbeeld tijdens buitenrijden gebelt ofzo word dan hebben ik haar in een paar seconden in stap of gewoon halt. Maar het is eigenlijk alleen in draf dat ze gewoon óf hard draaft, óf gewoon niet. Ze kan niet een rustig drafje doen :+

maar die tips ga ik zeker even proberen.
En denk je echt niet dat een neusriem een beetje zal helpen?
Ik weet dat het alleen symthomen bestrijding is en niet het probleem zelf aanpakt, maar ik wil gewoon in de vakantie lekker buitenrijden zonder helse pijn in mijn arm :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:21

leeneliefje schreef:
Oke, nou je uitleg heeft zeker de boel wel opgehelderd! Maar ik heb niet echt het idee dat Yesta door heeft dat het stout is wat ze doet. Het is ook niet dat ze heet is, helemaal niet, ze heeft gewoon een vlug tempo. Als ik bijvoorbeeld tijdens buitenrijden gebelt ofzo word dan hebben ik haar in een paar seconden in stap of gewoon halt. Maar het is eigenlijk alleen in draf dat ze gewoon óf hard draaft, óf gewoon niet. Ze kan niet een rustig drafje doen :+

Waarschijnlijk is dat dan het tempo waarin ze zelf het prettigst loopt, maar jammer genoeg is dat dus niet het tempo dat jij het fijnste vindt. Draaft ze als je in de wei aan het rijden bent ook zo vlug? Je kunt best een beetje afwisselen in tempo, dus af en toe 'jouw' tempo en af en toe 'haar' tempo. Als je 'haar' tempo draaft moet je dan dus niet blijven trekken, maar wel licht contact blijven houden. Kunnen je armen ook een beetje bijkomen. ;) In plaats van te proberen haar de hele tijd rustig te laten lopen kun je beter een beetje afwisselen en je er op concentreren dat ze echt langzamer gaat als je daar om vraagt. Blijft ze drammen als je langzamer wilt draven dan kun je ook eens proberen om dan halt te houden (aangezien je zegt dat dat wel lukt) en daarna weer heel rustig wegdraven. Zodra ze begint te drammen weer halthouden. Steeds halthouden en weer wegdraven kost veel energie en met een beetje geluk bedenkt ze dan dat langzamer draven toch minder vervelend is dan steeds te moeten stoppen. Het zijn voorbeelden van trucjes en je moet gewoon proberen wat het beste werkt. Het belangrijkste is dat je zeker weet dat ze begrijpt wat je bedoelt en dat je iets anders doet dan terugtrekken als ze begint te drammen. Dat 'iets' kan van alles zijn, bijvoorbeeld extra voorwaarts of juist terug, als ze maar niet haar zin krijgt. Wie niet sterk is moet slim zijn. ;)

leeneliefje schreef:
maar die tips ga ik zeker even proberen.
En denk je echt niet dat een neusriem een beetje zal helpen?
Ik weet dat het alleen symthomen bestrijding is en niet het probleem zelf aanpakt, maar ik wil gewoon in de vakantie lekker buitenrijden zonder helse pijn in mijn arm :+

Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig of niet zal helpen, maar als je van buitenrijden een gewoonte maakt (je kunt bijvoorbeeld ook eerst in de wei rijden en 'buiten' uitstappen) denk ik wel dat ze vanzelf rustiger wordt omdat het gewoon minder bijzonder wordt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:57

Oke bedankt!
Uitstappen doe ik sws altijd het pad af.
is gewoon de uitrit maar is best wel lang! :j
langs koeien enzo. haha. dat vind ze niet eng
omdat ze dat gewent is!
Dus idd, ik ga lekker veel buitenrijden dan,
ben bijna klaar met examens dus het ik lekker de tijd!

Yesta doet het overgens het meest als er andere paarden bij zijn! Ze wil niet perse inhalen, maar gewoon heeeel kort erop lopen :')

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:14

Pas op met een lage neusriem, deze is niet zo vriendelijk hij geeft namelijk druk op het flexibele en zeer gevoelige gedeelte van de neus.

Ook in het bos/buiten overgangen gaan rijden. Loopt ze onder je uit terug naar stap. Stapt ze braaf, weer aandraven, gaat ze weer te hard weer terug in tempo. Constant kneepjes geven heeft geen zin, je krijgt er alleen maar zelf zere armen van.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 22:16

oke! Ik dacht dat het juist fijner voor een paard was omdat het dan wat stiller in de mond licht. Je ziet ze best vaak bij jonge paarden toch? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:35

Er loopt al een topic over hoe de lage neusriem werkt, ik zou zeggen: gebruik de zoekfunctie eens voordat je zelf wat opent.

Verder denk ik dat je meer gebaat bent bij de hulp van een goede instructeur en een osteopaat en/of sportmasseur dan bij ander harnachement...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:44

interessant topic hoor, laat je even weten hoe het gaat met zo'n lage neusriem?
ik heb ook zo'n drammer. In de bak gaat het meestal prima, maar buiten gaat haar kop erop, en wil ze alleen maar hard. (overigens heb ik geen fjord). martingaal heb ik al, maar dat helpt weinig.
Ik heb ook af en toe armen als een bodybuilder, dat rijdt heel vervelend. soms denk ik er wel over om maar eens een slof te proberen om haar hoofd wat laag te houden. Ik weet niet of dat de oplossing is, en ik hou er niet zo van. Maar zo rijden is ook niet fijn... en aangezien onze carriere toch voornamelijk in het bos ligt, wil ik dat toch zo aangenaam mogelijk zien te krijgen.

veel succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:46

Schangah schreef:
Pas op met een lage neusriem, deze is niet zo vriendelijk hij geeft namelijk druk op het flexibele en zeer gevoelige gedeelte van de neus.

Ook in het bos/buiten overgangen gaan rijden. Loopt ze onder je uit terug naar stap. Stapt ze braaf, weer aandraven, gaat ze weer te hard weer terug in tempo. Constant kneepjes geven heeft geen zin, je krijgt er alleen maar zelf zere armen van.

Dit is trouwens echt volslagen kolder. Als ruiter kun je met de neusriem pas druk geven als je de teugels eraan vast knoopt. De enige die bij normaal gebruik druk kan geven op de neusriem is het paard, door de mond open te doen. Als je de neusriem normaal vastmaakt, en een lage neusriem hoort net wat losser dan een sperriem, moet het paard met een hele hevige ruk ineens zijn mond opensperren. Als hij die behoefte heeft moet je echt eens gaan nadenken waarom dat dan is...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 00:35

hmm oke. ingewikkeld allemaal weer :+

maargoed, ik ga eerst eens die neusriem/martingaal uitproberen :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:05

Suus ging eerst ook heel hard, vooral als we naar de kant opgingen van de stal! _O-

Maar dan draai ik haar terug waar we vandaan kwamen.
En dan draaf ik aan.
Gaat ze weer harder dan ga je weer terug.
Na een x of 4/5 hebben ze door dat als ze zacht gaan mogen ze wel.
Maar als ze hard gaan moeten ze terug,

werkt heel handig!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:16

hestejente schreef:
Schangah schreef:

Dit is trouwens echt volslagen kolder. Als ruiter kun je met de neusriem pas druk geven als je de teugels eraan vast knoopt. De enige die bij normaal gebruik druk kan geven op de neusriem is het paard, door de mond open te doen. Als je de neusriem normaal vastmaakt, en een lage neusriem hoort net wat losser dan een sperriem, moet het paard met een hele hevige ruk ineens zijn mond opensperren. Als hij die behoefte heeft moet je echt eens gaan nadenken waarom dat dan is...

Maar het paard wel met het bewegen van zijn mond en dit geen volslagen kolder. De meeste mensen doen deze te strak dicht. Ik zou als ik jou was maar eens goed kijken waar de neusriem nu op ligt. Op een zeer gevoelige plek op de neus.
Kijk maar eens naar de uitleg van het hoofdstel van micklem en de schedel van een paard.

Onderstaand een stuk over de werking van lage neusriemen.
Foto's kreeg ik niet meer over. Het hele stuk is te vinden op http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/Ademhaling_en_neusriem.pdf

Ademhaling en neusriem
Het paard ademt in en uit via de neus. Hij kan niet via zijn mond ademhalen, zoals wij mensen dat wel kunnen. Een stukje anatomie van de neus van het paard.
De neus De neus bevat doorgangswegen (nasal airways) die de lucht van buiten naar de keel leiden. In de neus zitten vitale organen die onder andere zorgen dat de lucht verwarmd, bevochtigd en gefilterd wordt. De openingen van de neusdoorgangen vormen de neusgaten (nostrils). De neusgaten zijn opgebouwd rondom rondlopend stevig kraakbeen. Dit kraakbeen kan uitgerekt worden of opengesperd, om meer lucht binnen te krijgen gedurende arbeid. De linker en rechter neusdoorgangen zijn gescheiden door een reep kraakbeen dat neusseptum genoemd wordt. Ieder neusgat bevat drie tere beenderen, die scheidingswanden (turbinalen) worden genoemd. Deze beenderen zijn overdekt met een dik en zacht slijmvlies. De bovenste (dorsale) en de lagere (ventrale) scheidingswanden zijn lang. Ze liggen opgerold in de vorm van een boekrol en tellen vele gaten, zoals een zeef. Samen met het slijmvlies dragen ze bij aan de nauwkeurigheid van het geurvermogen van het paard, omdat ze een breed oppervlakte beslaan. Het derde been is de ethmo-turbinal. Deze ligt helemaal achterin de neusholte en bestaat uit een groep plaatachtige rolletjes. Het slijmvlies dat deze structuur omkleedt, zit vol met reukzenuwen, die de "geur"boodschappen doorsturen naar de paardenhersenen.
Dit is een doorsnede tekening van het paardenhoofd, welke schematisch weergeeft waarlangs de ademhaling verloopt. Via de twee neusgaten stroomt de lucht door de nasale luchtwegen, door het nasale gedeelte van het slokdarmhoofd dat zich boven en achter het zachte verhemelte bevindt, het strottenhoofd, de luchtpijp en de lager gelegen luchtweg richting de longen. Ook kun je zien waar de inkepingen naast het neusbot (premaxilla) liggen en waar het einde van het harde gedeelte van het neusbot( premaxilla) en het begin van het kraakbeen ligt.
De tekening laat tevens zien hoe de anatomie van de snuit te maken heeft met het systeem van de neusriem met de gekruiste kaakbanden van het bitloze hoofdstel. De neusriem behoort te liggen op het neusbot (premaxilla = uitstekend stukje bot richting neus van de bovenkaak) en de inkepingen daarnaast. Het zachte weefsel is in het zwart aangegeven; de gestippelde vlakken verwijzen naar bot of beenderen. 1. nasale luchtweg; 2. inkepingen naast het neusbot (premaxilla); 3. einde van het harde gedeelte van het neusbot( premaxilla) en begin van het kraakbeen; 4. neusgaten; 5. gebogen rand van het neusbot; 6. het samenkomen van de lippen; 7. onderhaaktand; 8. voorste opening in de kaak voor doorgeleiding zintuigzenuw; 9. lagen; 10. kingroeve; 11. de gekruiste keelband; 12. luchtpijp; 13. zenuwbundel ter hoogte van de schouder (bij beknelling bekend
als het thoracic inlet syndroom); 14. het nasale gedeelte van het slokdarmhoofd dat zich boven en achter het zachte verhemelte bevindt; 15. strottenhoofd; 16. lager gelegen luchtweg.
Ademhalingswegen Het is erg belangrijk dat de ademhalingswegen van het paard geheel vrij blijven van druk of beknelling, en dus dat de neusriem op de juiste plek komt te liggen.
Op de foto hier linksboven geven de zwarte lijnen het "zachte" gedeelte aan, de diepe inhammen naast het smalle stukje neusbrug (de ingangen van de ademhalingswegen, de premaxilla). Hier kan het paard zijn neus in- en uitzetten en het kan hier gaan opzwellen wanneer het paard extra zuurstof nodig heeft (bijvoorbeeld bij (in)spanning). Dit gehele onderste gedeelte van de neus (onder de gele lijn) hoort vrij te blijven, zodat het paard niet geblokkeerd wordt in z'n ademhaling en altijd voldoende zuurstof binnen kan krijgen. Daarnaast is dit onderste gedeelte van de neus erg gevoelig en ook breekbaar, dus daar moeten we gewoon afblijven. De gele lijn geeft aan waar het hele kaakbot overgaat in het smalle neusbot. Hier voel je ook de inhammen naast de neusbrug en waar ze ophouden (aan de bovenkant, op deze foto bij de gele lijn) en dat het neusbot hier wat breder en ook harder is. Dit is het juiste punt voor de ligging van de neusriem en hier is het onmogelijk om de ademhaling te belemmeren. De neusriem op de foto ligt net boven de kraakbeeninhammen, maar mag ook op de gele lijn liggen. De neusriem mag ook hoger liggen dan op deze plek, maar beslist niet lager dan dat harde stukje neusbot bovenaan de kraakbeeninhammen.
Op de foto hier linksonder zie je de neus van een paard met een Cook hoofdstel, met de neusriem op de juiste plek.(Aan de riempjes met ringen aan de zijkant zitten normaal gesproken de teugels aan vast.)
De ligging van de neusriem Het maakt niet uit welk soort hoofdstel je gebruikt; geen enkele neusriem mag lager liggen dan hier aangegeven. Iets hoger kan wel indien je paard of jij zelf dit prettiger vindt. Je paard kan dit bijvoorbeeld aangeven door met zijn hoofd te schudden, of veelvuldig met zijn hoofd langs zijn benen te schuren, of overdreven gevoelig te reageren op de ruiter en dergelijke. Doe dan de neusriem gerust een stukje hoger. Weet wel dat hoe hoger de neusriem ligt, hoe minder gevoelig het neusbot daar is, dus ook dat je paard daarop minder gevoelig kan reageren, maar dat hoeft absoluut geen nadeel te zijn. Zodra de neusriem correct op hoogte ligt, wordt de kinriem aangetrokken en wel iets strakker dan bij de hoofdstel met bit. Er moet een platte vinger passen tussen neus en neusriem. Zo zit de kinriem vast, maar niet aangesnoerd en kan de neusriem niet verschuiven als er druk met een teugel wordt uitgeoefend. Een schuivend hoofdstel geeft ruis, verliest aan inwerking en op den duur kunnen de haren
van de vacht afgeschuurd worden en kunnen schaafwondjes ontstaan. De neusriem zit te los wanneer de bakstukken fiks van het hoofd gaan afstaan wanneer de teugels worden aangenomen.
Ter vergelijk Probeer het eens bij jezelf. Voel met twee vingers langs je neusvleugels naar boven over je neus. Geef op sommige plaatsen wat lichte druk. Je voelt onder andere je neusbotje en ook een zachter gedeelte, waar het ook wat gevoelig is. Als je dit zachte gedeelte zachtjes indrukt, merk je dat je minder lucht inhaleert; wij mensen doen dan automatisch onze mond open om te blijven doorademen, maar een paard kan alleen door de neus ademen en niet via de mond zoals wij. Daarom moet de neus van het paard altijd vrij gehouden worden van elke belemmering dan ook. Sommige topsporters hebben een piepklein plakkertje op hun neus; dit zorgt ervoor dat de neusvleugels beter open blijven staan tijdens flinke inspanning, zodat er een optimale luchttoevoer ontstaat. Nu begrijp je waarschijnlijk wel dat wanneer je de neus van het paard zou belemmeren, dat het paard onvoldoende zuurstof binnen krijgt om optimaal te kunnen presteren.
Er zit natuurlijk nog veel meer aan het verhaal ademhaling vast. De hoofd/halshouding bijvoorbeeld speelt hier ook een zeer belangrijke rol in (hoe dichter het paard zijn neus naar de borst moet houden, hoe meer de ademhaling belemmerd wordt). Maar aangezien dit een vrij technisch en uitgebreid verhaal op zich is en wij ons daar (nog) niet genoeg in verdiept hebben, beperken we ons hier tot de ligging van de neusriem.
De lage neusriemen Bepaalde neusriemen van bithoofdstellen liggen te laag op de neus van het paard, namelijk net boven de mondspleet, zoals bijvoorbeeld de Hannoveraanse neusriem, de Kineton neusriem en de Beugelneusriem. Deze neusriemen liggen dan ook echt op het gevoelige kraakbeen en belemmeren de ademhaling van het paard.
 Hannoveraanse neusriem De Hannoveraanse neusriem is een africhtingsneusriem, speciaal voor jonge paarden die beleerd worden. De neusriem, die onder het bit doorloopt, houdt het bit op zijn plek en voorkomt dat het paard zijn mond opent en zijn tong over het bit heen legt. Bij hevige inspanning kunnen bij paarden de neusgaten wijd open gaan (bijv. lang galopperen); je ziet dan een zwelling van de huid boven de neusgaten ontstaan. Omdat deze neusriem op het zachte (kraakbeen-)gedeelte van de neus ligt, belemmert deze neusriem die zwelling en daarnaast ook de ademhaling.
 Kineton neusriem De Kineton neusriem is nog harder en is bedoeld om het bit op zijn plaats te houden. Ook deze neusriem voorkomt dat het paard zijn mond opent en zijn tong over het bit heen legt. Er zitten halfronde, metalen haken aan die je om het bit legt en aan een speciaal bakstuk vastmaakt. Bij druk op de teugels ontstaat er grote druk op de snuit, waardoor het paard moeilijker kan ademhalen. Het is een hele zware neusriem om je paard "onder controle" te houden, en er wordt geadviseerd om hem alleen als "laatste redmiddel" te
gebruiken.
 Beugelneusriem De beugelneusriem is nòg harder, door de hefboomwerking van de scharen. Het bit ligt bij deze neusriem vrij in de mond, maar zodra het paard z'n mond open doet, komt er enorme druk op de neus door de hefboomwerking en wordt de ademhaling behoorlijk belemmerd. Op de foto zie je alleen de neusriem apart (er hoort dus nog een hoofdstel en bit bij).
Zorg er dus altijd voor dat je neusriem op de juiste hoogte ligt! We benadrukken het nog een keer: lager dan waar de inhammen ophouden, mag niet; hoger mag wel.

hestejente Graag een volgende keer normaal reageren aub. En voordat je dingen gaat beweren eens onderzoek doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:41

Het zou fijn zijn als je discussies in je eigen woorden zou voeren. Ik krijg nu de indruk dat je zelf niet goed weet wat je hier nou hebt gecopypast.

Maar goed. Er horen twee vingers boven elkaar tussen de neusriem en de neusrug te passen. Bij iedere neusriem. Daarnaast hoort de lage neusriem op het neusbot te liggen.

Daarom zei ik ook: BIJ NORMAAL GEBRUIK ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:57

hestejente schreef:
Het zou fijn zijn als je discussies in je eigen woorden zou voeren. Ik krijg nu de indruk dat je zelf niet goed weet wat je hier nou hebt gecopypast.

Maar goed. Er horen twee vingers boven elkaar tussen de neusriem en de neusrug te passen. Bij iedere neusriem. Daarnaast hoort de lage neusriem op het neusbot te liggen.

Daarom zei ik ook: BIJ NORMAAL GEBRUIK ;)

Lijkt me wel, wilde er alleen een duidelijke uitleg bij weergeven.
Blijft een feit dat een duitse of lage neusriem niet zo vriendelijk als iedereen denkt. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om met mensen een discussie te voeren die niet normaal kunnen reageren.
Einde discussie, ik ga niet meer reageren op berichten van je.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:32

vriendelijk of niet, als het effect heeft dan is het toch goed. het paard is ook niet vriendelijk als ze steeds blijft doordrammen.

ik ben van mening dat een lage neusriem niet heel onvriendelijk is. er komt inderdaad geen extra druk op, behalve als het paard zijn mond wil opendoen, en dat willen we niet als we aan het rijden zijn.

bovenstaand gekopieerd stukje komt van de site van bitloos.nl, over het algemeen promoten die geen bitten, en werken die volgens een ander systeem dan TS.