ik was laatst een beetje aan het nadenken over wat voor dingetjes ik zou
kunnen doen om het makkelijker te maken om Yesta buiten goed in te kunnen
houden. Ze gaat er niet vandoor, absoluut niet, maar ze gaan gewoon zo hard

en je moet gewoon constant inhouden en kneepjes geven enzo. En dan is niet
zo leuk, en je krijgt vette kramp in je armen

maargoed, ik dacht eerst over een martingaal, maar ze gooit niet persé haar hoofd
in de lucht ofzo, ze duwd eerder der neus voor zich uit en gaat gewoon hard.
En toen dacht ik na over een mexicaanse neusriem, maar ik hoorde gister in de
ruitersport zaak dat die best wel scherp in werkte enzo en dat ze het idee had
dat dat een beetje overdreven zou zijn. Dus ja, dat is het nou ook niet helemaal.
nougoed, uiteindelijk kwam ik terecht op een lage neusriem ipv een gecomineerde.
het was volgens de ruitersport zaak mevrouw een manier om je paard wat rustiger te
krijgen in het hoofd, het had bij haar paard goed gewerkt, en het bit werkt gewoon wat
beter. Omdat er geen sper-riem aan zit krijgt dat paard niet zo'n knellend gevoel
in zijn mond.
Nou dit klonk ideaal en ik krijg dinsdag van die zelfde mevrouw een martingaal en een
lage neusriem te leen. Even uitproberen allemaal
Maar wat ik me afvroeg was, hebben jullie ervaring met een lage neusriem?
En werkt dat inderdaad zo?
Groetjes!
Je kunt natuurlijk altijd een martingaal of lage neusriem proberen, maar ik betwijfel of het gaat werken. Dit is een probleem van gebrek aan gehoorzaamheid. Ze moet op jou leren wachten. Luistert ze in de bak wel goed? Anders kun je daar misschien eerst aan werken, veel overgangen rijden en zorgen dat ze op jou wacht. Waarschijnlijk wordt het ook wel iets beter als je heel veel buitenritten maakt, maar dan moet je toch bijna elke dag denk ik wel met haar op stap. In het begin kun je haar al voor de buitenrit flink moe maken en pas weer naar huis gaan als ze zich goed laat rijden, dan wordt ze vanzelf minder enthousiast.
Verder is het een lastig probleem, sommige pony's zijn nou eenmaal veel drammeriger dan andere.