Ervaring Wintec (Pro Endurance)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Ervaring Wintec (Pro Endurance)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 13:36

Ik heb juist ontdekt dat mijn zadel te lang is voor mijn fjord, dus moet ik opzoek naar een nieuw. De zadelmaker raadde mij een Massimo of een Wintec aan. Maar ik heb gehoord van ruiters dat de wintec niet zo comfortabel zit?
Nu heb ik wel een Wintec Pro Endurance zien staan, kan iemand uitleg geven uit ervaring hoe en Wintec en eventueel een Pro Endurance zit op langere afstanden?
Mijn fjord is redelijk breed, heeft dit invloed op de zitconditie tijdens het rijden? En is de drukverdeling goed?

Alvast bedankt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:39

Aria_zz schreef:
Ik heb juist ontdekt dat mijn zadel te lang is voor mijn fjord, dus moet ik opzoek naar een nieuw. De zadelmaker raadde mij een Massimo of een Wintec aan. Maar ik heb gehoord van ruiters dat de wintec niet zo comfortabel zit?
Nu heb ik wel een Wintec Pro Endurance zien staan, kan iemand uitleg geven uit ervaring hoe en Wintec en eventueel een Pro Endurance zit op langere afstanden?
Mijn fjord is redelijk breed, heeft dit invloed op de zitconditie tijdens het rijden? En is de drukverdeling goed?

Alvast bedankt.

Ik heb zelf een Wintec omdat dit zo'n beetje het enige zadel is wat normaal op Rano past (heb de Wintec 500 extra wide (XL), veelzijdigheid). Ik vind het zelf super zitten. Een vriendin van me heft er ook een en zij is ook erg tevreden.

Massimozadels zijn prachtig en zitten heerlijk, zijn alleen peperduur... :o

Aria_zz

Re: Ervaring Wintec (Pro Endurance)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 13:49

Bedankt voor je reactie
Ja idd die Massimos zijn super, mijn vader heeft er net een gekocht, ook op mijn paard gelegd, zit super, zou er zo een willen maar echt gewoon heel duur! Als het niet anders kan koop ik er een, maar toch even de andere opties bekijken.
En Blijft het goed zitten op lange afstand?
Wat ik ook nog wou vragen, ik heb een zadel nodig dan naar de vork toe een omhoog gaat, is dat bij jouw zadel zo?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:58

Aria_zz schreef:
Bedankt voor je reactie
Ja idd die Massimos zijn super, mijn vader heeft er net een gekocht, ook op mijn paard gelegd, zit super, zou er zo een willen maar echt gewoon heel duur! Als het niet anders kan koop ik er een, maar toch even de andere opties bekijken.
En Blijft het goed zitten op lange afstand?
Wat ik ook nog wou vragen, ik heb een zadel nodig dan naar de vork toe een omhoog gaat, is dat bij jouw zadel zo?

ik ben er laatst nog 3,5 uur mee onderweg geweest en dat was geen enkel probleem...

Voor de vork...See for yourself:

Afbeelding

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 14:00

Dat ziet er goed uit, misschien kan ik zo eentje eens testen.
Bedankt alle sinds!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:02

Aria_zz schreef:
Dat ziet er goed uit, misschien kan ik zo eentje eens testen.
Bedankt alle sinds!

En het praktische (ik had het zadel net en ben toen naar zee gegaan met het paard) is het onderhoud...Zooooo makkelijk en eenvoudig! En ik vind gewoon dat het zadel er heel erg netjes uitziet :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 14:06

Dat is inderdaat een voordeel. Voor het moment heb ik ook een synthetisch zadel, en dat blijft toch erg handig! Ik ben dus opzoek naar een zadel voor liefst toch de helft van mijn paards leven, want ik heb nu in een jaar al 2 of 3 zadels gehad, en wil nu wat meer uitgeven aan een zadel dat het blijft goed doen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:10

Aria_zz schreef:
Dat is inderdaat een voordeel. Voor het moment heb ik ook een synthetisch zadel, en dat blijft toch erg handig! Ik ben dus opzoek naar een zadel voor liefst toch de helft van mijn paards leven, want ik heb nu in een jaar al 2 of 3 zadels gehad, en wil nu wat meer uitgeven aan een zadel dat het blijft goed doen.

Mijn vriendin heeft dit zadel nu een goed jaar en heeft er haar friese hengst mee ingereden...Nu moet ik zeggen dat ze uiterst voorzichtig is met haar zadel...maar deze ziet er dan ook nog uit als nieuw!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 14:36

Dat is goed.
Heb je een idee van de lengte van het zadel?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:40

Aria_zz schreef:
Dat is goed.
Heb je een idee van de lengte van het zadel?

Pfff, nee, dat zou ik op moeten meten. Het is een 18 inch die naar mijn mening echt als een goede 18 inch val...De kussens lopen iets verder door en liggen daardoor direct onder de lepel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:39

Wintec vind ik niet geweldig zitten. (ik heb trouwens geen pro enduance gehad, Een normale vzh 500)

Maar denk ook aan het comfort van je paard.

Massimo is niet voor niets een veel gebruikt endurance merk. De kussen zijn breder en mooi zacht(wintec is knoer hard en kun je het beste gelijk opnieuw op laten vullen). Waardoor de druk over een groter oppervlak word verdeelt.
Verder zitten ze heerlijk voor de ruiter.

En daarbij ligt een massimo vaak ook vele male beter op brede paarden dan een wintec (wintec schuift nogal snel)

Massimo betaal je wel wat meer voor. Maar ze zijn ook als goede 2e hands te vinden.
Dus mijn keus zou snel gemaakt zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:48

Anoniem schreef:
wintec is knoer hard en kun je het beste gelijk opnieuw op laten vullen.

Had je met of zonder CAIR?

Anoniem schreef:
En daarbij ligt een massimo vaak ook vele male beter op brede paarden dan een wintec (wintec schuift nogal snel)

Dat probleem heb ik helemaal niet...en heb van alles en nog wat op Rano's rug gepakt... :') De wintec ligt echt goed bij hem :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:48

Adil18 schreef:
Anoniem schreef:
wintec is knoer hard en kun je het beste gelijk opnieuw op laten vullen.

Had je met of zonder CAIR?

Anoniem schreef:

Dat probleem heb ik helemaal niet...en heb van alles en nog wat op Rano's rug gepakt... :') De wintec ligt echt goed bij hem :j

Zonder cair. Dus wol vulling. Maar die is zoo verschrikkelijk hard.

En tsja als er niets anders op jou paard zijn rug past. Dan is het niet anders. Maar doorgaans schuift wintec op ronde paarden

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:27

Anoniem schreef:

En tsja als er niets anders op jou paard zijn rug past. Dan is het niet anders. Maar doorgaans schuift wintec op ronde paarden

Oke, ik heb met CAIR, daar ben ik echt tevreden over...Rano's voordeel is dat hij wel schoft heeft....Hij is gewoon gigantisch breed...En een 18 inch met kamer 36 (minimaal, afhankelijk van merk zadel) die dan niet meteen op zijn schoft ligt...Dat was verdraaid moeilijk te vinden....

maar een zadel hoort niet te schuiven, daar geef ik je gelijk in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:02

Adil18 schreef:
Anoniem schreef:

Oke, ik heb met CAIR, daar ben ik echt tevreden over...Rano's voordeel is dat hij wel schoft heeft....Hij is gewoon gigantisch breed...En een 18 inch met kamer 36 (minimaal, afhankelijk van merk zadel) die dan niet meteen op zijn schoft ligt...Dat was verdraaid moeilijk te vinden....

maar een zadel hoort niet te schuiven, daar geef ik je gelijk in :j

Als hij wel wat schoft heeft gaat het meestal wel. Maar vaak hebben ronde/brede paarden ook geen schoft. Dan past wintec gewoon nooit. Massimo daar in tegen past juist heel goed op ronde paarden zonder schoft. En is in hele brede boommaaten te vergkrijgen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:08

Bedankt voor de reacties! heb ik zeker wat aan!
Met mijn fjord is schuiven natuurlijk een probleem, een schoft dat kennen we hier niet. We hebben de massimo hebben we hier liggen, maar niet van mij, ik ga er nu wel mee gaan rijden, en ja het is een rolls royce he. Ik moet zeggen dat ik een moeilijk achterste heb qua lange ritten, met mijn boomloos gaat dat nog, heb ook een zacht paard, maar ik heb een beetje schrik dat ik met een wintec last krijg.
Ik zal de zadelmaker nog eens aanspreken, moest ik er een kunnen testen zou dat helpen. Maar jullie rijden meer dan een testritje he, dus dan weet ik de probleem gebieden en de echte voordelen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:41

Weet een van jullie of je zo'n boommaat kan laten veranderen van massimo? Ik zie er wel 2e hands staan maar ze zijn allemaal te klein, ik heb een 43-44 nodig, en die komen niet zoveel voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:46

ze kunnen tot 2 maten verbreed worden. Maar laat dit wel door een zeer goede zadelmaker doen(dus geen divoza enz.)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:00

Oke bedankt, de zadelmaker die ik heb laten komen is wel een erg goeie denk ik. Dan zou ik eventueel wel een 2e hand kunnen kopen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:30

Heb nu al even met de Massimo kunnen rijden, ook langere ritjes, voor mijn paardje zit het super, maar voor mij niet zo, ik heb best spierpijn als ik er af kom. Heb er zo mijn twijfels bij. Zal dan toch gaan uitkijken voor een testzadel van wintec.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:57

Aria_zz schreef:
Heb nu al even met de Massimo kunnen rijden, ook langere ritjes, voor mijn paardje zit het super, maar voor mij niet zo, ik heb best spierpijn als ik er af kom. Heb er zo mijn twijfels bij. Zal dan toch gaan uitkijken voor een testzadel van wintec.

Waar heb je dan spierpijn als ik vragen mag...?

Edit: Mijn vriend heeft laatst Rano gereden, ook met mijn Wintec-zadel. Hij is ook zeer tevreden erover. Hij vond persoonlijk het oude koudbloedzadel van Rano nog fijner...Maar daarvan is op mysterieuze wijze de boom ineens doorgebroken... :? En er is niks gek met dit zadel gebeurd... :n

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:26

Spierpijn in mijn bekken. Ik ga nu wel naar de kine al een tijd omdat mijn bekeen aan die kant een beetje scheef staat, dus daar zal het wel mee te maken hebben, misschien dat het zadel mij meer 'recht' duwt. Maar ik had weer het gevoel van, hoe zeg je dat, 'doorzitpijn' te hebben, dus alsof ik nogal, stram is het goede woord niet, maar ja vermoeide spieren-pezen kreeg. Heb dat ook als ik op trektocht ga met western paarden.

Weet je toevallig welk merk dat zadel was? Heel vreemd dat de boom doorbrak, misschien van een breukje in de boom van lang geleden of hout moeheid als dat bestaat ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:31

Ik denk dat het een persoonlijke mening is of je hem lekker vind zitten. Ik vind het persoonlijk geen fijne zadels, ik zit er helemaal niet lekker op. Maar zoals ik al zeg, dat zou je echt zelf moeten uitproberen :)