zit het borsttuig wel goed tijdens slepen van de bak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabjus

zit het borsttuig wel goed tijdens slepen van de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 20:28

Ik vraag me af of het tuig wat ik gebruik goed genoeg is om de bak te slepen. Ik vond het tuig zo drukken voor de schoft en volgens mij zit hij wat te laag op haar borst. Het is een normaal borsttuig die gewoonlijk ook voor de kar wordt gebruikt.
Ik heb alleen het borsttuig en schofttuig gebruikt en niet de singel. De touwen van de sleep heb ik bevestigd aan de strengen waardoor de touwen naar beneden hangen natuurlijk en nu vroeg ik me af of dat niet teveel druk geeft naar beneden toe.
Anders heb je natuurlijk de lamoen die recht naar de wagen leid dus meer horizontale druk. Ik hoop dat iemand mij snapt en mij van informatie kan voorzien.
Kortom hoe doen jullie dat en heb je mischien een foto? Ik wil niet dat ze drukplekken krijgt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:54

Het schoftstuk blijft toch niet zitten zonder singel?
Wel handig om er een strengdragen aan te doen, of zelf te maken, aangezien het e.e.a. wel laag komt te hangen, dan kunnen ze er ook minder snel instappen met alle gevolgen vandien.
Hier kun je foto's vinden van hoe het normaal hoort te zitten bij een paard die voor een wagen loopt: http://www.mencursus.net/index2.htm

Afbeelding
Bron: bokker Dennis

DeHP

Re: zit het borsttuig wel goed tijdens slepen van de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:04

misschien is het handig als je zelf even wat foto's van jouw tuig en optoming plaatst. Dan kunnen we aan de hand van de foto's zeggen wat er evt. verandert kan worden. Ik snap namelijk niet helemaal hoe jij je schoftstuk zonder singel kan gebruiken. \

Mochten de foto's niet lukken, dan kun je als je gaat slepen het beste het volledige tuig gebruiken, met broek en singel en de strengen door de strengophouders halen zodat het allemaal niet te vroeg al naar beneden kan zakken.

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 06:47

Hoi,

bedankt voor het antwoord!!
Ik heb het toch allemaal wel zo ongeveer zitten zoals op de foto. ik dacht dat wat bij de schoft zit het schoftstuk heette. Ik denk mischien nog teveel in dressuurtaal in plaats van "men"taal? Op de foto zie ik ook geen singel zitten toch?
De strengophouder vind ik een goed idee.
Daar kan ik inderdaad ook het volledige tuig voor gebruiken. Ik denk dat ik het borsttuig nog even wat omhoog moet doen zodat het niet teveel op de schouders drukt. Ik zal een foto maken.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 07:42

op de foto zie je ook geen schoftje. Daar wordt alleen het borsttuig gebruikt.
Vat dit niet verkeerd op, maar heb je wel genoeg ervaring met mennen om al zelf bezig te gaan? Ik weet niet of je aan het slepen bent omdat je de bak glad wilt hebben of omdat je hem aan het beleren bent, maar in beide gevallen is het wel belangrijk dat je even iemand met veel verstand van mennen mee laat kijken zodat je je paard niet onnodig belast met slecht zitten tuig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 07:49

Bij groenere pony's doe ik er wel een schoftje op, dan lopen je leidsels wat mooier (heb geen leidselogen op mijn borsttuig zitten, moet ik er nog op laten maken, maar heb deze borst nooit gekocht met deze bedoeling ;) ) en word de broek ook als strengophouder gebruikt.
Bij een ervaren rot in het vak zoals Roos de ik het dus zo omdat het wel lekker makkelijk is.

Schoftje zit op de schoft (dus met singel, anders glijd hij er af), deze riem die je over de hals zie is de halsriem. Benaming is dus best logisch ;).

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 08:17

DeHP schreef:
op de foto zie je ook geen schoftje. Daar wordt alleen het borsttuig gebruikt.
Vat dit niet verkeerd op, maar heb je wel genoeg ervaring met mennen om al zelf bezig te gaan? Ik weet niet of je aan het slepen bent omdat je de bak glad wilt hebben of omdat je hem aan het beleren bent, maar in beide gevallen is het wel belangrijk dat je even iemand met veel verstand van mennen mee laat kijken zodat je je paard niet onnodig belast met slecht zitten tuig.

Hoi,

ik heb wel gemend in het verleden met onze shetlander maar het is een tijdje terug. Maar nog nooit een bak gesleept. Ik vond dat er zoveel druk stond op de halsriem vandaar.

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 08:21

Dennis schreef:
Bij groenere pony's doe ik er wel een schoftje op, dan lopen je leidsels wat mooier (heb geen leidselogen op mijn borsttuig zitten, moet ik er nog op laten maken, maar heb deze borst nooit gekocht met deze bedoeling ;) ) en word de broek ook als strengophouder gebruikt.
Bij een ervaren rot in het vak zoals Roos de ik het dus zo omdat het wel lekker makkelijk is.

Schoftje zit op de schoft (dus met singel, anders glijd hij er af), deze riem die je over de hals zie is de halsriem. Benaming is dus best logisch ;).

Hoi,

Ik heb een borsttuig met leidselogen daarom leek het mij ook wel lekker makkelijk om alleen die te gebruiken. Ik ga hem wat hoger hangen en dan moet het wel goed zijn. Onze pony (ook) Roos is het wel gewend en doet het prima. Maar ja ik ben zelf dressuurruiter dus ik heb me ooit wel verdiept in het optuigen omdat dat wel goed moet, maar de benamingen van de stukken tuig interesseerden mij niet zo vandaar dat ik dat nog weleens verkeerd benoem. Maar benaming is best logisch ja :o

trouwens,

heb jij niet ooit een sulky van mij gekocht en een zadeltje(wintec) geruild? Vanuit Onderdijk?