Beenbeschermers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 17:44

Hoi,
Ik vroeg me af wat jullie van de stelling vinden:

Ik doe altijd beenbeschermers bij mijn paard om, ookal tikt hij niet.

Mijn ene vzpaard heeft altijd beenbeschermers om, maar die tikt heel erg.
Mar mijn andere vzpaard heeft ook altijd beenbeschermers om,
maar die tikt niet. Ik vroeg het een keer aan de eigenaresse waarom hij nou beenbeschermers om had, omdat hij niet tikte. Toen zei ze voor de zekerheid.
Dus ik vroeg me af hoe jullie erover denken.

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:46

Mijn paard tikt ook niet, maar heb ze toch om. Inderdaad ook voor de zekerheid :o

Judass

Re: Beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:48

Mijn pony strijkt achter, dus heb ik achter om en voor voor de zekerheid :P.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:57

Onzin, nergens voor nodig. Dat laagje plastic maakt weinig uit..
Verder word het er alleen maar erg warm en vies onder. Zie er geen nut van.

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:34

ik heb een paardje gedaan die heel erg streek achter, dus heb ik ze daarvoor gebruikt, maar als het niet nodig is zou ik het niet doen, behalve met buitenrijden

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:36

ikke niet vind het ook niet nodig ;)
als je ze nou altijd om hebt als je ze dan een kaar af hebt dat hij niet goed op z'n benen let denk ik ;)

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:36

Nuttig/onnuttig, het is maar hoe je het bekijkt.
Nilan bv. strijkt (duidelijk te zien aan zijn peesbeschermers) dus het is nuttig, maar als je paard niet strijkt vind ik het onnuttig.
Enkel bij springen en/of buitenrit raad ik bescherming aan. ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:38

ik heb ze met springen om en als ik het rondje cross doe in het duin doe ik ze ook om

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:56

Ik vind die stelling niet goed.
Als een paard zichzelf niet beschadigd zie ik het nut er niet van om bescherming om de benen te doen. Net zoals veel mensen dat ook standaard bij hun paard doen als ze in de bak/wei staan. Als ze zichzelf echt beschadigen, dan natuurlijk wel maar anders :n.
Je wilt niet weten hoe vaak het nog vergeten word dat paarden er weer een nacht mee op stal staan en bij veel paarden zie je ook van die lelijke witte strepen op de benen. En het kan schuren en het is warm.
Ik zie het nut er niet van in... een paard heeft van zichzelf (over het algemeen) sterke benen, waarom dan allemaal bescherming om? Dan maak je de benen toch alleen maar zwakker?

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:59

Hmm .. ik zou alleen bij paardjes waarvan je 't echt zeker weet geen beschermers omdoen. Weet je het niet? Dan gewoon een paar keer kijken of er krassen op je beschermers komen ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:59

mijn pony heeft altijd peesbeschermers om met rijden, en met springen achter strijklappen.
gewoon voor de zekerheid, ik wil niet het risico lopen dat als ze weer eens een rare sprong maakt dat ze zichzelf aantikt en kreupel is.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:00

mimeslosydy schreef:
mijn pony heeft altijd peesbeschermers om met rijden, en met springen achter strijklappen.
gewoon voor de zekerheid, ik wil niet het risico lopen dat als ze weer eens een rare sprong maakt dat ze zichzelf aantikt en kreupel is.

Maar dan ben ik wel benieuwd, rij jij ook met cap en een bodyprotector?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:00

Nooit, die van mij hebben ook geen ijzers en ze raken zichzelf ook niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:08

Op buitenrit heb ik zowiezo beschermers om, en afhankelijk van wat we gaan doen als ik gewoon in de bak rij soms wel soms niet. Maar moet ik wel zeggen dat mijn paard soms erg onhandig en lomp uit de hoek kan komen dus ben wel aan de voorzichtige kant.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:19

Tot dat je een paard rijd en die zo gek word die zichzelf een peesblessure slaat. Slaat tegen zijn eigen been en breek of beschadigd zijn griffelbeen wat uitloopt op een half jaar niets kunnen doen + een vastgegroeide pees. Ik spreek uit ervaring en ik rij niet meer zonder peesbeschermers. Mij te veel risico en als de pezen door de bescherming echt te warm worden koel ik ze eerst.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:21

Henrieke schreef:
mimeslosydy schreef:

Maar dan ben ik wel benieuwd, rij jij ook met cap en een bodyprotector?

ja, met cap en met bodyprotector

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:23

Met longeren, springen, dressuur, crossen en buitenrijden doe ik altijd bescherming om. Puur voor de zekerheid. Dat stukje plastic helpt toch meer dan niks. Voor het vergeten afdoen hoef ik niet bang voor te zijn, want als meneer het niet meer bevalt doet ie ze gewoon zelf af :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:29

Waarom zou je bescherming omdoen als het niet nodig is? Peesbeschermers tijdens het springen begrijp ik, net als springschoenen. Maar als je paard tijdens het normale werk geen contact maakt waarom dan onnodig hitte creeeren? Strijklappen overigens hebben enkel nut tegen het strijken, verder tegen helemaal niets, zie het vaak dat mensen ze er gewoon om hebben zitten voor de lol. Ik bescherm mijn pony alleen als we gaan springen, dan wil hij best nog wel aantikken van voor of strijken van achter. Maar tijdens het normale rijden weet hij prima waar zijn benen zitten en heeft dan geen bescherming nodig. De paardenwereld moet eens wat meer van dat esthetische laddertje af komen en terug gaan naar het praktische.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:30

mijn paardje strijk van achter en die heeft alleen achter strijklappen om en voor niks.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:30

Met rijden doe ik ze om, alle 4. Maar dat komt omdat ze 4 maanden onder het zadel. Over een half jaartje doe ik alleen achter om, dan is ze al een stuk sterker. Verder helpen die van mij wel, want ze heeft er al 2 kapot gestreken en nog geen een been heeft er last van.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:32

Lara_Silver schreef:
Waarom zou je bescherming omdoen als het niet nodig is? Peesbeschermers tijdens het springen begrijp ik, net als springschoenen. Maar als je paard tijdens het normale werk geen contact maakt waarom dan onnodig hitte creeeren? Strijklappen overigens hebben enkel nut tegen het strijken, verder tegen helemaal niets, zie het vaak dat mensen ze er gewoon om hebben zitten voor de lol. Ik bescherm mijn pony alleen als we gaan springen, dan wil hij best nog wel aantikken van voor of strijken van achter. Maar tijdens het normale rijden weet hij prima waar zijn benen zitten en heeft dan geen bescherming nodig. De paardenwereld moet eens wat meer van dat esthetische laddertje af komen en terug gaan naar het praktische.

volgens mij mag iedereen nog steeds zelf weten of hij/zij beenbescherming gebruikt.
er zijn heel wat goede redenen te bedenken, en nee niet ieder paard heeft ze nodig.
maar dan is het nog niet slecht om ze te gebruiken

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:44

Ik vind het erg praktisch om mijn paard te beschermen tegen eventuele ongelukjes :) Liever een blessure voorkomen dan genezen :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:49

mimeslosydy schreef:
Lara_Silver schreef:

volgens mij mag iedereen nog steeds zelf weten of hij/zij beenbescherming gebruikt.
er zijn heel wat goede redenen te bedenken, en nee niet ieder paard heeft ze nodig.
maar dan is het nog niet slecht om ze te gebruiken

Voel je je aangesproken? Ik ben enkel tegen beenbeschermers die onnodig gebruikt worden. Als jou paard zijn benen niet weet te vinden dan is het vooral beter ze te gebruiken. Wat bizar om te beginnen met 'iedereen mag nog steeds zelf weten etc'.. Waar verbied ik het dan? Dit soort rare posts bevestigen mijn mening alleen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:22

Ik gebruik ze meestal niet maar wil ze voor mijn jonge paard wel gaan gebruiken als ik ga beginnen met longeren. Ze maakt nogal rare sprongen en dan raakt ze zichzelf nog weleens dus daar wil ik ze dan zoveel mogelijk tegen beschermen.
Voor de rest als een paard zichzelf niet aantikt en je niet springt vind ik het overbodig. Gezien ze alleen bescherming bieden tegen dingen van buitenaf. En dan lijkt het me niet nodig om bij het gewone rijden te gebruiken.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:01

Nee eigenlijk niet, vooral niet op langere buitenritten. Heb met de eenmalige ijzers de pech gehad dat ze net boven de hoef een wondje kreeg door het strijken. Met springschoenen was dat opgelost, met strijklappen heb ik altijd halverwege de ritten ruzie, die gaan op een of andere manier draaien.