paard slaat tong over bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

paard slaat tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 22:30

Hallo

met mijn verzorg tinker wilde ik vandaag gaan longeren met hoofdstel, ze deed in eerste instantie als heel vervelend met het hoofdstel in doen, terwijl ze normaal met halster end gewoon de hoofd stil houd.

nu heb ik goed op haar gelet en ze wordt mega onrustig in de dr hoofd en liep echt raar te kauwen en met de dr mond open, niet op een normale manier knabbelen op bit.

toen heb ik in haar mond gekeken en zie ik dat ze dr tong over het bit slaat.. en weer terug.. ik heb het bit is losser en toen weer iets strakker geprobeert eigenlijk hielp er niets..

wat kan ik hier tegen doen? en waardoor zou het komen?

toen ik gewoon aan touwhalster ging longeren was er niets aan de hand... dus lag puur aan het bit

MaritB

Re: paard slaat tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 12:24

er is niemand die mij advies kan geven?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:20

Als ze normaal haar hoofd stil houdt en nu plots niet meer, zelfs niet met het aanbrengen van het hoofdstel, lijkt het me dat ze misschien tandpijn heeft of haar hoofd ergens heeft gestoten.

Ben je onlangs misschien overgestapt op een ander bit? Of hoe lang gebruik je dit bit al (past het)? Longeer je altijd met hoofdstel?

Mijn paard probeerde het soms ook wel, zijn tong erover doen, maar met de dubbele neusriem is dit geen issue meer :j Hij accepteert het bit meteen!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:51

Ah gossie... aansnoeren met neusriem als het paard aangeeft dat ie het bit niet prettig vindt "hopla, zo moet je!"
Paardje wat ik nu inrij heeft er ook extreem last van. Accepteert het bit niet, vindt het irritant, begrijpt ook niet de bedoeling van dat ding in haar mond.
Had haar broer trouwens ook half jaartje geleden, precies eender.
Zeer zachte hand en zeer vriendelijk rijden maakte dat deze inmiddels het bit accpeteert. Het andere paardje heb ik nog maar 5x opgezeten, komt vanzelf wel goed.... vergt gewoon een vriendelijke (ervaren) ruiterhand.

Overigens, ik snoer niks niet aan: gaat mond van het paard open, dan doe ik als ruiter duidelijk iets fout en moet ik er aan werken om dit te verbeteren. Ik ga niks wegmoffelen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:49

Probeer een lepelbidje ( denk dat ze zo heten ,, zoek morgen ene foto voor je ,, ik moet nu weg )

Maar dan kan je verder!!
Sory dat ik niet kan uitleggen maar dat doe ik morgen wel
Grtjs

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:53

ik zou niks aan rare bitten in het mond gaan stoppen als ze het normaal niet doet.
ik zou even door een deskundige laten kijken of ze nergens wondjes en dergelijke heeft .

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:53

Juist... Niet allemaal gekke dingen gaan proberen!
Is ze al lang gewent aan het hoofdstel? Zoja, dan zou ik naar haar tanden laten kijken als ze opeens zo reageert. Anders zou ik een zachter bitje proberen, of helemaal geen bit (is nog beter ;) ).

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:41

Hoi,

ben je net begonnen met het bit, of is ze het al langer gewend?
En wat voor bit/hoofdstel gebruik je?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:44

Geen Lepelbitje!
kijk eerst dit maar!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:47

het filmpje is idd een hele goede hulp.

als je allerlei andere bitten gaat proberen , haal je de symptomen weg , maar de oorzaak niet , terwijl de oorzaak misschien wel pijn is.

heb dit ook met mijn paard gehad , en heb gewoon simpelweg het bit eruit gehaald . en met neckrope gaat het nu veel beter .

miss is de tandarts wel een goed idee.vooral omdat ze het eerst nooit deed.

veel succes!

groetjes femke

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:12

Er zijn ook vriendelijke bitten: zelf gebruik ik graag een flexibele rubber stangetje die niet scharniert.
Mijn paarden hebben geen pijn in de mond, maar begrijpen niet zo goed wat de bedoeling is van het bit.
Toen ik bijv het jonge paard voor het eerst opzadelde en een bitje in haar mond deed, reageerde ze direct door haar mond te openen.
Ik zat er nog niet op, haalde geen teugels aan.... desondanks opende ze haar mond, gooide haar tong over het bit en het was klip-en-klaar dat ze dat ding in haar mond 1. niet begrijpt en 2. geirriteerd was dat ik zo'n raar ding in haar mond plaats.

Kortom, mond open = pijn... geldt niet altijd.
Vriendelijke, zachte ruiterhand + het paard leren begrijpen wat nou precies de bedoeling is, kan al veel open-mond-problemen oplossen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:15

als je paard z'n tong steeds over het bit slaat en daar dan dus last van heeft is het misschien handig om éérst eens het bit wat 'hoger' in de mond te hangen. Misschien hangt het gewoon te laag zodat ze veel te makkelijk haar tong er over heen slaat!
Is dit niet het geval, zou ik idd eens eventjes kijken of je wat met een tandarts oid. af kan spreken! :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:18

Tandarts is mijn vriendin... dus dat is niet het probleem en nee bit hangt niet te laag.

Ik vind het te gemakkelijk om bitproblemen af te schepen met "hij heeft pijn, haal de tandarts erbij en ga bitloos rijden". Paarden zijn veel complexer hoor ;-)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:56

scoxxx schreef:
Tandarts is mijn vriendin... dus dat is niet het probleem en nee bit hangt niet te laag.

Ik vind het te gemakkelijk om bitproblemen af te schepen met "hij heeft pijn, haal de tandarts erbij en ga bitloos rijden". Paarden zijn veel complexer hoor ;-)

Heb je gelijk in vind ik, als je wedstrijden wilt rijden moet je ofwel bitloze wedstrijden gaan rijden omdat je ook bitloos rijdt ( of met hackamore ).
Zachter bitje kan helpen maar als echt niks helpt, tandarts ook niet wat moet je dan nog doen? dan kan je niet anders als expirimenteren waar je paard wél goed op loopt en het niet meer bij doet.
En voor zover ik weet zijn lepelbitje goede bidjes om dat te verhelpen ( mssn gewoon tijdig gebruiken dat ze het niet meer in haar hoofd haalt tong over bit te doen dan terug overstappen? )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:00

Als een paard de tong over het bit doet is er meestal rijtechnisch iets niet in orde. meestal word er dan met te veel druk gereden.

Kijken of het bit goed in de mond past en of er geen tand problemen zijn.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:02

NatasjavE schreef:
Als een paard de tong over het bit doet is er meestal rijtechnisch iets niet in orde. meestal word er dan met te veel druk gereden.

Kijken of het bit goed in de mond past en of er geen tand problemen zijn.

:j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 00:33

sowieso heb ik nog niet met bit gereden. en longeer ik normaal met kaptoom of touwhalster... ik hoef dr ook niet perse met bit te rijden want wil graag bitloos;)

het paardje is 10 en is op de 3e ingereden.. daarna is er ongeveer nog maar een half jaartje opgereden en verder niets mee gedaan.. wat er toen dr met bit is gebeurd weet ik niet..

de eerste keer dat ik haar met bit longeerde was er niets aan de hand.. en nu ineens wel.. ik zal proberen of de eigenaar een tandarts wil laten komen..

momenteel heeft ze een dubbel gebroken bitje met een plat stukje in het midden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:28

Een dubbel gebroken bit met een plat stukje is zeer scherp op de tong. Die zou ik zo snel mogenlijk vervangen voor een dubbelgebroken bit met een dik tussenstukje.

Als het paard lang geen bit in heeft gehad, moet het daar natuurlijk ook weer aan wennen.
Dus een hoofdstel met daaroverheen een kaptoom of een halster. Maar de longe niet aan het bit bevestigen.

Ook moet de neusriem goed passen. Dus geen hoge of gecombineerde neusriem maar keurig een hanoveraanse neusriem die precies goed zit. Niet te los maar ook niet te strak. Het is de bedoeling dat het comfortabel zit voor het paard.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:33

nogmaals het is ook niet mijn paard, dus is niet dat ik van alles gaa aanschaffen.. en ik was ook al wel van plan bitloos te gaan rijden, en zeker na het filmpje te hebben gezien;) maar bedankt..

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:36

Maritje1991 schreef:
nogmaals het is ook niet mijn paard, dus is niet dat ik van alles gaa aanschaffen.. en ik was ook al wel van plan bitloos te gaan rijden, en zeker na het filmpje te hebben gezien;) maar bedankt..

Succes!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:36

Van onze 10 paarden vinden het er 2 fijn bitloos, de rest heeft liever een bitje. Liefst een stangetje van flexibel rubber: knelt niet en geeft duidelijker de hulpen aan voor hen.
Oh ja edit: eentje heeft liever een enkel gebroken westernbitje.... dun genoeg voor zijn kleine mond schijnbaar.