Algemeen: dubbel gebroken of enkel gebroken???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Algemeen: dubbel gebroken of enkel gebroken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:46

Even voor iedereen:
Ik wil graag, en met mij vele anderen denk ik, weten wat beter is: dubbelgebroken of enkelgebroken bitje?

Rij nu met een dubbelgebroken sprenger, daarvoor een licht enkelgebroken..

Dus plaats in dit topic je mening over wat voor een bitje jou voorkeur heeft en waarom!

Ik hoop een beetje info te krijgen voor iedereen!!

Lauraennala

Re: Algemeen: dubbel gebroken of enkel gebroken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:47

Ik heb een dubbelgebroken bitje, met plat tussenstukje
heb dit bit omdat ik dubbelgebroken wat vriendelijker vind

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:48

waarom zou het vriendelijker zijn omdat het de druk meer verdeeld?

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:54

hai,ik rij mijn arabje ook met een dubbel gebroken bitje ..daar reageert ze beter op en ze geeft ook duidelijk aan dat een enkel gebroken helemaal niets vind..ook heeft een arabje een lager gehemelte en dus minder ruimte en is een dubbele meer verdeelt in haar mond.....

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:55

annelinnie schreef:
waarom zou het vriendelijker zijn omdat het de druk meer verdeeld?

Dáárom is het vriendelijker, omdat je de druk meer verdeelt.
De druk wordt zelf dus een stuk minder en meer verdeelt, dat is een stuk fijner dan enorm veel druk op één plek.
Kun je je dat niet voorstellen? Ik weet zo ook geen voorbeeld om het duidelijk te maken, dacht dat het al wel duidelijk was..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:57

Een enkelgebroken bit kan als notenkraker werken als je aan de teugels trekt en dan in het gehemelte prikken. Bij een dubbel gebroken bit kan dit niet. Maar voor alle bitten geldt ze moeten passen in de paardenmond. Ze zeggen ook vaak dat een dik bit vriendelijker is. Dat is wel zo, mits het paard genoeg ruimte in de mond heeft, is dat er niet dan kun je beter een dunner bit nemen.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:57

ik wil liever ook op dubbel gebroken.. maar wil hier graag zo veel mogelijk info over, ook voor ieder ander die met dit probleem zit!

En ik ben het met hierboven eens zeker!

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:17

dit is per paard verschillend
een dubbel gebroken bit licht bij de ene lekkerder bij de ander helemaal niet een dubbel gebroken bit licht vaak onrustiger in de mond dat een enkel gebroken bit
een enkel gebroken bit heeft een notenkraker effecht met de tong maar licht stiller
en een ongebroker bit werkt vaak sterker in maar licht nog stiller in de mond
dus het is maar net wat jou paard het fijnst vind. ik rijd altijd met een enkel gebroken bit. ik heb een keer met een dubbel gebroken bit gereden en dit vond het paard helemaal niets. ging met zijn hoofd schudden en als ik links wou ging ze net zo snel rechts dit is niet met een enkel gebroken bit.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:28

Die van mij heeft voorkeur voor de Sprenger vanwege het materiaal.. maar ik hoorde ook dat je met een dubbel gebroken je paard beter zou kunnen houden

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:59

een dubbelgebroken bit is vriendelijker omdat het niet in het gehemelte kan prikken, maar een dubbelgebroken bit heeft net als een enkelgebroken bit dat het op het stukje zonder tanden ligt, dat tandvlees is harstikke dun. onder dat tandvlees zit een vlijmscherp bot, waardoor als het bit op het tandvlees komt het bot een tegenwerking op het tandvlees geeft, dit doet pijn.
als je eens een paardenskelethoofd ziet/vind pak er dan eens een appel bij en haal die appel over dat stukje bot, dan zul je zien hoe scherp dat bot is, je krijgt een flinke snee in de appel

hier is nog een filmpje waar je uitbundige uitleg krijgt, niet op de slome stem letten :P het begint met een 3d animatie op 1,55 minuut...
http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY
Laatst bijgewerkt door Niikiit op 20-05-10 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:00

Zoek even met de zoekfunctie... hier zijn echt al zooooveel topics over....

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 18:31

oh.. ik kon ze juist niet vinden :P

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 18:39

jee dat filmpje ;( heftig!..
maar nou zijn Sprengerbitten zo dat ze anders draaien dan een goedkoop RVS dubelen bitje, zou dit dan ook het drukken op de zijkanten helpen verminderen?

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:53

Wat een informatief filmpje zeg! Ik vind het alleen jammer dat ie geen uitleg geeft over wat een stang (gewoon een simpel bit, dat dus niet gebroken is) doet in de paardenmond, dat gebruiken we namelijk bij het paard waar ik op rij.

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:57

SunnyBL schreef:
Wat een informatief filmpje zeg! Ik vind het alleen jammer dat ie geen uitleg geeft over wat een stang (gewoon een simpel bit, dat dus niet gebroken is) doet in de paardenmond, dat gebruiken we namelijk bij het paard waar ik op rij.

ja inderdaad, maar misschien komt dat nog wel :)

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:12

er is geen ideaal bit;
Kijk eens in de mond van het betreffende paard!

Laag gehemelte liever dubbel gebroken
dikke tong, liever enkel gebroken of niet gebroken ( myler enz)
en dan zijn dit nog maar 2 kleine dingetjes.
Doe de bitjes eens in, en kijk dan eens hoe het in de mond zit ( vanaf de zijkant?!

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 18:39

kortom er is een nieuw beroep uitgevonden: bittenpasser :P
Maar wittepaard, dat is idd een goed idee, gewoon kijken wat beter ligt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:55

Lauste schreef:
Dáárom is het vriendelijker, omdat je de druk meer verdeelt.
De druk wordt zelf dus een stuk minder en meer verdeelt, dat is een stuk fijner dan enorm veel druk op één plek.

Onzin. De druk is anders, maar niet minder. Een enkelgebroken bit geeft vooral druk op de lagen, een dubbelgebroken bit meer op de tong.

Welk soort mondstuk het prettigst is verschilt per paard. Mijn eigen paard heeft niet genoeg ruimte voor een enkelgebroken mondstuk, terwijl mijn laatste bijrijdpaard, dat qua ras, bouw en aanleg goed te vergelijken is, een dubbelgebroken mondstuk veel te wiebelig vindt.

En inderdaad, er zijn al heeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelllll topics over dit onderwerp...

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:37

capopjekop schreef:
Een enkelgebroken bit kan als notenkraker werken als je aan de teugels trekt en dan in het gehemelte prikken. Bij een dubbel gebroken bit kan dit niet. Maar voor alle bitten geldt ze moeten passen in de paardenmond. Ze zeggen ook vaak dat een dik bit vriendelijker is. Dat is wel zo, mits het paard genoeg ruimte in de mond heeft, is dat er niet dan kun je beter een dunner bit nemen.

Een dik bit is niet beter of slechter dan een dunner hoor. Veel mensen denken dat een dun bit 'scherp' is, maar het ligt vooral aan hoe jij zelf rijdt en ook weer aan wat jouw paard het prettigst vindt. Mijn haflinger bv vindt een dik bit echt irritant, ze loopt er voor geen meter aangenaam mee :P

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:05

Naar mijn mening is het maar net hoe je met een bit omgaat... Elk bit ligt fout in de mond bij een paard wanneer je het fout gebruikt... --> filmpje op youtube.

Zolang je het bit niet misbruikt, kan ik niets bedenken wat er fout zou moeten liggen in de mond, behalve dat je de goede maat en dikte natuurlijk moet hebben, zodat je niet onnodig in de weg zit.

Overigens rijd ik met een enkel gebroken trensje bij m'n verzorgpaardje, nog geen ander bit geprobeerd alhoewel ik dat wel een keer wil gaan doen (zodra ik weer mag rijden...)

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:07

Ik rij met een dubbelgebroken sprenger bit. Mijn paard reageert hier fijner op dan op een enkelgebroken bit, dus dan is de keuze zo gemaakt. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:33

Ik heb een dubbelgebroken bit voor m'n pony, maar er zullen vast paarden zijn waarbij een enkelgebroken bit beter is.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:36

Ik rij nu bitloos maar hiervoor heb ik met allebij gereden maar op de enkelgebroken liep ze het lekkerst, dit kwam omdat die wat dunner was.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:40

Ik ga nu een Myler kopen, lijkt me echt beter, nadat ik het filmpje zag, omdat het niet in de mond 'hangt' maar in de teugels, niet kan prikken :)
x

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:50

gewoon veel bitten lenen van andere mensen en dan kijken waar je paard het beste op loopt. geen een paard is hetzelfde. zelf vind ik ongebroken het vriendelijkst maar rij hier niet mee omdat mijn ponies dit niet fijn vinden. mijn ponies hebben allebei een draai in hun tong waar het bit ligt, mijn menbitten zijn helemaal op maat gemaakt.

de ene rijd ik op een dubbelgebroken trensje en de andere op een thiedeman bit.