meer informatie over het myler bit, bus of watertrens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Melissa

meer informatie over het myler bit, bus of watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:29

Hoi allemaal ik weet niet of ik het goed geplaats heb maar ik kon niets anders vinden waar het het beste zou passen.

Het gaat om het volgende mijn paard steekt zijn tong soms uit en wij denken de oorzaak te hebben gevonden.
ik denk dat hij een gelijke druk nodig heeft op zijn tong dat heeft uiteraad ook met de aanleunig te maken.
daar werken we hard aan en het gaat al stukken beter.! mijn paard is iets wat stug in zijn mond en er ligt nu
een dubbel gebroken watertrens in, daar doet hij het redelijk oke op.

ik zat een beetje rond te snuffelen op internet over het myler bit en kwam erachter dat myler level 1 precies doet
waarvan ik denk dat het zou moeten helpen het verdeelt de druk netjes over de tong en geeft een stille aanleuning.
maar nu ben ik er achter gekomen dat je ook een watertrens heb! dus niet alleen de D trens.

nu is mijn vraag aan jullie wie heeft z'n soort gelijk probleem gehad en is ook met dit bit gaan rijden en waarom heb je
voor dat bit gekozen (watertrens of bustrens.) of misschien kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is want
voor de rest zijn ze precies het zelfde, ik hoorde dat de bustrens iets stugger is.

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen!

sorry voor het lange verhaal :o
Laatst bijgewerkt door _Melissa op 20-05-10 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:31

Watertrens

Afbeelding

Bustrens

Afbeelding

_Melissa

Re: meer informatie over het myler bit, bus of watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 19:38

kan niemand mij helpen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:49

De bustrens ligt stiller in de mond dan een watertrens, omdat de ringen van de bustrens niet kunnen draaien en de watertrens wel.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:50

ik rijd sinda kort met een Myler level 1 bustrens en ik ben heir ssuper tevrden over dus ik raad een bustrens aan de draaien niet zoals eerder vermeld werd

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:01

Hoi Melissa

Rij zelf in de training af en toe met de myler watertrens is super bitje
mijn paard was ook erg stug en klieren met de tong ,mond openen etc rij er niet altijd mee.
Heb er de eerste 2 weken elke dag mee gereden en nu nog een maal in de twee weken
of een dag voor de wedstrijd.
En bij de meeste ruitersport zaken waar ze myler bitten hebben kun je ze gewoon een week uitproberen want ze zijn niet goedkoop.

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:14

ja de bustrens kan ik eerst lenen van een stal genoot om het te proberen maar omdat ze zeggen dat de bustrens stugger is dat de watertrens vroeg ik me af of het wel een juiste keuze zou zijn. maar ik wil wel een bit wat de druk netjes verdeelt over de tong.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:24

Hmm, dan moet je wel heel consequent met je handen op twee teugels kunnen rijden, want de beiden zijden van de Myler zijn afzonderlijk van elkaar te bewegen. Dan is de druk ook niet meer gelijk verdeeld.
De Myler level 1 is een fijn bit voor aanleuningsproblemen. Heb het zelf ook een poos gebruikt, maar mijn paard vind het nu niet meer fijn dus ben ik overstapt op een ander bit.

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:25

Heb geen problemen met de watertrens is een goede druk verdeler
en ligt mooi stil
je moet wel een stille hand hebben met de myler om dat het bit echt afzonderlijk werkt
dus de hulp die je links of rechts geeft komt ook alleen aan die kant door.
beetje vreemd om uit teleggen want je rijd op 2 teugels.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:27

MaxMindy, dat zeg ik dus. Je moet wel consequent op 2 teugels kunnen rijden. Volgens mij bedoelen we hetzelfde.

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:30

ja dat klopt we stuurden het waarschijnlijk tegelijk haha :D

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:35

haha okee. dus als ik vraag hem links in te buigen blijft en ook netjes druk op rechts?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:36

Ik rij nu sinds 4 weken met een Myler level 1 watertrens. Mijn paard bleef ontzettend onrustig in de aanleuning. Sinds ik met de Myler ben gaan rijden is dit verbeterd. Ik ben er dus erg tevreden mee!!
Ik heb gekozen voor een watertrens omdat ik in het verleden mijn paard al eens op een bustrens heb gereden en dat beviel absoluut niet. Ze bleef het bit maar vastpakken. Daarom ben ik weer overgestapt op een watertrens. Bij een watertrens pakte ze het bit niet vast. Ook de Myler pakt ze niet vast.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:17

TAO-->HAR

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:34

ik lees allemaal goede reactie's zowel over de watertrens als de bustrens. alleen de 1 zegt dat de watertrens wiebelt & de anders zegt juist dat het stil ligt. lastig hoor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:26

Een bustrens ligt stiller dan een watertrens. Welk bit beter geschikt is verschilt van paard tot paard. Mijn paard vindt een watertrens veel te onrustig, je hebt meer ruis met een watertrens.

Oftewel: wij kunnen je niet adviseren of je een watertrens of een bustrens moet gebruiken. Probeer ze gewoon allebei als je die mogelijkheid hebt, en dan geeft je paard vanzelf aan wat hij prettiger vindt. Er zijn ook paarden die het niet uitmaakt.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:03

_Melissa schreef:
ik lees allemaal goede reactie's zowel over de watertrens als de bustrens. alleen de 1 zegt dat de watertrens wiebelt & de anders zegt juist dat het stil ligt. lastig hoor

Ik weet het ook nog steeds niet. De één zegt dat een watertrens stiller ligt omdat de ringen kunnen draaien. Dus wanneer je teugel tijdens het rijden wat meer zou oppakken, komt er beweging bij het bit. Een bustrens zou dan bewegen omdat de ringen vast zitten aan het bit. Bij een watertrens zouden alleen de ringen draaien en zou het bit stil blijven liggen. Een ander zegt weer dat een bustrens stiller ligt. Ik ben er nog niet over uit. Ik weet alleen dat mijn paard veel fijner loopt op een watertrens. Maar zoals mijn voorganger zegt, je moet gewoon proberen wat jou paard het fijnst vind.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:06

Een bustrens ligt stiller. Ik ken een paard dat helemaal kriegel werd van een watertrens: te veel gewiebel in z'n mond. Een watertrens geeft ook meer ruis, het is net ietsjes minder duidelijk als je bijvoorbeeld een ophoudinkje geeft. Sommige paarden vinden dat fijn, andere juist niet.

Ik weet van mijn paard dat hij een kneveltrens té stabiel vindt, en van een watertrens wordt hij wat iebelig. Met een bustrens (zowel mylerbustrens als gewone bustrens) gaat het prima :)