Keuze bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Keuze bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:04

:wave:

Misschien dat iemand ervaring heeft met hetzelfde probleem ;)

Mijn merrie heeft een extreem gevoelig (klein) mondje en rommelt enorm met het bit.
Op dit moment rij ik met een dubbelgebroken K&K.
Echter heb ik het idee dat dit 'teveel' in haar mond is dus ik zoek iets nieuws. :)
Ongebroken bit? Correctiebit? Rubber?
Wat ligt stabiel? Wat is fijn voor een jong paard?
Help! :Y)

Omdat ze een gebitsafwijking heeft (diastase) gaat ze zo'n 2x per jaar naar de tandarts. Haken oid zijn dus uitgesloten.

Edit:
Merrie is zeer sensibel en rommelt vooral als er veel om haar heen gebeurd (afgeleid) of wanneer ze erg heet wordt.
Ze is nu 3kwart jaar onder het zadel. Misschien is het ook wel dat ze moet 'wennen' en gaat het vanzelf over?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 20-05-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Keuze bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:06

ongebroken kneveltrens :)

Heel rustig in de mond. En ligt super stabiel. Voor jou paard denk ik een goede oplossing!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:12

Anoniem schreef:
ongebroken kneveltrens :)

Heel rustig in de mond. En ligt super stabiel. Voor jou paard denk ik een goede oplossing!

Bedankt!
Die zet ik ook op het probeerlijstje. :)

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:13

Die wou ik ook al doorgeven :P En als dat niks is kan je ook een leren bitje overwegen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:40

Leer bit mag volgens mij niet op wedstrijd. (Ik weet niet of de TS wedstrijd ambitie's heeft?)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:11

rubber zou ik niet aanraden,
is vaak nogal dik.

zou idd ook een kneveltrens proberen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:11

Een standaard ongebroken kneveltrens is lastig te vinden, je komt dan snel op een happy-mouth mondstuk. Lijkt me overigens geen verkeerde keuze!
Heeft de TA je weleens verteld hoe de bouw van haar mond verder is? Hoog gehemelte, veel/weinig ruimte (hangt imo niet noodzakelijk samen met grote/kleine mond)?

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:51

op justwestern.nl staan heeeeel veel verschillende soorten kneveltrenzen, ook stangetjes enzo

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 11:40

Ze heeft een heel klein mondje.
TA is binnenkort weer op stal, zal hem dan vragen extra naar de bouw van haar mond te kijken.
Heb vandaag zelf even gekeken en het idee dat er erg weinig bitruimte is.
Ik ga zometeen een ongebroken bustrens halen. Eens proberen hoe ze daar op reageerd.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:43

Rubberen bit.? Paard van mijn zus was ook vrij gevoelig voor het bit en heeft een tijdje met een Ruberen gebroken bit gereden kan geloof ik ook in dubbel gebroken en dat is dr goed afgegaan. Ze flipt niet meer en kan gewoon weer dr normale bit in doen ;). En ik rijd sinds kort in een Dubbelgebroken ook. Maar dat is met een rond middenstukje weet niet of die van jou dat ook heeft. Zoiezo een rubberen bit is fijn! het doet geen pijn, en ze lopen er net zo lekker op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:46

Rubber is niet fijn. Rubber brand in de mond. Dus rubber is geen aanrader(wat mij betreft) Verder is rubber ook heel dik en daardoor past het niet in mond van de meeste paarden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:37

TS, als ik jou was zou ik een dun, stabiel mondstuk zoeken. Bijvoorbeeld een mylerbit, die zijn er ook als kneveltrens en als bustrens :) Doordat het mondstuk dun is is het ook niet zo zwaar, wat wel zo prettig is bij een paard met een kleine, gevoelige mond. Ik heb (niet voor mijn eigen paard) een KK bit gehad en dat was een massief bit van aurigan. Qua gewicht is dat gewoon te veel.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:40

wat zegt de tandarts er van?
zoals ik het hoor een ongebroken bustrens of een kneveltrens, iets dat rustig in de mond blijft liggen. misschien een D-trens? die zie je niet zo vaak meer, volgens mij worden ze nog wel gewoon verkocht.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:43

Anoniem schreef:
Leer bit mag volgens mij niet op wedstrijd. (Ik weet niet of de TS wedstrijd ambitie's heeft?)

Wou ik ook zeggen.

Leren bitje vormt naar de mond en kan met het kinriempje ''vast'' worden gezet waardoor het bitje erg stil ligt.

Leren bit mag idd niet op wedstrijd maar ik vraag me af of je echt de ring uit wordt gestuurd met zo'n bit? Je ziet amper tot bijna geen verschil bit die is omkleed met leer/rubber.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:51

Ik zou juist geen kneveltrens doen, eerder een ongebroken bustrens bijvoorbeeld. Maar het is ook gewoon even een kwestie van uitproberen want misschien loopt je paard wel veel beter op een dubbel- of enkelgebroken bit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:04

heb je al een dunner mondstuk geprobeerd?

bij een paard met klein mondje had ik een KK dynamic D trens. heeft smal mondstuk, is anatomisch gevormd en door de d ringen ligt hij heel stabiel

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 11:28

Van rubber ben ik geen fan. Deze zijn vaak erg dik en stug.

Ik heb vandaag gereden met een ongebroken bustrens. Ook is dit bit een stuk dunner als mijn K&K.
Eerste ervaring is positief. Ze rommelt nog wel een beetje, vooral als ze heet wordt of iets moeilijk vindt (dan probeert ze zich eruit te trekken) maar mensen langs de kant vonden het beeld al een stuk rustiger.
Denk (hoop) dat door training het laatste stuk ook langzaam gaat verdwijnen.

KK dynamic heb ik inderdaad ook gezien. Alleen vond ik de prijs voor 'even proberen hoe ze hier op reageerd' toch wat hoog. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:30

Fijn dat je nu een bitje heb dat beter ligt!