[WN] Montana 177?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Montana 177?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 09:59

Ik ben al enige tijd met het proberen te begrijpen van een westernzadel. Zelf ben ik een dressuurruiter, maar mijn verzorgpaard heeft een westernzadel. Ik vind het zonde om het goed passende westernzadel aan de kant te leggen en zelf een goedkoop Engels zadeltje te kopen, terwijl het westernzadel veel beter ligt. Ik kan er (voorlopig) prima mee dressuren, alleen op wedstrijdjes kan ik natuurlijk niet aankomen met een westernzadel.. Dus vandaar dat ik toch een simpel zadeltje ga zoeken voor hooguit 6x per jaar gebruik..

Nu heb ik ergens gelezen dat je aan het nummer van het zadel kan zien welke maat het zadel is.. In mijn zadel staan sowieso 2 nummers, een lange code en 177. Het is dus geloof ik een Montana 177. Die heb ik gegoogled, maar ik kan niets vinden.. ;(

Kan iemand mij wat meer over dit zadel vertellen? En kan ik uit de code opmaken welke boommaat mijn paard heeft, waardoor ik een zadel met de juiste boommaat kan vinden?

edit; ik bedacht me op even op bokt te zoeken, en jawel met succes! het gaat om de montana continental 177 (plain racer)

Afbeelding

Foto is van internet, bij mij zijn de zilverkleurige knoppen van leer

Anoniem

Re: Montana 177?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:27

Heb je niets aan want westernboommaten zijn niet te vergelijken met Engelse boommaten. Die maten verschillen al enorm van merk tot merk, en bij westernzadels zelfs wel eens binnen hetzelfde merk.
Dus mocht je die info zoeken om te 'vertalen' naar een dressuurzadel, dan moet ik je helaas teleurstellen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:44

maar hoe koop je een tweedehands zadel dan? ik heb ook gelezen dat je dan de kale/losse boom nodig hebt om te kijken of een zadel past, bij tweedehands kan dit natuurlijk niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:48

Bij een Engels zadel hoef je geen losse boom te hebben. Je haalt eea door elkaar.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:50

Nee, ik bedoel ook bij een westernzadel. Omdat je zegt dat de maten per merk verschillen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:51

Dan kun je met een visgraatmal en evt aanvullend een PLIP-meting werken, als er geen kale boom beschikbaar is of als je niet weet wat erin zit.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:53

Ahaa.. Klinkt een beetje vaag voor me. Maar okee, het is dus wel mogelijk. Bedankt voor je reactie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:02

Met de zoekfunctie zou je heel veel info kunnen vinden over zowel de pasmal / visgraatmal als PLIP als je je er in zou willen verdiepen :)