Nut van voortuig zonder martingaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Nut van voortuig zonder martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 15:26

Ook mijn spullenkast heeft er aan moeten geloven :+

Ze herbergt sinds kort een heel mooi blauw voortuigje, je weet wel, die van elastiek. De martingaal heb ik eraf gehaald, want die hebben we niet nodig. Ik heb het voortuigje inmiddels enkele keren gebruikt, maar imo draagt het helemaal nergens aan bij? Er werd mij gezegd dat het zadel veel minder zou gaan schuiven - iets waar ik ondanks het laten aanpassen van mijn zadel aan mijn paard, toch wel vrij vaak last van heb. Maar eerlijk .. ik merk geen verschil.

Wat vinden jullie? Helpt een voortuig nu écht tegen schuiven of niet?
Waarom gebruiken zoveel mensen het dan eigenlijk (mezelf incluus)?
In combi met een martingaal kan ik het nog begrijpen, maar je ziet ze toch heel vaak zònder ..

denice

Re: Nut van voortuig zonder martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:29

Misschien helpt het tegen het naar achteren schuiven van je zadel?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 15:29

Daar kocht ik het dus ook voor .. Maar ik merk geen verschil :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:29

Voor de sier, dat is een heel groot en belangrijk punt voor de meeste. Die zonder elastiek, willen nog wel eens helpen tegen schuiven. Met elastiek niet.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:30

ik denk dat veel mensen het ook voor de sier hebben.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:31

Ik heb ook een voortuigje/borsttuig gebruikt voor het niet naar achter schuiven van mijn zadel.

Ik heb wel bewust gekozen voor een met zo min mogelijk elastiek, anders rekt dit gewoon mee en heeft het inderdaad geen tot weinig nut.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:32

bij mij helpt het anders wel tegen het verschuiven van het zadel!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:32

Quir schreef:
Voor de sier, dat is een heel groot en belangrijk punt voor de meeste. Die zonder elastiek, willen nog wel eens helpen tegen schuiven. Met elastiek niet.

Die van mij (met elastiek) werkt anders perfect tegen het schuiven van mijn zadel... :?

Ik rij hier vaker in de iets ruigere gebieden waar ik vaak erg steile bergen op moet....Daarvoor heb ik hem om...En het zadel verschuift dan niet, wat zonder voortuig wel gebeurd....

En ergens staat het natuurlijk ook wel chique...vind ik althans... :o

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:35

Wat dacht je van springpaarden? Een voortuig kan daarbij extra 'steun' verschaffen om zadelglijden te voorkomen.

Zelf heb ik er ook een, maar dan meer vanwege de martingaal dan dat ik echt het voortuig nodig ben, en voor de sier moet ik ook bekennen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:37

Mijn ervaring is dat met elastiek lang niet het zadel zo goed tegen houdt als een helemaal leren borsttuig. Ik heb er ook 1 om, met martingaal bij het springen.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:38

Heb d'r nu geen 1, maar vind het mooi voor de sier. Het past misschien ook wel bij de western uitrusting. Vooral met zilveren versieringen :D

Niet echt voor de functie dus..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:39

Quir schreef:
Mijn ervaring is dat met elastiek lang niet het zadel zo goed tegen houdt als een helemaal leren borsttuig. Ik heb er ook 1 om, met martingaal bij het springen.

De mijne heeft minimaal elastiek en het werkt prima...Compleet zonder elastiek was geen optie door Rano's borstomvang...Bijna alles was hem te klein of sneed zich echt in de huid...dat probleem heb ik met een beetje elastiek erbij niet meer...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:40

Als je zadel zomaar naar achter schuift.....dan is er iets niet pluis met je zadel.

Bij springruiters snap ik het nog een beetje.

Ik heb gebruik hem voor de sier....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:41

Adil18 schreef:
Quir schreef:

De mijne heeft minimaal elastiek en het werkt prima...Compleet zonder elastiek was geen optie door Rano's borstomvang...Bijna alles was hem te klein of sneed zich echt in de huid...dat probleem heb ik met een beetje elastiek erbij niet meer...

Iets elastiek zal denk ik ook weinig uit maken met helemaal leer, maar ik bedoel de borsttuigen die zo goed als helemaal uit elastiek bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:41

Als je bovenover een bokriempje doet, kun je er makkelijker bij en je kunt er een alternatieve rem mee installeren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:43

Paintlinger schreef:
Als je zadel zomaar naar achter schuift.....dan is er iets niet pluis met je zadel.

Bij springruiters snap ik het nog een beetje.

Ik heb gebruik hem voor de sier....

Eens, in eerste instantie heeft een goed passend zadel niet te schuiven.... :j Alleen bij zaken als springen of in mijn geval (ruig gebied, veel stijle bergen) kan het goed van pas komen...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:44

Oorspronkelijk is een voortuig bedoelt tegen het schuiven van je zadel , niet naar achter, maar ook niet opzij.. Dat weet geloof ik iedereen :+ .. het ligt maar net aan hoe jouw paard springt, galoppeert of wat voor niveau je rijdt met je paard en de mate dus waarin het zadel zal gaan schuiven.. Als jouw zadel niet schuift heb je hem dus niet nodig..
Als je paard met veel schoft erin springt, kan een borsttuigje op zijn plaats zijn.. Een wat schuifend zadel in zo'n situatie betekent niet gelijk een niet-passend zadel dus.

De reguliere borsttuig, dus die aan het kleine ringetje van je zadel vast zit, kan het zadel 'in de schoft' trekken bij het springen, het is daarom, afhankelijk van hoe je paard springt, prettiger om deze met elastische schouderstukken te nemen, zodat de borsttuig meeveert en de druk op de schoft gereduceerd wordt.

De 5-points is in opkomst, met name omdat deze de druk ontzettend goed verdeelt, doormiddel van een doorlopend stuk elastiek wat de druk verdeelt over de singelstoten en het zadel zelf..

Dus dat hij voor jou geen werking heeft, verliest het niet zijn functie ;) ..
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 19-05-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:46

WolinLotte schreef:
Nou oorspronkelijk is een voortuig bedoet tegen het schuiven van je zadel :P , niet naar achter, maar ook niet opzij!! Dat weet geloof ik iedereen.. het ligt maar net aan hoe jouw paard springt, galoppeert of wat voor niveau je rijdt met je paard en de mate dus waarin het zadel zal gaan schuiven.. Als jouw zadel niet schuift heb je hem dus niet nodig..
Als je paard met veel schoft erin springt, kan een borsttuigje op zijn plaats zijn.. Een wat schuifend zadel betekent niet gelijk een niet-passend zadel dus.

De reguliere borsttuig, dus die aan het kleine ringetje van je zadel vast zit, kan het zadel 'in de schoft' trekken bij het springen, het is daarom, afhankelijk van hoe je paard springt, prettiger om deze met schouderstukken te nemen, zodat de borsstuig meeveert en de druk op de schoft gereduceerd wordt.

De 5-points is in opkomst, met name omdat deze de druk ontzettend goed verdeelt, doormiddel van een doorlopend stuk elastiek wat de druk verdeelt over de singelstoten en het zadel zelf..

Dus dat hij voor jou geen werking heeft, verliest het niet zijn functie ;) ..

Oke dan, dank voor de heldere uitleg! Dat het nut had bij schoftloze paarden had ik wel eens gehoord...Klopt dat...?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:46

Adil:
Ja daar kan ik ook inkomen :j
Maar dan nog zou je het denk ik grotendeels voor je eigen psyche doen......maar ach, het kan al je hem goed aanbrengt geen kwaad :)

WolinLotte: Ik snap dat het ervoor gemaakt is, maar mijns inziens niet helemaal correct in de meeste gevallen.
In normale omstandigheden zou een zadel gewoon niet mogen schuiven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:47

Paintlinger schreef:
Adil:
Ja daar kan ik ook inkomen :j
Maar dan nog zou je het denk ik grotendeels voor je eigen psyche doen......maar ach, het kan al je hem goed aanbrengt geen kwaad :)

Uiteraard... :o :j

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:14

Ik heb er eentje met heel stug elastiek en helpt zeker tegen het schuiven van mijn zadel :)
In Italie is het echt een uitkomst omdat ik na steile hellingen altijd moest afstappen om mn zadel weer goed te leggen. Dit zijn dan wel hellingen die heeel stijl omhoog gaan, bijna onmogelijk voor je zadel om dan te blijven liggen. Maar echt een uitkomst, dat voortuig :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:17

Ik heb er eentje puur voor het springen omdat ik dan de martingaal wil gebruiken en ik een gewone martingaal lelijk vind :=
Ik heb 2 verschillende een 3 en 5 punts gebruik voor thuis de 3 punts en op wedstrijd de 5 punts waarom weet ik niet

Of het helpt tegen het schuiven van het zadel geen idee ik heb mijn zadels aan laten meten en worden elk half jaar gecontroleerd en ze liggen altijd goed nog nooit schuif zadels gehad om het zo maar te zeggen

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:38

Paintlinger schreef:
WolinLotte: Ik snap dat het ervoor gemaakt is, maar mijns inziens niet helemaal correct in de meeste gevallen.
In normale omstandigheden zou een zadel gewoon niet mogen schuiven.

In normale omstandigheden mag een zadel zeker niet schuiven :) ..

WolinLotte schreef:
Als je paard met veel schoft erin springt, kan een borsttuigje op zijn plaats zijn.. Een wat schuifend zadel betekent niet gelijk een niet-passend zadel dus.

Ik had het dus niet over 'normale' omstandigheden ;) ...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 22:43

Zadel is, zoals aangegeven, nagekeken en aangepast :j

Misschien moet ik de riemen dan wat strakker aanspannen, nu zijn ze zo dat als hij stil staat, ze lichtjes van zijn huid af komen, dus ze leunen niet tegen zijn huid - omdat dat imo vervelend moet zijn voor 'm :o ..

Hoe kan ik weten of ik de juiste 'strakte' hanteer ? :+ Moeten de riemen overal goed tegen de huid liggen of iets losser, of moeten ze een beetje spannen zeg maar ?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:39

Ik heb hem omdat het met de polocrosse verplicht is. Verder doe ik hem ook wel eens aan met buitenritten waar we stijle dijkjes opgaan en dergelijke. (en ja ik ben een die hard 'oliebol, ik moest nog aansingelen') :+