Wondjes door pees beschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misslolliex

Wondjes door pees beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 07:58

Ik heb een vraagje,
Een pony die hier staat, ging gister springen, en na het springen zag ik een wondje, ( Bij de sok )
Er is al na gekeken de beenbescherming past, en het past, word ook goed om gedaan.
hoe zou dit kunnen en wat kan je er tegen doen?

Katja

Re: Wondjes door pees beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:00

Verplaatst van MD naar HAR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:01

Wat er tegen te doen? geen bescherming om doen. En even wat onsmettings middel er op.

Een wondje op lopen door een beschermer kan ook prima, Als er zand tussen komt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:02

Zit het wondje op een voorbeen? Dan zou het kunnen dat je pony zichzelf heeft aangetikt met een achterbeen...

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 08:02

Dat bescherming was ik ook al van plan, en we hebben het zeker schoongemaakt,

de peesjes zijn net nieuw er zat geen zand tussen toen ze omgedaan werden

edit: ja voorbeen,

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:19

Het kan heel goed door schuren van de nieuwe peesjes komen. Die zijn vaak toch wat stugger...Nog niet "ingelopen" zeg maar. Mijn e pony heeft hier altijd last van. Krijgt van alle soorten beenbescherming wondjes behalve van bandages. Best onhandig want hij staat flink toontredend...

ManuL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:37

ik zou gewoon even zonder peesbeschermers proberen, je kan altijd voor even bandages gebruiken tot de wondjes dicht zijn en dan evt. kijken naar andere peesbeschermers.
of je moet ze even met de hand een beetje 'uitlopen' zodat ze wat soepeler zijn ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:45

Waarom gebruik je peesbeschermers of bandages? Gewoon voor de leuk of heeft het nut? Als het niet op advies van een DA is, en je doet ze gewoon om omdat je denkt dat ze nut hebben tijdens het springen of rijden, think again ;) Peesbeschermers en bandages zijn naast te weinig beweging een van de grootste veroorzakers van (pees) blessures. De meeste "pony's" zijn redelijk hard, en kunnen zich prima redden zonder hoor. :) Je doet meer kwaad dan goed ermee. Google/zoek maar eens op artikelen op peesbeschermers en bandages. In dit geval denk ik dat het komt omdat ze nieuw zijn, en ze idd dus wat scherp nog zijn aan de randjes.
Maargoed, als ik jou was, niet meer om doen, spaart geld en de benen van de pony :)

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 16:50

peesbeschermers zijn er niet voor niks
Als het voorbeen niet snel genoeg weg is, om wat voor reden dan ook, dan hebben de pezen maar zo een tik te pakken van het achterbeen dat al naar voren komt. De landing bij het springen is wat dat betreft ook risicovol. En wat dacht je van benen die tegen elkaar komen in de zijgangen?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:41

Misslolliex schreef:
peesbeschermers zijn er niet voor niks
Als het voorbeen niet snel genoeg weg is, om wat voor reden dan ook, dan hebben de pezen maar zo een tik te pakken van het achterbeen dat al naar voren komt. De landing bij het springen is wat dat betreft ook risicovol. En wat dacht je van benen die tegen elkaar komen in de zijgangen?

http://www.exclusivehorseproducts.com/i ... Itemid=143

;)

Tevens raden meerdere DA die ik erover gesproken heb het af, in de laatste editie van Bit, nr 177 staat ook een heel artikel over peesproblemen, waarin bandages e.d. vernoemt worden als slecht voor de benen door de hoge temperatuur, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Alsjeblieft zeg, er zijn tal van dingen die in de paardensport verkocht worden, en niet nuttig zijn.