peesbescherming voor paard op wei herstellende van blessure

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

peesbescherming voor paard op wei herstellende van blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 23:23

Paard is herstellende van peesschede ontsteking
vandaag was ze erg woest in de wei
ik ben geen voorstander van bescherming m in de wei, maar tijdelijk vind ik bescherming misschien wel een goed idee
welke te kiezen??
deze???
Afbeelding Jos Lansink.... 89 euro

of misschien deze??

http://www.canter-equipment.nl/n.e.w._a ... front.html

ik weet t nog niet zo goed, wat ik wil, ik wil in ieder geval niet dat temp enorm oploopt omdat het pezen alleen verzwakt...

jullie tips??

kimmie88

Re: peesbescherming voor paard op wei herstellende van blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:04

Ik ben idd ook tegen bescherming (voor langere tijd) op de weide.
Maar ik snap erg goed dat je extra voorzichtig bent, nu ze herstellende is.
Ik zou de eerste nemen. Deze lijken imo minder de benen in te pakken.
Zou alleen oppassen voor het elastiek op de voorkant

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:12

Mij lijken ze beide niet ideaal eerlijk gezegd. Staat het paard nu dag en nacht buiten? Vaak wordt het 'woeste' gedrag in de wei daar al een stuk minder van namelijk. Een andere optie is misschien om een klein stukje wei af te zetten zodat ze de kans niet krijgt om veel vaart te maken. Als ik jou was zou ik ook even met de DA overleggen, een belletje kost niets.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 03:38

Kijk inderdaad uit met het elastiek in welke beschermer dan ook!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1289290

Essentieel is natuurlijk of je paard nu 24/7 buiten zou moeten staan of alleen maar afentoe een paar uur. Ook vraag ik me erg af hoe ernstig die opwarming nu gaat zijn als een paard niet aan het werk is, zoals op het land. Mensen lijken zich tegenwoordig wel helemaal blind te staren op dat opwarmen van de pezen :? Let wel, dat is goed hoor om daar rekening mee te houden, maar op de wei is het, denk ik persoonlijk, een veel minder groot issues dan bij een lange bosrit of een intensieve dressuur/spring training.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:14

Ik snap wel je punt, mijn vorige paard kreeg in het begin ook bescherming om op de wei. Zij trapte heel haar benen open. Alleen gaat het broeien bij dichten beschermers. De eerste lijkt e dus het fijnste, maar vraag me af of het ook echt nut heeft?

Of zoals er eerder gezegd wordt, een kleiner stuk weide.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:10

nee alsjeblieft doe dit niet.. dat klitteband aan de voorkant gaat heel erg schuren! ik heb deze domme fout met mijn oude merrie gemaakt. deze was ook herstellende. maar alsjeblieft doe er niets om heen..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:18

Mijn pony heeft precies dezelfde blessure gehad, en deed oook echt heel wild op de weide, maar heeft nooit beschermers omgehad, hierdoor worden zijn pezen alleen maar zwakker, en zorgt ervoor dat de revalidatie periode heel lang duurt. Voor mijn pony's hadden ze na het inspuiten 6weken stappen gezegd, maar dat werd al snel de wei, en na 3weken was de hele ontsteking verdwenen!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:22

Staat ze 24/7 op de weide?
Ik heb mijn merrie namelijk wel de eerste uren even in de bescherming gezet ivm gek doen.
Daarna gaan ze toch rustig eten en bijna niet meer gek doen

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:13

ik heb die beschermers voor m'n paard, maar dan de strijklap.
deze schuren vreselijk, na een uurtje rijden heeft ze de afdruk van afgeschuurde haren nog dagen op d'r benen staan.
persoonlijk zou ik deze niet aanraden...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:18

Ik had die peesbeschermers op de foto gehaald voor mijn merrie en snel weer terug gebracht. Ze zitten heel raar...Je kunt het op de foto ook zien. Op de buitenkant van het voorste been (boven het elastiek) zit een stugge rand die constant in het been prikt. Absoluut geen aanrader..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 22:32

dank je wel voor alle reacties! ik heb nav jullie reacties mede besloten om gewoon geen bescherming aan te doen in de wei, ze staat nu een uur of 5 buiten en de rest van de tijd staat ze in haar box met vrije uitloop, het is de bedoleing dit weer uot te bouwen naar een 10 uur op de weide. Ze heeft helaas de mogelijkheid niet op 24/7 weidegang... maar dat is niet anders, ik vind het compromis van 10 uur op de wei en de rest op box met 7x7 uitloop oke!

ze staat nu nog even alleen tot de hengstigheid over is en dan gaat ze weert terug met haar maat op de wei