Hoe binnenkant van laarzen stroefer maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carien13

Hoe binnenkant van laarzen stroefer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:54

Hallo,

Ik heb nieuwe laarzen gekocht van petrie.
maar de binnenkant is heel glad ik glijd alle kanten op en kan mijn been niet goed aanleggen.
Heeft iemand iets hoe je die binnenkant wat minder glas krijgt? Of is dit een kwestie van veel mee rijden en verslijten :+

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:36

Passen je laarzen dan wel? Mijn laars(geen petrie) is ook glad van binnen maar hier heb ik zeker geen last van

Edit: verkeerd gelezen. Dit is gewoon een kwestie van slijten. En veel schoenpoets :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Re: Hoe binnenkant van laarzen stroefer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:40

Vroeger had je van die laarzen plak voor aan de binnenkant van je laarzen te smeren.
Ik vond het niets want je kan je been niet zo makkelijk meer verleggen.Ook vond ik mijn zadel er een beetje kaal van worden.
Anders ff met een schuursponsje op?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:45

Dat slijt vanzelf. Er zit nu een verflaag op, als die een beetje eraf is gesleten door het rijden en je dat deel ook niet te fanatiek poetst word dit vanzelf stroever. Schuursponsje zou ik niet doen, dan krijg je allemaal krassen in het leer. Wat je wel zou kunnen doen is de binnenzijde van de laars een keer uitpoetsen met een tod met spiritus. Dan gaat die verflaag er sneller af en beschadig je het leer niet. Wel daarna goed invetten! Anders droogt het leer namelijk wel uit.

@nini, ze bedoelt de buitenkant van de laars aan de binnenkant van d'r been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:51

Falona schreef:
Dat slijt vanzelf. Er zit nu een verflaag op, als die een beetje eraf is gesleten door het rijden en je dat deel ook niet te fanatiek poetst word dit vanzelf stroever. Schuursponsje zou ik niet doen, dan krijg je allemaal krassen in het leer. Wat je wel zou kunnen doen is de binnenzijde van de laars een keer uitpoetsen met een tod met spiritus. Dan gaat die verflaag er sneller af en beschadig je het leer niet. Wel daarna goed invetten! Anders droogt het leer namelijk wel uit.

@nini, ze bedoelt de buitenkant van de laars aan de binnenkant van d'r been.

Ik had al ge edit ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:05

Doe wel voorzichtig met een doekje met spiritus..Zijn het ECHTE leren Petries of die leren met een coating erover? Bij de laatste zou ik zeker niet met spiritus en al helemaal niet met een schuurspons aan de gang gaan. Als je die coating beschadigd zien je laarzen er binnen de kortste keren niet meer uit.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:26

Vind het nogal riskant om met (chemische) middelen je laarzen te gaan oppoetsen.
Toen ik mijn tuig ophaalde bij de tuigmaker, kreeg ik dit spul er bij, om de leidsels op de plek waar ik ze vasthoud wat meer grip te geven. Ideaal spul, ik gebruik het als ik de leidsels net heb schoongemaakt. Even met de stick erover heen, en ik wrijf het ook op de binnenkant van mijn handschoenen. Het is een soort harsachtig spul, wat je zo weer met zadelzeep/warm water er af kan halen:

http://www.dursydog.nl/product/210/231/saddle_tite/307025/

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:38

Gewoon lekker veel mee rijden dan is het zo stroever.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:58

Spiritus is een middeltje uit de oude doos. Het verwijdert de verflaag en opent de porieen van het leer waardoor het beter het vet opneemt en sneller soepel wordt. Mits goed gebruikt en wanneer je je laarzen meteen daarna goed invet kan het geen kwaad voor het leer. Je moet het ook maar eenmalig gebruiken, niet iedere keer wanneer je met je laarzen aan de slag gaat. En idd ook niet bij laarzen met een coating.

Tegenwoordig zou ik het niet meer zo snel gebruiken, alleen indien nodig en ook alleen op de plekken waar nodig, maar mijn oude petries heb ik toentertijd van boven tot onder bewerkt met spiritus en die heb ik 10 jaar lang gedragen. Uiteindelijk heb ik nieuwe gehaald omdat mijn kuiten te dik waren geworden, de laarzen an sich hadden nog wel een paar jaar mee gekunnen. Die spiritus heeft dus helemaal geen schade toegebracht aan de laarzen.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 11:08

Nee het zijn wel echte leren laarzen en ze zijn dus ook niet echt goedkoop. ik vind het een beetje eng om met allerlei chemische middeltjes te gaan smeren

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:29

Misschien is 't een idee om die plek van je laars een laagje wax op aan te brengen?
Ik heb laarzen van Mountain Horse en die moeten met wax ingevet worden. Ze zijn dan altijd behoorlijk stroef, dus mss werkt dat dan ook op gewoon glad leer?