flair zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

flair zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:29

hallo,

wie kan mij wat meer vertellen over een flair zadel?
hoe 'vul' je zon zadel bijvoorbeeld op en wat is de werking van flair?

groetjes,

ddw1190 ;)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:40

Ik heb een KN zadel met flairvulling, mijn nieuwe springzadel wordt het nu ook ingebouwd, het zijn in principe luchtzakjes die in de kussens zitten. Aan beide zijden zit er 1 zakje voor en 1 in de achterkant, deze sluiten naadloos tegen elkaar, het zijn er dus vier in totaal. De vulling wordt dusdanig opgeblazen dat het zadel recht ligt op het paard en het diepste punt van de zitting juist ligt voor paard en ruiter. Ze worden opgepompt door middel van een soort fietspompje en dan worden de luchtbuisjes gesloten door een dopje.
Het lucht past zich goed aan aan de paardenrug, ongeveer gelijk als dat je zelf op een luchtbed ligt je zakt erin, zonder op bobbels en hobbels te liggen. Je voelt veel beter wat er onder je gebeurd en geeft de paardenrug veel meer ruimte op de spieren(het klemt niet). De voorwaarde is dat de boommmaat correct is voor je paard. Met springen komt er minder druk op de schouders van het paard in de landing, bij een wolgevuld zadel komt er veel druk op de schouders in de landing en deze druk blijft de eerste 3 galopsprongen bestaan, met flair is de druk minder en zodra het paard geland is is de druk geheel weg.
Voor de ruiter is het wel in het begin wennen om je balans opnieuw te vinden, maar zelf vind ik het een super systeem.

DDW1190

Re: flair zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:43

Okee, en om de hoeveel maand moet je zo'n zadel op vullen?
ik zelf heb er sinds kort een, maar ik denk wel wat je bedoelt met het balans opnieuw vinden, het zadel lijkt niet heel strak op de rug te liggen of bedoel je dat niet?

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:45

Hallo,
Ik heb zelf een Ástund air ijslanderzadel, met hetzelfde flair systeem.
Ik moest inderdaad wel weer even zoeken naar mijn balans, maar mijn paard loopt er lekker onder.
Een belangrijk pluspunt aan dit zadel was voor mij dat je geen nieuw zadel hoeft te kopen als de spieren van je paard veranderen. :D

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:47

DDW1190 schreef:
Okee, en om de hoeveel maand moet je zo'n zadel op vullen?
ik zelf heb er sinds kort een, maar ik denk wel wat je bedoelt met het balans opnieuw vinden, het zadel lijkt niet heel strak op de rug te liggen of bedoel je dat niet?

Mij is verteld dat je het zadel niet 'om de zoveel maanden moet opvullen', maar ik heb het zadel nog niet zo lang dus dat moet ik allemaal nog even uitvinden. ;)

sammie18

Re: flair zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:01

Mijn dressuurzadel had ik 15 maanden toen ik het idee kreeg dat mijn zadel iets achterover ging liggen, toen mijn zadelmaker voor het aanmeten voor mijn andere zadel langskwam heeft ze hem ietsjes bijgepompt. Als je ziet dat je paard breder wordt in zijn bespiering of wanneer je het gevoel krijgt dat hij iets voor of achterover of schuin ligt dan even de zadelmaker bellen.

Je moet meer balans hebben met een zadel met flair als jij scheef gaat zitten veranderd de luchtvulling mee wwardoor het nog schever gaat liggen. Verder vond ik het doorzitten in het begin ook moeilijker als op wolgevuld, eenmaal gewend gaat het makkelijker als op wol.

Ik vind zelf dat ik meer gevoel heb met het paard at je het iets meer voor bent als met wol, je voelt het direct als je paard iets spant in zijn rug, je kunt het oplossen voordat een ander het echt ziet. Je paard zit zelf ook minder klem met zijn rug in het zadel, de spieren zullen zich ook beter ontwikkelen.