Wat voor bit is dit? (RVS ongebroken trens)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Wat voor bit is dit? (RVS ongebroken trens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:52

Hallo,

ik ben op zoek naar wat meer informatie over dit bit:
Afbeelding

Mijn instructrice rijdt haar paard op dit bitje en het bevalt haar zeer goed, ze zegt dat de paarden ermee op twee pinken te rijden zijn.
Ook zegt ze dat dit een heel vriendelijk bit is, omdat een ongebroken bit vaak het stilst ligt in de mond van het paard.
Ik heb mijn pony er ook één keer mee gereden, het voelde wel fijn aan, maar ik ben er nog een beetje onzeker over.
Is het wel echt heel vriendelijk of is het eigenlijk een heel scherp bit wat heel storend is voor het paard?
Mijn instructrice had het erover dat ze dit bitje aan het promoten waren ergens bij een KNHS-toestand?
Ik weet zelf niet wat dat precies was, maar van de KNHS waren ze toen heel goed over dit bit te spreken zei ze.
Weten jullie zo ook of dit bit ook is toegestaan in de L1?
Mijn instructrice rijdt er wel mee in de B.
Laatst bijgewerkt door Laux op 18-05-10 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:56

Ik heb mijn felle ruin er ook weleens mee gereden. Maar dat was meer als ik met een dubbelgebroken bitje niet meer over kwam. Dan reed ik hem een paar dagen op het stangetje en dan was hij weer in t gareel.
Of het betekend dat het bitje scherp is durf ik niet te zeggen. Het bit zelf is in zekere zin wel vriendelijke door de stille rustige ligging in de mond. Dat is ook aan een paard, ieder paard reageerd anders op elk bit.

Het kan dus zijn dat jou pony een ongebroken bit prettiger en rustiger vind in zijn mond.
Maar ik zou zeker niet proberen (zowiezo niet) om veel druk op het bit te zetten.

Laux

Re: Wat voor bit is dit? (RVS stang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 15:00

Het klopt dat ieder paard anders reageert, mijn pony reageert eigenlijk op ieder bit rustig en ontspannen.
Ik heb van mezelf een hele zachte hand en daar zal ik nooit vanaf wijken.
Op dit moment rij ik mijn pony met een koperen dubbelgebroken bustrens van HH.
Het is niet dat ik echt op zoek ben naar een ander bit, maar omdat het mijn instructrice zo bevalt wilde ik er zelf ook even overna denken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:03

Mij beviel het bit niet, het is niet scherp hoor. Pony dramde erdoorheen probeerde het bit vasttepakken en was totaal niet fijn om te rijden. Heb nu een dubbelgebroken bit en dat is een stuk fijner, tja het ene paard reageert anders als het andere paard. ;)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:05

dit is gewoon een ongebroken bustrens.

is vooral bij jonge paarden erg prettig, het ligt idd heel stil in de mond en geeft geen druk op de lagen van je paard (wat bij een jong dier vaak nog heel gevoelig is)
dit bit geeft dus alleen druk op de tong, elk paard reageerd natuurlijk anders maar over het algemeen lopen de meeste paarden dus erg prettig met dit bit en is het zeker geen onvriendelijk bit.
het woord "stang" is ook absoluut geen goede benaming voor dit bit, een stang heeft een hefboomwerking door de scharen aan de zijkant, dit maakt de inwerking van een stang heel anders!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:06

Het is geen stang ;) maar ongebroken trens. Een stang heeft scharen en hefboomwerking, wat deze niet heeft.
Ik heb ook vaak horen zeggen dat dit een vriendelijk bit is, maar mijn mening is: het bit is net zo stil als je eigen hand.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 15:06

probabeest schreef:
het woord "stang" is ook absoluut geen goede benaming voor dit bit, een stang heeft een hefboomwerking door de scharen aan de zijkant, dit maakt de inwerking van een stang heel anders!

Ik vind het ook meer een ongebroken trens, maar bij Divoza staat hij onder het kopje 'Stangen'.

Is dit bit toegestaan in de L1 of niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:07

ongebroken bustrens, toegestaan in alle basisklasses (dus ook het L1) en een bit dat voor paarden met bv een laag verhemelte erg prettig is. Het is dus absoluut geen stang, omdat het geen kinketting en scharen heeft.

Divoza moet je negeren, die praten wel vaker onzin.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:09

Lielle heeft gelijk ja, een stang heeft ook altijd een kinketting :j

aslo

Re: Wat voor bit is dit? (RVS ongebroken trens)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:46

Idd gewoon een ongebroken bustrens. Sommige paarden vinden dit erg prettig (mijn 1e merrie liep hier super fijn op), anderen weer niet (onze huidige merrie bijvoorbeeld).

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:05

Kijk anders even bij de wiki?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:52

Uit de Wiki:
Citaat:
Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Dat is niet zoveel informatie dus. ;)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:54

Hier liep onlangs een topic over.
Het is 1 van de vriendelijkste bitten. Het kan geen notenkraker effect geven (sommigen beweren dat dit niet kan, maar ik ben ervan overtuigd dat dit wel kan ;)) en het ligt heel erg stil in de mond. Sturen kun je met je zit doen ;), het is een hulpmiddel voor de verfijning.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:58

Ik rijd mijn half fries is op een ongebroken trens, en als ik hem met een gebroken trens rijdt is hij erg onrustig met het hoofd en (weet niet precies hoe ik dit moet zeggen) maar ook al houd ik mijn handen stil hij gaat hele tijd op en neer en met die "stang" loopt het veel rustiger met zijn hoofd. Sturen doe ik veel met beide handen en hij reeageert heel erg op mijn benen, dus heb nergens last van. De fries van mijn moeder liep ook op een ongebroken trens, kon dus ook niet goed tegen de druk op de lagen. Hier heeft mijn pony dus ook last van. Ik rijd er gewoon mee op wedstrijden, merk het wel als het niet mag. Maar waarom zou het niet mogen?
Met een ongebroken trens kan ik niet goed aanleuning houden omdat hij erg bewegelijk is dan. Met een ongebroken trens kan ik gewoon contact houden en gaat die ook goed nageven (wat hij erg moeilijk vind omdat hij een erg verticale hals heeft.)

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:32

Inderdaad een ongebroken busstrens. Het is volgens mij best een vriendelijk bit, maar als je het nog vriendelijker wil, zou je misschien een leren bit kunnen overwegen.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:33

Somebitch schreef:
Mij beviel het bit niet, het is niet scherp hoor. Pony dramde erdoorheen probeerde het bit vasttepakken en was totaal niet fijn om te rijden. Heb nu een dubbelgebroken bit en dat is een stuk fijner, tja het ene paard reageert anders als het andere paard. ;)

Hier dezelfde ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:31

Hier lopen alle paarden ermee en ikvind het een heel fijn bit. Is erg vriendelijk en fijn voor het paard.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:06

Niikiit schreef:
Inderdaad een ongebroken busstrens. Het is volgens mij best een vriendelijk bit, maar als je het nog vriendelijker wil, zou je misschien een leren bit kunnen overwegen.

mag je daarmee dan ook op wedstrijd? (vraag het omdat ik het zelf totaal niet zou weten)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:08

Ik had mijn paard daar ook op lopen, het bit is toegstaan op wedstrijd. Het ligt zeer stil in de mond en met een ophouding werkt het bit net meer door dan een gebroken bitje.
Ik vind het een fijn bit voor paarden die moeilijk lopen met een gebroken bit (mijn paard kon er echt niets mee)
Ben later wel overgestapt op een Danglerbitje, die is dus wel dubbelgebroken (dus je kan kleinere hulpjes doorgeven) maar blokkeerd in een bepaalde hoek zodat je alsnog het ongebroken trens-effect kijgt :)

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:51

suikermeisje schreef:
Niikiit schreef:

mag je daarmee dan ook op wedstrijd? (vraag het omdat ik het zelf totaal niet zou weten)

Volgens mij niet, maar er zijn weer nieuwe regels bij gekomen, dus zou het niet weten meer :P

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:57

ik heb dit bitje vandaag ook aangeschaft...
heb m'n paard er ff mee gelongeert...bij andere bitten had ze altijd haar mond een stukje open...en bij dit bitje had ze haar mond toch echt dicht..!
ben benieuwd hoe ze onder het zadel ermee zal lopen, maar daar moet ik nog 2 weken wachten, want ze is behandeld door een oteopaat...en moet ik rustig opbouwen..

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:29

Patriciavt schreef:
Ik had mijn paard daar ook op lopen, het bit is toegstaan op wedstrijd. Het ligt zeer stil in de mond en met een ophouding werkt het bit net meer door dan een gebroken bitje.
Ik vind het een fijn bit voor paarden die moeilijk lopen met een gebroken bit (mijn paard kon er echt niets mee)
Ben later wel overgestapt op een Danglerbitje, die is dus wel dubbelgebroken (dus je kan kleinere hulpjes doorgeven) maar blokkeerd in een bepaalde hoek zodat je alsnog het ongebroken trens-effect kijgt :)

Bedankt ik zocht net de naam van dat andere bitje dat vind ik ook fijn rijden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:50

Niikiit schreef:

Waarom zou een leren bit vriendelijker zijn? Een leren bit is behoorlijk breed, en we weten nou toch inmiddels dat paarden minder ruimte in de mond hebben dan we voorheen dachten? ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:54

Mijn shetlander loopt ook op dit bitje. Ze loopt hier erg goed op, ze is ook gevoelig in haar mond, maar ze lijkt dit bit prima te vinden. Terwijl mijn andere shetlander die we nu aan het beleren zijn niet erg goed op het bit reageert. Hij gaat met zijn hoofd slaan als je wat druk zet. Voor hem wil ik dus een ander bit proberen, want een bit moet goed bij de mond van het paard passen. Als het niet fijn zit kan zelfs het zachtste bit nog irriteren.