Leren bit, ervaringen gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Leren bit, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 23:01

Omdat ik het liefst zo min mogelijk aan het hoofd van mijn Haflinger wil hebben tijdens het rijden (omdat hij een headshaker is) , denk ik er over om met een leren bitje te gaan rijden.

Neemt een paard een leren bit net zo makkelijk aan als een ander/ 'normaal' bit?

Niikiit

Re: Leren bit, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:02

een paard zal het leren bit makkelijker aannemen, doordat het stil in de mond ligt. het kan niet schuiven in de mond, want het zit vast aan de onderkant van de kaak. neem wel een goed passend leren bit, anders kan het gaan schuren in de mondhoeken.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:46

Ik heb nu een leren bitje (wat ik weer ga verkopen; 12,5 cm mocht je interesse hebben). opzich heerlijk voor een paard, maar die van mij neemt geen druk aan op d'r tong (en dat heb je juist met een leren bit) en gaat lopen klooien dan.
Maar heb je een paard dat druk op de tong makkelijk aanneemt is een leren bitje ideaal (en zacht voor de mond).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:58

Druk op de tong? Is dat met een ijzeren bit niet dan? :o?

Ik wil wel graag een nieuwe aanschaffen ;) Hij heeft 14,5 cm. als bitmaat. Moet je dit ook aanhouden voor een leren bit?

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:48

Ik heb een tijdje een haflinger gereden met leren bit. Ben er persoonlijk niet zo weg van, met rijden vond ik hem erg stug in zijn mond. Was lastiger met sturen en stoppen maar dat kan natuurlijk ook aan dat paard gelegen hebben. Dat weet ik namelijk niet omdat ik enkel hem met dat bit gereden heb. Vond het wel erg vies want als hij vaker gebruikt word krijg je het bit niet meer goed schoon. En invetten lijkt me niet erg lekker voor het paard dus het blijft een heel vies stukje leer.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:48

singasong schreef:
Druk op de tong? Is dat met een ijzeren bit niet dan? :o?

Ik wil wel graag een nieuwe aanschaffen ;) Hij heeft 14,5 cm. als bitmaat. Moet je dit ook aanhouden voor een leren bit?

Ik heb wel haar eigen bitmaat aangehouden, qua maat ligt ie goed.

Mijn merrie kan erg slecht tegen druk op de tong, dus ook met een ijzeren bit. Ik had gehoopt dat het met een leren bitje minder zou zijn, omdat deze zachter is. Maar helaas, ik ben dus ook hard op zoek naar een bit wat zo min mogelijk op de tong komt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:38

Ik was heel tevreden over het leren bit dat ik een jaar bij mijn merrie heb gebruikt. Enige nadeel was dat ze hem iedere keer opat. Volgens de meeste mensen moet je dan het riempje onder de kin strakker doen, maar dat werkte bij ons niet. Ook niet omdat ik het geen fijn idee vindt om het riempje strak om de onderkaak te snoeren. Het paard moet zijn tong namelijk wel kunnen blijven bewegen. Verder merkte ik met rijden weinig verschil, paard liep even goed op dit bit als op een dunne dubbelgebroken trens.
En wel goed het bitje in de olie houden. Ik legde hem eens in de twee weken een nacht in de lijnzaad of zonnebloemolie te weken. Dan blijft het leer zacht (alhoewel ik het na een paar maanden nog steeds vrij stug vond)

singasong

Re: Leren bit, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 07:40

Tatyana, mss is een stang(etje) iets voor jullie?

Bedankt voor jullie reakties. Eigenlijk lees ik niet echt veel positieve dingen. Wel jammer. Ben er nog niet van overtuigd of ik zo'n leren bit wil gaan aanschaffen.