Zadel te groot voor mij billen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

showteam

Zadel te groot voor mij billen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 08:19

Ja even een vraagje hier.
Ik heb een 18 inch vzh zadel en broekmaat 38/40. Nu heb ik altijd een 18 inch gehad maar als ik langere ritten rij (dus langer dan een uur/ 1,5 uur) gaan de randjes waar mn zit vlak stopt zeg maar zeer doen bij m'n billetjes :+
Euuhm hoe ga ik dat duidelijk uitleggen... dus waar je bil overgaat in je been daar doet het zeer.
Dit had ik ook al bij mijn westernzadel en heb hem om die reden verkocht.

Ligt dit aan mijn zadel zelf, aan dat m'n zadel te groot is (of misschien wel te klein) wie helpt me uit de brand.
Zelf vind ik een 18inch er helemaal niet te groot uitzien als ik erop zit.

Anoniem

Re: Zadel te groot voor mij billen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:27

Heeft er een zadelmaker meegekeken toen je je huidige zadel kocht? En wat vond hij/zij van hoe je er in paste? Of heb je het al eens aan je instructeur/instructrice gevraagd? Het is moeilijk om het alleen door deze beschrijving te zeggen :)

Of je zadel te klein is kan je redelijk redelijk eenvoudig zien/meten. Er hoort (als je op het diepste punt van het zadel zit) nog een hand plat op de lepel te kunnen liggen, achter je billen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het zadel voor jou eerder te groot is dan te klein. Ik heb zelf broekmaat 38 en pas prima in een 17 inch zadel. Misschien is de zitting wat te breed voor je?
Ik heb zelf 1x een serieuze les gehad in een westernzadel, en daarna deed het bij mij ook zeer op de plek die jij beschrijft, waarschijnlijk omdat de zitting ervan veel breder was dan van mijn VZH-zadel.

Wat ook zou kunnen is dat het helemaal niet door je zadel komt, maar bijvoorbeeld door je rijbroek of verkeerd ondergoed dat gaat schuren bij langer rijden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:32

Ik heb ook maat 36/38 en rij op een zadel van 17,5 inch. Mijn billen passen hier goed in. Ik rij op een dress. wintec 500. Ik heb geen last van mijn billen (en knieen waar ik het voor gekocht heb). Met 18 inch heb ik ook geen probleem (wel van mijn knieen). Misschien is idd. je rijbroek/ondergoed het probleem?

oeps verkeerd gelezen je hebt een maatje groter dan ik

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 08:44

Nee heb verschillende ondergoedjes en rijbroeken al getest dat is het niet. Het zadel zou dan misschien toch de breed zijn. Ik heb btw een Torrowgood Maxam zadel.
Ik heb thuis ook nog een 17 inch die ik gebruik voor als er andere meisjes op m'n pony rijden. Daar heb ik weleens op gezeten maar daarop val ik voorover dus die is te klein.
Er heeft geen zadelmaker naar gekeken en les heb ik niet alleen men-les maar die heeft daar geen verstand van haha.
Ik ga er toch maar eens iemand bij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:49

Dat je voorover valt hoeft trouwens ook niet persé te komen doordat het zadel te klein is. Vaak moet je de eerste paar keer echt wennen aan een nieuw zadel.
Ik herken dat erg bij mijzelf, opzich zit ik netjes rechtop, maar voorover zitten is mijn valkuil. Als ik aan een nieuw zadel moet wennen zit ik gegarandeerd de eerste paar keer voorover, omdat ik door het wennen weer in mijn oude valkuil val. Als ik er na een paar keer weer aan gewend ben ga ik ook weer rechtop zitten.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 08:57

Oke dat kan wel kloppen misschien, mijn Maxam vormt je niet echt in een zit, heb daar veel ruimte in zeg maar.
Die 17 inch heeft veel meer een vormgevormdere zit, hogere lepel etc. ik ga gewoon is proberen daarom een buitenritje te maken :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:05

Is je paard ook breed? Misschien is een gevormd zadel idd beter.. Maxam is vrij breed en plat. Hoe is je evenwicht? Als je niet stabiel zit heb je meer kans te gaan knijpen met je bovenbenen. ALs je dan nog beweegt in het zadel krijg je drukking. 17 inch weet ik niet ... maat 38/40 is meer voor 18 inch denk ik.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:11

Je moet een handbreedte tellen tussen het einde van je bips en het achtereinde van de lepel ;-)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:12

listiglistje schreef:
Je moet een handbreedte tellen tussen het einde van je bips en het achtereinde van de lepel ;-)

Kijk! Dat wit ik niet :D Ik ga ook eens meten ik heb gelukkig kleine handen ;)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 10:35

Ja een handbreedte past gewoon dus heb wel die 18 inch nodig, denk dan alleen dat het zadel gewoon te plat is. Mijn evenwicht is voor zover ik kan beoordelen in orde :D
Ik heb een fjord, wel een luxe type dus geen tank fjord, maar hij is dus wel wat ronder en minder schoft dan een normale pony (met een normaal gewicht dan ;))

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:18

Als je pijn hebt aan de plooi onder je billen, lijkt me dat eerder van de wrijving, dus een harde zit, en het feit dat je niet geheel vast zit in je zadel? Probeer eens met een zadelbontje te rijden (wat over de zit van het zadel gaat) en kijk wat het verschil is.

groetjes

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:33

unicorn_kiss schreef:
Probeer eens met een zadelbontje te rijden (wat over de zit van het zadel gaat) en kijk wat het verschil is.
Deze tip wilde ik ook net geven. Ik had dezelfde pijnlijke billen bij lange tochten |( en met een bontje is dat mooi verleden tijd! +:)+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:36

Ik rijd met mijn mt. 42 in een 17 inch zadel (dressuur) en een 17.5 inch zadel (springen). Voor het mooie zou ik een halve maat groter moeten hebben voor mijn dressuurzadel, maar er past geen langer zadel op mijn paard (welke geen kleintje is).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:40

De maat van je zadel heeft ook veel te maken met je lengte, vooral de lengte van je boven been, wat uitmaakt of je voldoende ruimte hebt om fijn te kunnen zitten.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 14:15

Ik ga het eens met een bontje proberen. Het zadel ligt op mijn pony namelijk wel goed (heb ik na laten kijken) dus zou zonde zijn als ik opzoek moet naar een nieuw zadel :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:12

De inch maat van je zadel heeft inprinciepe niets te maken met je broek maat, maar met de lengte van je boven benen. Heb je lange bovenbenen een grotere inch maat, korter een kleinere inch maat.

Als je wat steviger bent, is een halve tot hele inch maat vaak fijner voor de persoon en je moet natuurlijk een handbreedte achter je op het zadel kunnen leggen.